شناسهٔ خبر: 45251496 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«هیما» در قاب نمایشگاه قرار گرفت 

تهران- ایرنا- دوازدهمین نمایشگاه نگاره‌های چوبی (هیما)، با حضور ۱۲۱ هنرمند صنایع‌دستی کشور با ۲۰۱ اثر در نمایشگاهی به وسعت فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا براساس اعلام روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، در دوازدهمین نمایشگاه هیما آثاری از هنرمندان هنرهای چوبی در رشته های معرق منبت، مشبک، خاتم سازی، گره چینی، نازک کاری، سازسازی، خراطی، سوخت نگاری و حجم های چوبی به نمایش گذاشته شده است.

کمک به زنان فعال هنرمند صنایع دستی

مشاور وزیر کشور درامور زنان و خانواده، نمایشگاه «هیما» را که با نگاره های چوبی و توسط هنرمندان صنایع دستی، سنتی و تجسمی برگزار شده اتفاق خوبی در حوزه فعالیتهای زنان این مرز و بوم در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی دانست و تاکید کرد: تلاش می کنم در حد توان خود با همکاران وزارتخانه رایزنی کرده و هر کمکی از این حوزه و دوستان مقدور باشد برای زنان فعال وهنرمند بعمل آوریم.

«فریبا نظری پورکیایی» در ادامه با ابراز خرسندی از حضور خانم نیکجو به عنوان مدیرعامل موسسه هیما در کنار تیم مدیریتی همراه وی برای فعالیتهای خوبی که در زمینه حفظ و احیا فرهنگ این کشور به ویژه از طریق صنایع دستی و سنتی در این نمایشگاه و .... اعمال شده، اظهار داشت: بیش از حدود ۸۰ درصد از صنایع دستی به عنوان  میراث بوسیله کشورعزیزمان  توسط زنان در سراسر کشور تولید می شود.

تاکید بر حفظ صنایع دستی بومی 

مشاور وزیر کشور درامور زنان و خانواده همچنین با بیان اینکه بسیاری از صنایع دستی بومی در مناطق مختلف ایران سینه به سینه این صنعت را از پدران و مادران خودشان فراگرفته و به همین شکل هم شفاهی و غیر اکادمیک منتقل کرده اند،‌ تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که این دانش بومی و دانش هنری که نزد این افراد پیشکسوت هست در معرض فراموشی قرار گرفته و حتی از بین برود.

 وی در عین حال خاطر نشان کرد: خوشبختانه پژوهشکده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه بطور یقین اهداف خوبی داشته و دارد و گامهای بزرگی را نیز برداشته که این خود نشانگر اهتمام و بذل توجه به این صنعت و حوزه است.

هنرهای سنتی ماندگار در زمان هستند

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی هم در ادامه، دوازدهمین دوره برگزاری نمایشگاه هیما (صنایع دستی و سنتی چوبی) را با حضور و حمایت این مجموعه را که در پی حفظ و احیای این صنعت هستند اتفاق مبارکی دانست و گفت: بی شک  این فضا اگر آقای اسلامی ریاست فرهنگسرای نیاوران حمایت نمی کرد بطور یقین مهیا نمی شد از این رو در چنین مکانی که جز  بهترین فرهنگسراهای کشور است این مجموعه باشکوه و با عظمت هنری در دید علاقه مندان قرار گرفته است.

«عبدالمجید شریف‌زاده» در ادامه با اشاره به تفاوت حوزه فعالیتی در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی، اظهار داشت: معتقدیم هنرهای سنتی هنری ماندگار در زمان است اما صنایع دستی محصولات کاربردی در معاصر به شمار می روند.

تاکید بر حمایت از هنرهای سنتی و صنایع دستی به ویژه بانوان

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری تهران در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نگاره های چوبی با اشاره به اهمیت حمایت از هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور به ویژه بانوان، اظهار داشت: با توجه به ارزآوری و اشتغالزایی مهمی که بازار صنایع دستی برای کشور ایجاد می کند، حمایت از تولیدکنندگان و یارانه حمایتی برای بالا بردن ظرفیت تولید در کارگاه ها، از جمله این اقدامات است.

