شناسهٔ خبر: 45251895 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی تهران:

کرونا روی موج چهارم

ایرنا

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار نسبت به آسیب عادی انگاری بیماری کرونا در شرایط کنونی، گفت: اگر روند عادی انگاری به این بیماری ادامه یابد، مطمئن باشید موج چهارم بیماری در راه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مسعود یونسیان افزود: مردم در شرایط فعلی به هیج وجه نباید رعایت توصیه های بهداشتی را کاهش دهند؛ چرا که این موضوع می تواند صدمات جدی به ما وارد کند.

وی ادامه داد: رعایت توصیه های بهداشتی کاهش یافته و مردم و نهادهای رسمی و غیررسمی به کارهایی مانند برپایی مراسم و حضور در تجمعات اقدام می کنند.  اگر شرایط همین طور ادامه پیدا کند و توصیه های بهداشتی در جامعه رعایت نشود، متاسفانه باز هم شاهد فاجعه انسانی دیگری خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

یونسیان با اشاره به اظهارات یکی از کارشناسان خبره سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: ممکن است مردم از تکرار توصیه ها خسته شده باشند، اما ویروس از انتقال به افراد سالم و درگیری و فوت آن ها هرگز خسته نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تا زمانی که واکسن کافی، مناسب و موثر در اختیار مردم قرار نگیرد و تعداد کافی از مردم کشور واکسینه نشوند، به هیچ عنوان نباید توصیه های بهداشتی را سست کنیم.

روند کاهشی مرگ های کرونایی ما را به عادی انگاری وادار نکند

یونسیان درباره روند کاهشی مرگ و میر در ایران در روزهای اخیر،  گفت: این روند نباید ما را به عادی انگاری نسبت به بیماری کرونا هدایت کند.

اپیدمیولوژیست در خصوص تعداد روزانه مرگ و ابتلا به بیماری کرونا در ایران و برخی کشورهای دیگر، ‌ اظهار داشت: سه موج اپیدمی کرونا را پشت سر گذاشتیم که در موج سوم تعداد روزانه ابتلا به بیماری به ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر رسید، البته الان این روند کاهش پیدا کرده و به حدود ۶ هزار نفر رسیده است.

وی افزود: اگر چه بخشی از افزایش تشخیص مبتلایان به دلیل استفاده بیشتر از تست های مولکولی و نیز استفاده از کیت های تشخیص سریع است، اما باید پذیرفت که هنوز تعداد موارد جدید روزانه حدود ۶ هزار نفر و تعداد مرگ ها بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر است.  این تعداد موارد پایین نیست و باید به شدت مراقب بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در ایران مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در موج سوم بیشتر از سایر موج ها بوده است.

روند ابتلا و مرگ و میر براثر کرونا در برخی از کشورها

یونسیان گفت: در آمریکا هم تعداد مبتلایان به کرونا در موج دوم ۲ برابر موج اول و در موج سوم حدود ۳ برابر موج دوم بوده است. در موج سوم تعداد روزانه مبتلایان به ۳۰۰ هزار نفر و تعداد مرگ روزانه تا ۴ هزار نفر رسید و هنوز هم این روند روبه افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: برزیل هم شاهد موج جدید مبتلایان به بیماری کرونا است و روزانه تا حدود ۸۰ هزار مبتلا به کرونا و ۱۵۰۰ مرگ رخ می دهد.

یونسیان با اشاره به اینکه در برخی از کشورهای اروپایی تعداد موارد ابتلا به شدت افزایش یافته و هنوز به اوج خود نرسیده است؛ اظهار داشت: در انگلیس هم موج بزرگی از نظر تعداد مبتلایان مشاهده می شود که متاسفانه تعداد مرگ بر اثر کرونا با تاخیر افزایش پیدا می کند که این موضوع کاملا طبیعی و منطقی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در اسپانیا متاسفانه تعداد موارد ابتلا خیلی افزایش یافته و تعداد مبتلایان روزانه به حدود ۴۰ هزار نفر رسیده است و منتظر یک فاجعه انسانی در هفته های آینده هستیم.

وی ادامه داد: در آلمان بعد از مدت ها که تعداد موارد ابتلا خیلی افزایشی پیدا نکرده بود، اما به شدت شاهد افزایش مبتلایان در این کشور هستیم.

یونسیان گفت: این روند در کلمبیا در قاره آمریکا که هم تعداد مبتلایان و هم مرگ و میر افزایش یافته است، مشاهده می شود. در مکزیک تعداد موارد روزانه ابتلا به ۲۰ هزار نفر و حدود ۱۳۰۰ مرگ رسیده که هنوز این روند به اوج خود نرسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در آفریقای جنوبی با گردش ویروس جهش یافته جدید، هم مبتلایان و هم مرگ براثر این بیماری در حال افزایش است.

وی ادامه داد: از کشور های آسیایی به عنوان مثال، در اندونزی هم تعداد موارد بالای  ۱۴ هزار مبتلا و تعداد مرگ ها به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده است. در امارات متحده عربی که یکی از همسایگان ما است تعداد موارد ابتلا افزایش یافته است و به بیش از ۳ هزار نفر در روز رسیده، در حالی که در چند ماه اخیر تعداد موارد ابتلا بین هزار تا ۲ هزار نفر بوده است.

وی در خاتمه چنین نتیجه گیری کرد که همان گونه که در کشورهای دیگر در سایر قاره ها و نیز در آسیا شاهد افزایش تعداد ابتلا و متعاقب آن افزایش تعداد مرگ هستیم، وقوع موج چهارم در ایران هم کاملا محتمل است. در صورت غفلت مسئولین و مردم، شاهد ابتلا و مرگ تعداد زیاد دیگری از هم میهنان مان خواهیم بود؛  به خصوص که دسترسی زودهنگام به تعداد کافی واکسن پیش بینی نمی شود.

نظر شما