شناسهٔ خبر: 45244601 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

وقتی عدم مدیریت چرخه تولید را معیوب می‌کند؛

بحران تأمین مواد اولیه در دومین کارخانه تولید روغن کشور/ کارخانه‌‌هایی که سهمیه می‌گیرند ولی وجود خارجی ندارند!

کارخانه تولید روغن کرمان که از اواسط شهریور ماه سال جاری مجددا آغاز به کار کرد و روزانه ۳۵۰ تن روغن مایع تولید می‌کند، این روزها به شدت با بحران تأمین مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌‌کند و به گفته مدیران این کارخانه در صورت عدم تأمین، چاره‌ای جز تعطیلی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، این روزها سفره‌های مردم به دلایل مختلفی کوچک و کوچکتر می‌شود. روغن یکی از مواد اولیه و مهم هر آشپزخانه است که اخیرا به دلایلی همچون کمبود تولید و عدم نظارت در توزیع، باعث شده که دچار مشکلات عدیده‌ای شود.

گفته می‌شود که در این زمینه کمبود مواد اولیه وجود دارد؛ همچنین اگر تولید شود متاسفانه با عدم نظارت مشخص نیست که این روغن در کجا و به چه صورت توزیع می شود.

 

کارخانه روغن نباتی "گلناز" یکی از تولیدکنندگان روغن مایع و نیمه جامد جنوب شرق کشور محسوب می شود که این کارخانه نیز متاسفانه دچار مشکل کمبود مواد اولیه شده و به گفته مدیران تنها تا یک هفته دیگر چرخ تولیدش می‌چرخد و پس از آن برای رسیدن مواد اولیه تا 4 ماه این خط تولید تعطیل می‌شود.

در گذشته کارخانه گلناز دومین تولیدکننده روغن در کشور محسوب می‌شد اما متاسفانه از سال ۹۳ این کارخانه دچار چالش های زیادی از جمله مشکلات مالیاتی، تعدیل نیرو، بیمه و حقوق معوقه کارگری روبرو می شود و پس از آن نیز دو حادثه آتش سوزی در این کارخانه رخ می دهد و این عوامل دست به دست هم داده و از رونق تولید کارخانه کاسته و رتبه دومی تولید کننده را نیز از دست می دهد. تا جایی که تولید روزانه ۱۵ هزار تن در ماه به یک هزار و ۵۰۰ تن کاهش می یابد و تا ابتدای سال ۹۹ به صفر می رسد.

از ابتدای شهریور ۹۹ با پیگیرهای محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چرخه تولید راه اندازی می شود، اما گفته می شود به دلیل اینکه کارت بازرگانی برای این کارخانه صادر نشده و همچنین به دلیل کاهش تولید در سال های اخیر سبب شده تا سهمیه اختصاصی چندانی به این کارخانه تعلق نگیرد.

تور رسانه ای با هدف پیگیری مشکلات بزرگترین کارخانه روغن جنوب شرق

طی روزهای اخیر اصحاب رسانه بازدیدی از کارخانه تولید روغن گلنار داشتند. در ابتدای بازدید امین رجایی رئیس بسیج رسانه استان کرمان به خبرنگاران گفت: این تور رسانه ای با هدف پیگیری مشکلات بزرگترین کارخانه روغن جنوب شرق صورت گرفته است در حالیکه این کارخانه روزانه ۳۰۰ تن روغن تولید، بارگیری و وارد بازار می کند، چرا توزیع آن در فروشگاه های سطح شهر با کمبود روبرو شده است.

وی همچنین از اصحاب رسانه خواست تا با مطالبه گری از مسئولان بخواهند تا هر چه زودتر سهیه مواد اولیه بیشتری در اختیار این کارخانه قرار داده تا از تعطیلی و بیکاری ۳۰۰ نان آور خانواده جلوگیری شود.

 

بزرگترین چالش کارخانه کمبود مواد اولیه

فرزاد علیجانی مدیرعامل جدید کارخانه گلناز در این رابطه به خبرنگاران گفت: همه بدهی های بانکی، مالیاتی، معوقات پرسنلی و بیمه ای پرداخت شده است و هم اکنون ۳۰۰ نفر پرسنل که تماما از پرسنل گذشته گلناز هستند و جوانی خود را در این شرکت گذاشتند مشغول به کار هستند.

