شناسهٔ خبر: 45251206 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آخرین قهرمانی یک ایرانی در آسیا ۲۸ ساله شد؛ به یاد «پاس تهران»

تهران- ایرنا- پاس تهران، آخرین تیم ایرانی بود که موفق شد ۲۸ سال قبل فاتح رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سایت ای‌اف‌سی امروز (جمعه) در گزارشی به قهرمانی پاس تهران در جام باشگاه‌های آسیای فصل ۱۹۹۳-۱۹۹۲ اشاره کرده است. ۲۸ سال پیش در چنین روزی نماینده فوتبال کشورمان با شکست نماینده عربستان قهرمان آسیا شد و هیچکس نمی‌دانست پس از آن هیچ تیم ایرانی حداقل تا امروز موفق به تکرارش نخواهد شد.

تیم تحت هدایت فیروز کریمی در دور اول پلی‌آف العربی قطر را با نتیجه پرگل چهار بر سه شکست داد و به مرحله گروهی صعود کرد. پاس در گروه دوم با تیم های الوصل امارات و وهیب پاکستان هم‌گروه شد. پاس در بازی اول با نتیجه یک بر صفر مغلوب نماینده امارات شد و در دیدار بعدی نیز مقابل تیم پاکستانی به تساوی یک بر یک رضایت داد اما با همان یک امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به تیم الوحیب که ۱۰ بر یک به الوصل باخته بود به عنوان تیم دوم راهی مرحله نیمه‌نهایی شد.

مسابقات در بحرین برگزار می‌شد. پاس تهران موفق شد در بازی نیمه نهایی با نتیجه ۲ بریک از سد یومیوری ژاپن که حالا توکیو وردی نام دارد بگذرد و به دیدار پایانی صعود کند. در دیگر دیدار این مرحله الشباب عربستان پس از تساوی ۲ بر ۲ مقابل الوصل، در ضربات پنالتی به برتری چهار بر سه رسید و فینالیست شد. دیدار نهایی در تاریخ ۲۲ ژانویه برگزار شد و پاس تهران با تک گل محسن گروسی از سد تیم پرستاره عربستانی گذشت و به قهرمانی در این دوره از مسابقات رسید.

پیش از این ۲ بار استقلال ایران این عنوان را مال خود کرده بود اما بعد از آن هیچ تیم ایرانی موفق به قهرمانی نشد. تیم‌های استقلال تهران، پرسپولیس(۲ بار)، سپاهان و ذوب‌آهن بعد از این به فینال جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان رسیدند اما هر بار در برابر نمایندگان ژاپنی و کره‌ای شکست خوردند و از رسیدن به قهرمانی بازماندند.

پاس تهران نیز در سال ۱۳۸۶ با کلی افتخار و ستاره به همدان منتقل شد و حالا چند سالی است در دسته دوم فوتبال ایران (سطح سوم فوتبال کشور) مشغول است. در سالیان دور بازیکنان بزرگی حسن حبیبی، حشمت مهاجرانی، فرامرز ظلی، محمود یاوری، همایون شاهرخی، مهدی دینورزاده، مجید حلوایی، ایرج دانایی‌فرد، مهدی مناجاتی، حسین فرکی، علی اصغر مدیر روستا، اکبر یوسفی، بهزاد غلامپور، چون جواد نکونام، خداداد عزیزی، نیما نکیسا، محمد نصرتی، مارکار آقاجانیان، رسول خطیبی، وحید هاشمیان، فیروز کریمی، اصغر شرفی، آرش برهانی، خسرو حیدری و ... در این تیم بازی کردند و به افتخارات متعددی دست پیدا کردند.

نظر شما