شناسهٔ خبر: 45252180 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تأکید کرد

لزوم ورود مجلس برای جُرم‌انگاری عدم اجرای قانون هوای پاک

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به وجود آلاینده گوگرد در هوای پایتخت گفت: جُرم انگاری عدم اجرای قانون هوای پاک توسط مجلس ضروری است.

صاحب‌خبر -




به گزارش خبرگزاری فارس، حسین شهیدزاده درباره جولان آلاینده گوگرد در هوای پایتخت اظهارداشت: امسال هوای پایتخت آلوده‌تر از پارسال است اما این آلودگی تا کنون کمتر از 10 روز است و آنچه که باعث بیشتر به نظر رسیدن روزهای آلوده شده است، سختگیرانه‌تر شدن روش‌اندازه‌گیری آلودگی هواست.
شهیدزاده در مورد دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا توضیح داد: معیار‌اندازه‌گیری شاخص آلاینده‌های هوا توسط وزارت بهداشت، اعلام می‌شود و این‌اندازه‌گیری تا سال گذشته بر اساس استانداردهای سال 2009 انجام می‌شد اما از سال جاری بر مبنای دستورالعمل جدید و استانداردهای سال 2019 انجام می‌شود و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دخل و تصرفی در آن ندارد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد یورو 4، گازوییلی که در تهران برای حمل‌ونقل توزیع می‌شود، محتوی گوگرد 50 «پی.پی.ام» است اما گازوییلی که در صنایع توزیع می‌شود، محتوی گوگرد 3 تا 7 هزار «پی.پی.ام» است، افزود: مازوت تولیدی در ایران، 35 هزار پی‌پی‌ام گوگرد دارد، در صورتی که مازوتی که در کشورهای پیشرفته و در کشتی‌ها مصرف می‌شود، 500 پی‌پی‌ام گوگرد دارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه قطعاً گازوییلی که در کشور ما استفاده می‌شود از مازوتی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد آلوده‌تر است، تصریح کرد: پس نباید ابراز خرسندی کنیم که در صنایع به جای مازوت، گازوییل استفاده می‌شود، چرا که هر دو آلایندگی زیادی دارند و مصرف آنها خطرناک
است.
شهیدزاده در مورد جُرم انگاری عدم اجرای قانون هوای پاک از سوی دستگاه‌های مسئول گفت: البته نباید انتظار داشته باشیم که زیرمجموعه دولت از هم شکایت کنند، هرچند سازمان محیط زیست ناظر اجرای قانون هوای پاک است اما بهترین ضمانت اجرایی برای این قانون که مجلس شورای اسلامی آن را وضع کرده، خود مجلس است که ابزار قانونی هم در اختیار دارد، کما اینکه کمیسیون اصل 90 به موضوع آلودگی هوا ورود کرده است.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران از طریق بهینه‌‌سازی حمل‌ونقل عمومی نمی‌تواند معضل آلودگی هوا را حل کند، چرا که این موضوع تنها حدود 7 تا 8 درصد بر کاهش آلودگی هوا مؤثر است، اظهارداشت: وقتی می‌توان آلودگی هوا را به صفر رساند که حمل‌ونقل عمومی، پاک و برقی باشد و تا زمانی که از سوخت فسیلی در وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم آلودگی هوا به عدد صفر برسد.
هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج می‌شود، پاک‌تر از هوای تهران است
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه خودروهای دیزلی و گازوییلی مانند مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌های شرکت واحد، اتوبوس‌های خصوصی و کامیون‌ها به طور کلی سهم 33 درصدی در آلودگی هوای تهران دارند، ادامه داد: یکی از راهکارها این است که ناوگان نو‌سازی شود اما عملاً چنین کاری به دلیل شرایط اقتصادی، امکان‌پذیر نیست و راهکار دیگر، استفاده از فیلتر دوده در اگزوز است که 99 درصد آلودگی را جذب می‌کند و به جرأت می‌گویم، هوایی که از اگزوز خودروهای فیلتردار خارج می‌شود، پاک‌تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق کنند، بهتر نفس می‌کشند.
شهید زاده در پایان اظهارات خود در «رویداد برخط آلودگی هوا و صدا» از نتایج خوب نصب آزمایشی فیلتر دوده خبر داد و خاطرنشان کرد: هرچند با استفاده از این قطعه، حجم قابل توجهی از میزان آلایندگی خودروهای دیزلی کاهش می‌یابد اما نباید توقع داشته باشیم آلایندگی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی تهران با نصب فیلتر دوده به طور کامل حل شود، چرا که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت حتما نیاز به نو‌سازی و تعمیر دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما