شناسهٔ خبر: 45246116 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تازه‌های نشر دی‌ماه 99

جوشش «چشمه‌های بهشت» با «ذکر سلیمانی»

معرفی تازه‌های نشر این ماه به کتاب‌هایی در حوزه قرآن، پژوهش، ادبیات داستانی و سفرنامه اختصاص دارد ضمن اینکه تعداد زیادی از کتاب‌ها درباره سردار شهید قاسم سلیمانی هستند.

صاحب‌خبر -

تنور بازار نشر داغ شد/ تازه‌های نشر به استقبال نمایشگاه کتاب رفتندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ بازار نشر کشور روز‌ها و ماه‌های سختی را پشت سر گذاشته و اکنون نیز تجربه می‌کند. گرانی کاغذ و ملزومات چاپ از یک سو و شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر عرصه را بر ناشران و حتی مخاطبان کتابخوان تنگ کرد. پس از ماه‌ها بحث و بررسی درباره برگزار شدن یا نشدن نمایشگاه کتاب، بالاخره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تن داد.

گفته می‌شود، این نمایشگاه جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نیست، اما شاید بتواند هدف نمایشگاه را که کمک به افزایش نقدینگی ناشران است، محقق کند. هر چند طی دو روز گذشته به دلیل استقبال ناشران، سایت نمایشگاه از دسترس خارج شد، اما از ساعات پایانی روز گذشته، دوباره امکان خرید از آن فراهم شده است.

در معرفی تازه‌های نشر که به صورت ماهانه انجام می‌دهیم، شاهد چاپ آثار جدید و تجدید چاپ بودیم و این امر نشان می‌دهد ناشران با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، آثار جدیدتری را روانه بازار نشر کرده‌اند تا در روز‌های سرد زمستانی، شاهد بازار گرم نشر باشیم.

در گزارش پیش رو، جدیدترین آثار منتشر شده در حوزه قرآن، دین، اندیشه و ادبیات معرفی شده که امیدواریم مخاطبان را در انتخاب اثر مورد نظرشان یاری کند.

مسئله سبک زندگی

کتاب مسئله سبک زندگی به قلم سیدابراهیم رئوف موسوی و به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است.

نویسنده در مقدمه نوشته است: سیطره تاریخ غربی بر عالم و غرب‌زدگی مضاعف دوران ما که دوران پست‌مدرن و هیچ‌انگاری است، سخن از سبک زندگی دینی را به شدت صعب و پیچیده کرده است. جامعه ایرانی، به رغم بن‌مایه‌های مستحکم هویتی و نیرو‌های فعال اجتماعی، با بسیاری از سنن و اسوه‌های فرهنگی خویش وداع کرده و ساز و برگ متناسب با معیشت دینی را از دست داده است، اما با برخورداری از همان بن‌مایه یادشده، یعنی هویت فعال و البته سرچشمه جوشان وحی، یقیناً می‌توان دوران گذار را به شوق وصال عالمی دیگر که مقتضایش آدمی دیگر است تدبیر کرد. شیوه زندگی غربی، که مصرف را تنها پیوند مابین انسان و عالم قرار داده و معنای زندگی را به نفع نفسانیت سوژه مصادره کرده، در پناه و سحر قدرت تکنیک بسط یافته است و تحول آن بدون تجدیدنظر در عهد انسان با تکنیک میسور نیست. این تجدید عهد در پرتوی اختیار انسان آگاه دینی رخ می‌دهد و البته به معنای ابزارستیزی نیست. برای طرح سبک زندگی دینی نیازمند بایسته‌های نظری و حکمی است.

بر بال ملائک

کتاب «بر بال ملائک»، جشن‌نامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر شامل ۲۹ مقاله گزارشی، پژوهشی، اسنادی و سفرنامه‌ای در حوزه حج و زیارت و به کوشش رسول جعفریان در نشر علم منتشر شده است. این مجموعه شامل ۳۹ مقاله و رساله بوده و در دو بخش تدوین شده است. بخش اول شامل مقالاتی است که درباره شخص قاضی‌عسکر، مدیریت و مسائل مربوط به حج در دوره وی است. بخش دوم مقالات و رساله‌ها و سفرنامه‌هایی در حوزه حج و زیارت است.