وی کمبود مواد اولیه را یکی از چالش های تولید این کارخانه عنوان کرد و افزود: از زمانی که مدیریت این کارخانه را به عهده گرفتم، گفتم بزرگترین مشکل ما کمبود مواد اولیه است و مواد اولیه را تنها از دو طریق می توان تهیه  کرد یکی اینکه خود کارخانه مواد را وارد کند و دیگر اینکه از محل روغن های دولتی اداره بازرگانی که بر مبنای تولید 15 ماه اخیر کارخانجات صورت می گیرد.

مدیرعامل کارخانه گلناز عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی متاسفانه در دایره کاملا غیر قانونی و واهی علیرغم اینکه گلناز ۸ میلیارد تومان به آنها پرداختی داشته است نامه ای به ما نداده اند تا بتوانیم کارت بازرگانی دریافت کنیم و این مسئله ماها طول کشید تا اینکه حدود یک ماه پیش این کارت به دست ما رسیده است و ما اقدام به ثبت سفارش کرده ایم که فکر می کنم ۴ ماه طول بکشد تا از واردات مقداری روغن به این کارخانه تعلق بگیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه این کارخانه در گذشته تعطیل و نیمه تعطیل بوده است به همین دلیل سهمیه ای که به کارخانه اختصاص پیدا می کند خیلی کم است.

سهمیه ای که هم اکنون برای کارخانه در نظر گرفته شده جوابگو نیست

علیجانی تصریح کرد: ما تنها خواهشی که از پورابراهیمی و وزیر صمت علیرضا رزم حسینی در تهران و کرمان داشتیم این بود که فرآیندی که برای سهمیه در نظر گرفته شده برای گلناز جوابگو نیست  بالاخره اینکه یک بار از فرآیند تولید خارج شده ایم.

وی عنوان کرد: به هر حال از کلیه دوستان در این رابطه کمک خواستیم، حسینی نژاد مدیر عامل سازمان صمت استان کرمان چندین بار در این زمینه کمک های بسیاری کردند از جمله اینکه نامه ای مصوب کردند اما با توجه به این همه پیگری ها راه به جایی نبرد اما در حال حاضر در نقطه ای هستیم تنها تا یک هفته می توانیم دوام بیاوریم و پس از آن باید تا مدت 4 ماه خط تولید را تعطیل کنیم تا مواد به دستمان برسد.

مدیرعامل کارخانه گلناز با بیان اینکه در بحث توزیع  اولویت برای استان کرمان گذاشته شده است،اذعان کرد: سهمیه ۳۰۰ الی ۴۰۰ تن در ماه به شهر کرمان اختصاص دادیم اما وقتی دیدیم اوضاع در حال بحرانی شدن است بیش از این اعداد در استان کرمان توزیع کردیم همین ماه گذشته یک هزار و ۶۳ تن مستقیم توسط عاملین بازرگانی توزیع شده است علاوه بر آن ۷۲۰ تن به فروشگاه جانبو فارس که توزیع کننده در استان کرمان هست تحویل داده شده است.

علیجانی با تاکید بر اینکه علی ایحال کارخانه تمام و کمال در اختیار استان کرمان است، افزود: اگر روغن خام تهیه شود، کارخانه هم آمادگی پرداخت را دارد و هم اینکه کارگران مجددا بیکار نمی شوند.

کارخانه‌هایی که ماهیانه ۱۰ هزار تن سهمیه می گیرند وجود خارجی ندارند

وی عنوان کرد: روغنی که از بندرعباس به سمت مازندران می رود و مجددا از مازندران برای تنظیم بازار وارد استان می شود  بسیار زمان بر است که اگر این به خود کرمان تخصیص پیدا کند ما می توانیم خدمات بهتری در این رابطه داشته باشیم.

مدیرعامل کارخانه گلناز بیان کرد: در گذشته کارخانه گلناز دومین تولیدکننده در کشور و از لحاظ سهمیه امروز بیستمین کارخانه هستیم. در حالی که برخی از کارخانه هایی که ماهیانه ۱۰ هزار تن سهمیه می گیرند وجود خارجی ندارند اما کارخانه گلناز که جزو کارخانه های قدیمی است و این همه پرسنل دارد سهمیه آن ۳۵۰ یا ۷۵۰ تن است.

