شناسهٔ خبر: 45247506 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ادعای عجیب بحرین علیه قطر

پس از امضای توافق «العلا» در عربستان سعودی و تعهد چهار کشور تحریم کننده‌ قطر و دوحه به حل اختلافات، وزیر خارجه بحرین مدعی شد که طرف قطری برای حل اختلافات با این کشور گامی برنداشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس:«عبداللطیف الزیانی» وزیر خارجه بحرین مدعی شد که دوحه برای حل اختلافات با منامه هیچ گامی برنداشته است.

بر اساس گزارش وبگاه خبری شبکه «روسیا الیوم»، وزیر خارجه بحرین پنج‌شنبه‌شب در این خصوص مدعی شده است: «مقامات قطری پس از صدور بیانیه العلا هیچ ابتکاری برای پیشبرد پرونده اختلافات با بحرین یا پاسخ مثبت به مذاکره مستقیم در ارتباط با این مسائل نداشته‌اند».

این ادعا پس از آن است که وزارت خارجه بحرین در تاریخ ۲۲ دی ماه اعلام کرد که به وزارت خارجه قطر پیامی ارسال کرده است و از دوحه خواسته برای بررسی مسائل مورد اختلاف در نزدیک‌ترین زمان ممکن هیأتی به این کشور اعزام کند.

وزیر خارجه بحرین در این خصوص مدعی شد: «کشور قطر بایستی با مطالبات [وارد شده در] توافق [کشورهای عربی حاشیه] خلیج [فارس]‌ تعامل داشته باشد، منافع راهبردی بحرین را در نظر بگیرد و برای حل مسائل مورد اختلاف میان دو کشور و در راستای تضمین روابط مسالمت‌آمیز و مثبت در آینده سریعا اقدام کند».

عبداللطیف الزیانی در ادامه اظهاراتش گفت که بحرین «از بیانیه العلا به عنوان مرحله‌ جدیدی برای [ایجاد] ثبات در منطقه‌ استقبال کرده است» و این کشور «حسن نیت خود را به عنوان مقدمه‌ای برای از بین بردن آسیب‌هایی که طی سال‌های گذشته در پی سیاست‌های قطر به [منامه] وارد شده، نشان داده است».

الزیانی ادامه داد، بحرین تا این لحظه، هیچ گونه پاسخی از جانب قطر به پیشنهاد اعزام هیأت به منامه در نزدیک‌ترین زمان ممکن دریافت نکرده است.

وی همچنین مدعی شد: «کشور قطر هیچ گونه اقدام واضحی درباره فعال‌سازی بندهای بیانیه العلا در ارتباط با مطالبات بحرین نشان نداده است».

این ادعا پس از امضای توافق آشتی در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در العُلا واقع در شمال غرب عربستان سعودی مطرح می‌شود؛ نشستی که در آن توافق تنش زدایی میان ۴ کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) با قطر امضاء شد.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.

استان العُلا در شمال غرب عربستان سعودی روز شانزدهم دی ماه شاهد چهل و یکمین نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود و در این نشست با امضای بیانیه‌ای، به بحران میان قطر و کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر پایان داده شد.

برچسب‌ها:

نظر شما