علاوه بر پژوهش‌ها، از امتیازات این جشن‌نامه، وجود چندین سفرنامه حج، عتبات و مشهد است که سرشار از معلومات تاریخی و جغرافیایی است. دو مقاله بلند و مهم در بخش دوم درباره اسناد کارپردازخانه ایران در عراق است که بسیاری از آن‌ها در روشن کردن امر حج‌گزاری و نیز مسائل ایرانیان عراق مهم است. سه رساله نفیس، شامل دو رساله در سفرنامه مشهد و عتبات و یکی به عربی در شرح کار‌های فرهاد میرزا به‌ویژه آنچه در کاظمین انجام داده، منتشر شده است. انتشار اسنادی از دوره پهلوی در زمینه حج و چند پژوهش دیگر در حوزه حج و مسائل مربوط به آن، این اثر را خواندنی کرده است.

سعی هشتم

کتاب «سعی هشتم» زندگی داستانی همسر حضرت ابراهیم(ع) جناب هاجر(س) نوشته سید محسن امامی به همت انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شده است.

یکی از زنان بزرگ و مؤمن در تاریخ که به عنوان الگویی برای زنان و مردان مؤمن، صبور و پرهیزکار شناخته می‌شود حضرت هاجر سلام‌الله علیها است. بانویی که به عنوان همسر حضرت ابراهیم علیه‌السلام و مادر حضرت اسماعیل علیه‌السلام شناخته می‌شود. این بانوی گرانقدر و عظیم‌الشأن دارای ایمانی است که شناخت درجات و مراحل آن نیازمند انس عمیقی با سیره و سبک زندگی اوست تا بدانیم چگونه یک زن به همراه کودک خردسالش به تنهایی وارد سرزمین بی آب و گیاهی می‌شود، بدون اینکه در برابر امر و اراده خدای متعال بهانه‌ای بگیرد و عذری بیاورد. ایمانی که زمینه پرورش فرزندی شد که به عنوان ذبیح‌الله شناخته می‌شود و البته باید بدانیم که پیغمبر اسلام (ص) نیز از نسل آن بانوی گرانقدر است.

سراینده رهایی ایران

کتاب «سراینده رهایی ایران: یادنامه عارف قزوینی» نوشته مهدی به‌خیال به همت انتشارات نگاه منتشر شده است.

عارف قزوینی یکی از شاعران مهم دوران مشروطه و آزادی‌خواهی ایرانیان است که در عمر ۵۴ ساله خود، اتفاقات مهم مختلفی در تاریخ معاصر ایران را از سر گذرانده و به چشم خود دید. او در دوران هرج‌وهرج‌های سیاسی، بار‌ها مورد طعن و کنایه سیاسیون عافیت‌طلب و اهالی سنتی ادبیات قرار گرفت، اما همیشه و تا آخرین دم زندگی، یک شاعر و مبارز وطن‌پرست باقی ماند. این شاعر نوجوانی و جوانی را در دوران سلطنت مظفرالدین شاه طی کرد و در جریان مبارزات مشروطه‌خواهی قرار گرفت. سرودن تصنیف، سرود، آوازخواندن و خوشنویسی از جمله عناصر مبارزه فرهنگی او بودند. عارف قزوینی هم‌دوره شاعرانی، چون محمدتقی بهار، ایرج‌میرزا، محمدحسین شهریار و استادان موسیقی همچون ابوالحسن صبا بود.

کتاب «سراینده رهایی ایران» نتیجه ۱۰ سال تحقیق و پژوهش مهدی به‌خیال درباره عارف قزوینی، زندگی و آثار اوست. 

آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم

کتاب «آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم» در جستجوی آن است تا به چیستی نظریه آزادی سیاسی از دیدگاه قرآن کریم بپردازد و با بررسی مفهوم آزادی و کاوش معنایی عناصر سازندۀ آن، اهداف، مبانی، ضوابط، عناصر سازنده، موانع و راهبرد‌های آن را بررسی کند. هدف از تحقیق حاضر عبارت است از تبیین، فهم و تحلیل نظریه آزادی سیاسی از منظر قرآن، تمایزبخشی نظریه آزادی قرآن از نظریه‌های رقیب به ویژه لیبرالیسم، بسترسازی و طرح بن‌مایه‌های نظری برای رسیدن به طرح الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت، استخراج معیار‌های عام و اصول راهبردی آزادی سیاسی با نگرش و روش بومی و اتکا بر قرآن کریم و پاسخگویی به پرسش‌های مهم و کاربردی این حوزه.

این کتاب بر اساس رویکرد تفسیر موضوعی و روش تفسیر اجتهادی سامان یافته است. 

حدیث بابا

کتاب «حدیث بابا» شامل روایت مستند زندگی شهید علی تورانلو نوشته فاطمه وفایی‌زاده به همت نشر ۲۷ بعثت شده است.

این کتاب بیست‌وهشتمین‌ عنوان از مجموعه «بیست‌وهفتی‌ها» است که به زندگی فرماندهان لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) می‌پردازد. شهید تورانلو؛ فرمانده گردان انصار این لشکر بود که در عملیات خیبر در زمستان ۶۲ مفقود شد و بزرگ شدن و قدکشیدن دخترش حدیثه را ندید. این شهید خاطرات برخی از مأموریت‌های خود در عملیات‌هایی مثل فتح‌المبین، بیت‌المقدس، مسلم‌بن‌عقیل، والفجر مقدماتی و حضور در سوریه را ثبت و ضبط و روزبه‌روز تشریح کرده است.

چشمه‌های ناب

کتاب «چشمه‌های ناب» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

در این اثر بعد از مباحث مقدماتی مفهوم شناختی و تاریخی مختصر، بحث از اهمیت و نقش معرفت به خدا در سیر و سلوک و سپس مختصات و شرایط سیر و سلوک اهل بیتی است تا روشن شود که مقدمات و الزامات سالک و عارف شدن چیست و باید و نباید‌های سلوکی چیست؟ در واقع مباحثی در زمینه باید و نباید‌های سلوک توحیدی – ولایی شریعت‌گرایانه که در عین حال عقل‌گرا و جامعه محور عرضه شد تا زمینه برای برخی دستورالعمل‌های سلوکی و سازنده فراهم شود و روش عبدالله شدن و عندالله گشتن مقدمه نیل به شهود قلبی وجه خدای سبحان و متصف به اوصاف الهی و مظهر اسماء حسنای خدای تبارک و تعالی شدن نیز در لابلای مباحث تعلیم داده شود.

درآمدی جدید به فرااخلاق

کتاب «درآمدی جدید به فرااخلاق» تألیف مارک ون روجن با ترجمه محمد زندی و مسلم قربان‌بابایی در نشر کتاب طه منتشر شده است.

بیشتر مباحث فرااخلاق در سه حوزه معناشناسی، هستی شناسی و معرفت‌شناسی هستند و در آن‌ها مفاهیمی مثل خوب، بد، درست و نادرست تحلیل و بررسی می‌شوند.

کتاب پیش روی خوانندگان از جدیدترین و کامل‌ترین منابع فرااخلاقی است که به فارسی ترجمه شده است. کتاب با فصلی درباره چیستی فرااخلاق آغاز می‌شود و با مباحثی در باب واقع‌گرایی، نسبی‌گرایی، معرفت شناسی، اخلاق، نظریه‌خطا، ذهنی‌انگاری، تخیل گرایی، طبیعت گرایی علمی، ناطبیعت گرایی و… ادامه پیدا می‌کند.

هدف اصلی کتاب این است که خوانندگان با مهمترین جریان‌های فکری، مسائل و مباحث، استدلال‌ها و دیدگاه‌های حوزه فرا اخلاق آشنا شوند.