«ثریا شارقی» با اشاره به اهمیت ایجاد رشته های دانشگاهی برای آموزش آکادمیک هنرهای سنتی تاکید کرد: در بسیاری از هنرها همچنان شیوه انتقال، سنتی و استاد شاگردی است و امکان آشنایی افراد به صورت عمومی با این هنرها وجود ندارد؛ بنابراین اگر برای آکادمیک و دانشگاهی کردن این رشته ها برنامه ریزی شود، می توان علاقمندی به این هنرهارا به شیوه مناسب هدایت و استعدادهای خلاق و مستعد را نیز شناسایی کرد و علاوه برآن میراث فرهنگی ما نیز امکان شناسایی در سطح جهان را پیدا می کند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری تهران در ادامه نمایشگاه نگاره چوبی را به عنوان نمایشگاهی حرفه ای و جذاب برای علاقمندان خواند و گفت: در این نمایشگاه ۲۰۱ اثر از۱۲۱ هنرمند در رشته های معرق، منبت، خاتم سازی، مشبک، گره، چینی، نازک کاری، سازسازی، خراطی، سوخت نگاری و حجم های چوبی در معرض نمایش و فروش گذاشته شده است که تمامی کارها از سطح کیفیت بالایی برخوردارند.

شارقی همچنین با اشاره به ارزشی و فاخر بودن این مجموعه آثار از نگارهای چوبی « هیما» ،‌ تاکید کرد: مصمم هستیم تا تمام سعی و تلاش خود را برای حمایت همه جانبه از هنرمندان  عرصه هنرهای سنتی و تجسمی و صنایع دستی به ویژه در حوزه بانوان بعمل آوریم.

وی در عین حال تاکید کرد:‌ باید با کمک ابزارهای فرهنگی و هنری به ویژه هنرهای سنتی و صنایع دستی و تجسمی در دوران تحریم های ظالمانه بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و در جهت معرفی و تبیین فرهنگ و تمدن غنی ایرانی اسلامی در اقصی نقاط دنیا تلاش کنیم از این رو این مهم بدون شک با حضور هنرمندان این عرصه محقق خواهد شد.

رئیس فرهنگسرای نیاوران نیز در ابتدای این مراسم به عنوان میزبان این نشست در سخنانی ضمن تقدیر از حضور اساتید و هنرمندان در این مجموعه به بیان دغدغه‌های فرهنگی و هنری خود پرداخت و تأکید کرد: برای خود و این فرهنگسرا افتخار و سعادت بزرگی می دانم اگر اتفاق مبارکی  قرار است در میهن اسلامی ایران عزیزمان رقم بخور این رویدادهای فرهنگی و هنری را به میزبانی این مجموعه و همکاران ما انجام دهیم.

«عبادرضا اسلامی» در ادامه با ذکر خاطره ای از مظلوم واقع شدن سرامیک دوسالانه بین المللی که حدود ۱۰ سال در کشور اتفاق نمی افتاد ، اظهار داشت: با تلاش و همت دوستان ما و همکاری معاونت  امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه حوزه هنرهای تجسمی این اتفاق به خوبی رقم خورد از این رو مقرر شد طی دوسالانه های دیگر اجرا شود. 

وی درعین حال به تلاش آقای شریف زاده برای حفظ نگاره ها و دستاوردهای آنها اشاره کرد و گفت: این دستاوردها بنظرم ارزشمند بوده و داده های بسیار خوب فرهنگی و هنری را برای همگان به ارمغان خواهد داشت.

نمایشگاه هیما و آثار در یک نگاه 

در دوازدهمین نمایشگاه هیما آثاری از هنرمندان هنرهای چوبی در رشته های معرق منبت، مشبک، خاتم سازی، گره چینی، نازک کاری، سازسازی، خراطی، سوخت نگاری و حجم های چوبی به نمایش گذاشته شده است.

در مجموع ۲۰۱ اثر شامل ۸۱ اثر حجمی ۱۶ ساز و ۱۰۴ تابلویی در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقمندان قرار گرفته است. 

این نمایشگاه تا جمعه ۱۷ بهمن ۹۹ همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ پذیرای علاقه مندان و مخاطبان این رویداد هنری و سنتی خواهد بود.

همچنین این نمایشگاه روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ پذیرای بازدید کنندگان خواهد.

افضلی از بنیاد رودکی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری همراه با دیگر اقشار مختلف مردم نیز در آیین افتتاح این رویداد هنری حضور داشتند.

نظر شما