پایتختی قدس

کتاب «پایتختی قدس، زمینه‌سازان جولت جهانی یهود» جدیدترین اثر اسماعیل شفیعی سروستانی است که به نقشه‌های شوم و توطئه‌های یهود و صهیونیسم در پس اعلام پایتختی اروشلیم و طرح موسوم به معامله قرن می‌پردازد. عبارت جولت جهانی در عنوان این کتاب، مأخوذ از این کلام امیرالمومنین (ع) است که فرمودند: «للحق دولة و للباطل جولة». حق دولتی دارد و باطل جولانی.

هرگاه قوم و طایفه‌ای با ادبار و پشت کردن به حق و به قصد تمامیت خواهی در جاده‌ای رویارو با منویات الهی و مقدرات آسمانی در کار خلق عالم فتنه کند، جولانی بی‌سرانجام و آزاردهنده و ناروا را در پی گرفته است که لاجرم حسب سنت آسمانی، پایانی نامیمون خواهد یافت؛ اگر چه به دلایلی از جمله استضعاف مؤمنان و کاهلی اهل ایمان برای مدتی به نوعی سروری بر اهل زمین برسد.

دانشنامه فلسفه دین

«دانشنامه فلسفه دین» به سرویراستاری پل ادواردز و دونالد ام. بورچرت با ترجمه ان‌شاءالله رحمتی و به همت نشر سوفیا منتشر شد.

این اثر نخستین بار در سال ۱۹۶۷ به سرویراستاری پل ادواردز در هشت جلد در قطع رحلی منتشر شده است. در ویرایش دوم آن (سال ۲۰۰۶) دونالد ام. بورچرت در مقام سرویراستار با افزودن مدخل‌های جدید و افزودن پیوست‌هایی به برخی مدخل‌های سابق آن را به روز کرده است.

این دانشنامه حاوی مقالات درباره فلسفه دین و مقالاتی از کتاب راهنمای فلسفه دین ویراسته فیلیپ کوئین و چارلز تالاور است که مترجم با هدف جامعیت بیشتر اثر گزینش و ترجمه کرده و به این اثر افزوده است.

علاوه بر این یک بخش تألیفی مفصل حاوی پنج مقاله در قالب پیشگفتار مترجم در آن درج شده که راهنمای مفیدی برای درک مقاصد آن است. پنجاه و چهار مدخل این اثر در قالب پیشگفتار مترجم و هفت دفتر به شرح زیر تدوین شده است: تعریف، تاریخ و مسائل؛ زبان دینی؛ معرفت شناسی دینی؛ کثرت ادیان و تساهل دینی؛ علم و دین؛ فلسفه الهیاتی؛ و نقد دیدگاه‌های الحادی، تدوین شده است.

زیبایی‌شناسی

کتاب «زیبایی‌شناسی» از مجموعه کتاب راهنمای فلسفه بلک‌ول تألیف سباستین گاردنر و ترجمه کاوه بهبهانی به همت نشر کتاب طه منتشر شده است.

اندیشیدن به زیبایی و هنر، حوزه‌ای ژرف و متنوع از موضوعات فلسفی ایجاد می‌کند. اولین بخش از این نوشته نگاهی به تجربه زیبایی شناختی و داوری زیبایی‌شناختی دارد و این نگاه پیش زمینه‌ای برای بحث‌های زیبایی‌شناختی معاصر فراهم می‌کند.

پس از آن هنر را در سه بخش با تمرکز بر مفاهیم کلیدی بازنمایی، بیان و معنا بررسی می‌کند. از رابطه بین مباحث زیبایی شناختی با مباحث فلسفه اخلاق، متافیزیک و فلسفه ذهن و نیز جایگاه زیبایی‌شناسی در برخی از نظام‌های بزرگ فلسفی سخن رفته است.

نظریه معنویت در قرآن

کتاب «نظریه معنویت در قرآن» نوشته محمدمسعود سعیدی «عضو هیئت علمی گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی» منتشر شده است.

مسئله اصلی این پژوهش این است که نظریه معنویت در دیدگاه قرآن چیست؟ یعنی پرسش از مجموعه‌ای منسجم از مفاهیم، گزاره‌ها و ایده‌های قرآنی است که می‌تواند یک نظریه را دربارۀ معنویت شکل دهد؛ یعنی مجموعه‌ای نظام‌مند که بعد از بیان ویژگی‌های معنویت، زمینه‌ها و شرایط علّی و مداخله‌گر در ظهور و رشد آن در افراد جامعه و کنش‌های اجتماعی مرتبط با آن و آثار وجود یا عدمش در زندگی فردی و اجتماعی را توضیح می‌دهد.

یادنامه علمی علامه طباطبایی

دفتر پنجم کتاب «یادنامه علمی علامه طباطبایی» به همت مجمع عالی حکمت اسلامی تهیه و تنظیم شده و انتشارات حکمت اسلامی آن را منتشر کرده است.

علامه سیدمحمد حسین طباطبایی (ره) در طول عمر با برکت خود، با گفت‌وگو‌های علمی، تدریس، تألیف و پرورش شاگردان فرهیخته و اندیشمند، نقشی کم‌نظیر و ستودنی در احیا و گسترش حکمت اسلامی در دوران معاصر داشتند.

این کتاب حاوی مجموعه مباحث و مطالب پنجمین ویژه برنامه‌های بزرگداشت علامه طباطبایی می‌باشد که در سال ۱۳۹۸ از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

اخلاق در زندگی کنونی

کتاب «اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی» تازه‌ترین اثر رضا داوری اردکانی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.

این کتاب از مجموعه پروژه‌های «طرح جامع اعتلای علوم انسانی» است. کتاب در چهار بخش بحران اخلاقی معاصر و وضع اخلاق در جهان، نظر اجمالی به اخلاق در تاریخ ایران، اخلاق کنونی از کجا آمده است؟ و نسبت تاریخی میان علم و اخلاق، آمده است که هر کدام از بخش‌ها مشتمل بر تعدادی فصل است.

‎این کتاب بیش از آنکه یک پژوهش متعارف دانشگاهی باشد، نظریه‌پردازی یک اندیشمند اصیل و بسیار مجرب است که کوشیده یافته‌هایش را به شیوایی تبیین کند. این اثر از آن رو اصیل به شمار می‌آید که از مواجهه ناب ذهن این متفکر معاصر، با معنا و کارکرد اخلاق در جهان امروز و امکانات آن برای پیشرفت فرهنگ و علوم برخاسته است.

ذکر سلیمانی

«ذکر سلیمانی» مجموعه‌ای مشتمل بر ۹۴ داستانک است. این کتاب کمترین ابراز ارادت به خون به ناحق ریخته شده شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزم گرامیشان ابومهدی المهندس و سایر همراهانشان است.

موضوع داستانک‌ها در این کتاب متمرکز بر رخداد غم انگیز شهادت مظلومانه شهید سلیمانی و شهدای همراه است که توسط آمریکای مستکبر و خبیث مظلومانه ترور شدند.

لطف چنین اثری، ایجاد سهولت در الگوبرداری و تکثیر سریع ادبیات مقاومت است، به نحوی که هر کسی توان تولید چنین آثاری را داشت، فعال بشود و ادبیات انقلاب اسلامی رونق بگیرد.

ترجمه جدید «کامل الزیارات»

مرکز نشر دارالعرفان به تازگی چاپ جدیدی از کتاب «کامل الزیارات» اثر ارزشمند عالم و محدث شیعی، ابن قولویه قمی را با ترجمه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان ارائه کرده است.

در این ترجمه ۱۰۸ نکته و مطلب خواندنی پیرامون محور‌هایی نظیر پاداش زیارت امیرمؤمنان(ع)، چگونگی زیارت قبر امیرمؤمنان و وداع، ارزش آب فرات و نوشیدن از آن و غسل در آن، محبت رسول خدا به حسنین (ع) و فرمان دوست داشتن هر دو و پاداش علاقه‌ورزیدن به آنها، زیارت امام حسن (ع) و قبور امامان در بقیع تبیین شده است.

رویکرد منجی‌گرایانه در عصر مدرنیته

کتاب «رویکرد منجی گرایانه در عصر مدرنیته» نوشته راضیه صادق‌پور در ۲۳۰ صفحه به همت انتشارات موعود عصر منتشر شده است.

هر یک از سرفصل‌های ارائه شده در این کتاب، می‌تواند موضوع و محتوای رساله‌ای مستقل در شناسایی مجموعه بحران‌ها و بن‌بست‌های عارض شده بر مناسبات بشر امروز باشد. چنان که بررسی و تفحص درباره رویکرد بسیاری از فلاسفه و اندیشمندان غربی درباره منجی‌گرایی و آخرالزمان می‌تواند مورد توجه مجامع علمی و پژوهشی واقع شود.

چهل سال بعد

کتاب «چهل سال بعد؛ گفت‌وگو‌هایی درباره انقلاب اسلامی» به همت انتشارات سروش منتشر شده است.

این کتاب مشتمل بر مباحث مطرح شده به همت کارشناسان و صاحب‌نظران برنامه فانوس است که از رادیو گفت‌وگو پخش شده‌اند. اثر پیش‌رو با مقدمه‌ای از محمدباقر خرمشاد همراه است. در این پژوهش دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران در چهار دهه گذشته در مهم‌ترین حوزه‌ها، مسائل و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی، بازخوانی و بازتفسیر و در چهار فصل تدوین شده است: فصل نخست به موضوعات و مفاهیم داخلی و نسبت آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران پرداخته و یازده موضوع بحران‌های سیاسی، امنیتی، عدالت، هویت و هویت ملی، مردم‌سالاری دینی، وضع نهاد‌های مدنی، تحزب، زنان، نهاد علم و کارآمدی را بررسی کرده است. این فصل در پی پاسخ به این پرسش‌ها است که انقلاب اسلامی ایران در این حوزه‌ها چه دستاورد‌هایی داشته و تا چه حد توانسته است موفقیت‌آمیز عمل کند و نقاط قوت و ضعف سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در این حوزه‌ها چه بوده است؟

شاید پیش از اذان صبح

کتاب «شاید پیش از اذان صبح»، نوشته احمد یوسف‌زاده شامل دل‌نوشته‌های وی به حاج قاسم سلیمانی است که به همت انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.

یوسف‌زاده که پیش از این آثاری مانند «آن بیست و سه نفر» و «اردوگاه اطفال» را به نگارش درآورده، اکنون اثری در وصف سردار دل‌ها، حاج قاسم نوشته است. وی در مقدمه کتاب با عرض ارادت به فرمانده خود در زمان هشت سال دفاع مقدس نوشته است: «سال‌هایی که می‌جنگید، دعای خیر و نگاه ترسانم دنبالش بود که جانش از بلا دور باشد. خودش اما، نگاهش جایی دیگر بود و سرانجام خداوند او را که می‌جنگید، بر ما که نشسته بودیم با پاداش شهادت برتری داد. در دلنوشته‌هایم برای حاج قاسم، ترجیح دادم مستقیم با خودش حرف بزنم، چون گمان نمی‌کنم مرده باشد.»

بانو امین

زندگینامه بانو امین اصفهانی با قلم یحیی آریا بخشایش در قالب «شخصیت‌های مانا» منتشر شده است.

این کتاب شرح زندگی بانوی مجتهده نصرت بیگم امین اصفهانی است که به سبب قرار گرفتن در میان دو سده اخیر، بین دو گونه زندگی و طرز تفکر سنتی و متجدد رابطه مستقیمی برقرار کرده است. رابطه‌ای که یک سوی آن تفکرات بازدارنده شدید اجتماعی قرار دارد؛ با ابزار و آلاتی که زنان را از فراگیری علوم و فنون بازمی‌داشت؛ و در سوی دیگر آن دوره‌ای جا گرفته است که علم‌آموزی و دانش‌اندوزی برای همگان، از جمله زنان و دختران نه تنها آزاد، بلکه واجب و اجباری شمرده می‌شد.

زیست مؤمنانه

کتاب «زیست مؤمنانه» شامل آیات کاربردی قرآن کریم به قلم سیدعظیم قوام به‌تازگی به همت مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسنده کتاب را در ۱۸ فصل و ۶۰ مبحث، آیات کاربردی قرآن کریم دسته‌بندی و بررسی کرده است. ابتدای هر فصل توضیح مختصری درباره موضوع فصل ارائه شده و در پایان هر فصل نیز مصادیق کاربردی این آیات با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و وضعیت انقلاب اسلامی در داخل و در صحنه بین‌الملل، بیان شده است تا ذهن مخاطبان متوجه مشکلات فراروی جامعه اسلامی و راه‌حل‌های آن با به کاربردن آیات قرآن کریم، بشود.

چهل روز پس از حاج قاسم

کتاب «چهل روز پس از حاج‌قاسم» به قلم اسماعیل رمضانی به روایت دقیق و لحظه به لحظه چهل روز پس از شهادت سرداری می‌پردازد که به تعبیر خودش و این کتاب کاهش درجه پیدا کرد و «سرباز» شد.

در این کتاب اتفاقات و رویداد‌های آن روز‌های پرتب‌و‌تاب در سه فصل و با جزییات دقیق به نگارش درآمده است، روز‌هایی که از جمله مهمترین دوران‌های تاریخ معاصر بود. این کتاب در سه فصل «سرداری که سرباز شد»، «آه از غمی که تازه شود با غمی دگر» و «قاسم هنوز زنده است» به روایت آن روز‌های پر تب‌و‌تاب می‌پردازد.

باش

کتاب «باش» نوشته مرثا صامتی رمانی است که به همت نشر شهید کاظمی روانه بازار شده است.

«باش» ماجرای عشق و انتقام است که دو روی یک سکه‌اند، «انتقام» آدم را به دنبال خود می‌کشد، به ویژه که انگیزه انتقام عشق باشد و به چنگ آوردن آن. انتقام، سفر می‌خواهد و راه می‌طلبد؛ حتی اگر این راه، راه کربلا باشد و این سفر، سفر پیاده‌روی اربعین. این اثر ماجرای داستان مردی به نام رحیم است که دل در گروی عشق دختری عرب به نام سلیمه دارد و برای به دست آوردنش ناگزیر به انتخاب می‌شود. داستان در همسفری دو زائر می‌گذرد که یکی جز به مقصد و حرم امام چشم ندارد و دیگری دسته چاقو را در دستانش می‌فشارد.

راه راست

کتاب «راه راست» پاسخگوی چهار سؤال اصلی «چرا دین»، «چرا یک دین»، «چرا اسلام» و «چرا تشیع» است که به کوشش قاسم بابایی به نگارش درآمده است.

در این کتاب، با سه نفر مصاحبه شده است: نفر اول سهیل اسعد است. وی اهل آرژانتین و از پدر و مادری لبنانی‏‌الاصل متولد شده است. دومین نفر عبدالکریم پاز است که در آرژانتین در یک خانواده مسیحی به دنیا آمده است. نفر سوم عبدالباقی قرنه از کشور الجزایر است که ابتدا سنی و از نویسندگان و پژوهشگران بزرگ اهل‌سنت بوده و بعد‌ها مذهبش را تغییر داد و شیعه شد. 

سلیمانی‌ها

«سلیمانی‌ها»؛ روایت‌هایی از بازتاب شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در زندگی مردم، به همت انتشارات «راه یار»، چاپ و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب، خاطرات و روایت‌های مردمی درباره شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را در سه فصل «قهرمان خانه ما؛ اثر شهادت در فضای تربیتی و قهرمان‌سازی در خانواده»، «ملت قهرمان؛ اثر شهادت بر تصمیمات و اقدامات مردم جامعه‌ی ایران» و «سردار امت؛ اثر شهادت بر مردم دیگر کشور‌ها و بازتاب آن در فضای بین‌الملل روایت کرده است. 

هیام

«هیام» ثمره عناصر جنگی همچون گاز‌های خردل در قرن حاضر است. جنگی که هشت سال میان و کشور ایران و عراق ادامه داشت.

آثار این عناصر جنگی به خوبی در درون لایه‌های تاریخ دیده می‌شود. نمونه این حوادث را در هیروشیما، حلبچه و سردشت دیده یا شنیده‌اید. این کتاب نمونه آثار گاز‌های خردلی بر جنین درون رحم مادری جنگ‌زده است که اکنون پس از سال‌ها، درد در درون ریه‌های شخصیت داستان جریان می‌یابد؛ و این جریان درد تاریخی مهجور مانده و چندان به آن پرداخته نشده است.

بی نام پدر

«بی نام پدر» رمانی جذاب و پرکشش نوشته سیدمیثم موسویان است که هم عاشقانه است و هم برشی از تاریخ معاصر را بازگو می‌کند، هم معما و گره دارد، هم از ظالم می‌گوید، هم از مظلوم و یک چالش جدی را با جذابیت به مخاطب منتقل می‌کند.

این اثر داستان زندگی یکی از درجه‌داران فاسق رژیم شاهنشاهی است؛ کسی که عامل مستقیم انگلیس، مؤسس انجمن بهایی، عامل سرکوب کرد‌ها و قاچاق مواد مخدر در سراسر ایران است. یکی از شخصیت‌های کتاب او را «یک اژد‌ها» می‌داند. شخص اول داستان ابتدا درجه سرهنگی را دارد و پس از خدمت به دستگاه جور به درجه تیمساری می‌رسد.

چشمه‌های بهشت

کتاب «چشمه‌های بهشت» با تدوین و ترجمه محمدهادی زاهدی به همت انتشارات به‌نشر روانه بازار نشر شده است.

این اثر مربوط به مفاهیم جذابی و گزیده‌هایی از عیون اخبار الرضا (ع) نوشته شیخ صدوق یکی از معتبرترین منابع مربوط به تاریخ زندگی و آموزه‌های امام رئوف حضرت رضا (ع) و در روزگاری نوشته شده است که کمتر از دو قرن از شهادت آن امام گذشته بود.

این کتاب روایت کننده مجموعه‌ای از تاریخ زندگی، آموزه‌ها، معارف، کرامات و آداب زیارت حضرت ثامن الحجج (ع) است که در پنج دفتر و ۳۱ فصل تدوین شده است.

زندگی مطلوب طلبه

کتاب «زندگی مطلوب طلبه» نوشته حجت‌الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی است که به تبیین نوین از زندگی مطلوب طلبه در تناسب با عصر انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

در ابتدا درباره «یافتن راه» در طلبگی سخن گفته شده و نویسنده برخی از تجربه‌های خود را در این زمینه مطرح می‌کند. سپس به عناصر ضروری پرداخته که برای یافتن راه در طلبگی و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نیاز است. همچنین در این اثر به شاخصه‌های لازم برای کارکرد درست راهیابی انقلابی پرداخته شد است.

از چیزی نمی‌ترسیدم

کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگینامه خودنوشت شهید قاسم سلیمانی و مزین به یادداشت رهبر معظم انقلاب است.

این اثر نخستین اثر چاپ شده به همت انتشارات «مکتب حاج قاسم» است و دست‌نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال ۵۷ را شامل می‌شود.

نماز شب

انتشارات صهبا مجموعه بیاناتی از مقام معظم رهبری را در گفتاری با عنوان «نماز شب» منتشر کرده است.

در این گفتار فراز‌هایی از تأکیدات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره نماز شب گردآوری و تنظیم شده و مزین به تصویر دو نمونه دستخط از توصیه سردار سلیمانی به خواندن نماز شب است.

انتهای پیام

نظر شما