 

کمبود مواد اولیه از محدودیت های خط تولید بشمار می رود

وحید سیفی پور مدیر خط تولید کارخانه نیز بیان کرد: طی یک ماه اخیر ۸ هزار تن تولید داشتیم و ظرفیت تولید روغن مایع ، جامد و روغن برای صنایع غذایی داریم اما مشکل تأمین مواد اولیه است که باعث شده گاه با یک چهارم ظرفیت کار کنیم.

وی نیز کمبود مواد اولیه را از محدودیتهای خط تولید برشمرد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه میزان روغن کم است ما مجبوریم گاهی اوقات با یک چهارم ظرفیت پیش برویم.

مدیر خط تولید کارخانه گلناز عنوان کرد: تمامی واحدها در حال حاضر به صورت ۳۰ تا ۴۰ درصد کار می کنند تنها مشکل تامین مواد اولیه است.

سیفی پور تصریح کرد: اینکه گفته می شود روغن در سطح شهر، فروشگاه ها و مغازه ها کم است باید بگویم روغن روزانه ۳۵۰ تن تولید و بارگیری می شود اما اینکه چگونه توزیع می شود مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: اداره صنایع و معادن بر تولید و خروج روزانه  روغن نظارت دارد بالطبع اگر بتوانیم این ظرفیت را بالا ببریم به نفع استان است و چنین کارخانه ای با چنین ظرفیتی در جنوب شرق وجود ندارد.

مدیر خط تولید کارخانه گلناز تاکید کرد: اگر رسانه ها و مدیران مرتبط یاری کنند و سهمیه بیشتری به این کارخانه تعلق گیرد هم اشتغالزایی بیشتر می شود و همینکه خط تولید افزایش پیدا می کند.

سیفی پور گفت: مدیریت جدید قصد دارد که هم تولید و هم جذب نیرو را افزایش دهد اما محدودیت حال حاضر ما همین کمبود روغن خام است که در مضیقه قرار گرفته ایم.

وی خاطرنشان کرد: این کارخانه سالیان متمادی دچار مشکل بوده است و خیلی از خانواده ها در حال براندازی و جدایی بوده اند در حال حاضر فضایی ایجاد شده و تمامی پرسنل بازگشت به کار کرده و مشغول فعالیت هستند اما مشکلات پیش آمده باز باعث می شود تا خط تولید تعطیل شود و با توجه به هزینه هایی که تولید دارد اگر مواد اولیه نباشد نمی توان این هزینه را پوشش داد خیلی از این هزینه ها هنگفت است از جمله اینکه مواد اولیه و حامل های انرژی و عوامل دیگر خیلی گران شده است.

مدیر خط تولید کارخانه گلناز عنوان کرد: درخواستی که از مسئولین داریم با توجه به اینکه این کارخانه متعلق به  استان کرمان است و پرسنل آن نیز بومی هستند و منافع آن نیز به خود این استان بر می گردد باید حمایت مضاعفی بابت سهمیه ای که تعلق می گیرد انجام شود که اگر مواد اولیه بیشتر شود چرخش چرخ تولید نیز بهتر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا فقط کارخانه گلناز در جنوبشرق وجود دارد، اذعان کرد: شرکت فریکو از لحاظ وسعت قابل مقایسه با کارخانه گلناز نیست و تنوع تولید آن نیز قابل مقایسه نمی باشد و این در حالی است که در کارخانه گلناز انواع روغن های جامد، سرخ، مایع و کره گیاهی تولید می شود.

سیفی پور بیان کرد: هم اکنون تنها ۴ خط در حال تولید است و این در حالی است که می بایست تمامی خط ها کار می کرد.

مدیر خط تولید کارخانه گلناز در رابطه با توزیع روغن نیز به خبرنگاران گفت: بخشی از تولید را مجبور هستیم در اختیار فروشگاه های زنجیره ای رفاه قرار دهیم در حالیکه تعداد این فروشگاه ها در استان کرمان زیاد نیست و در خود استان و شهر کرمان هم یک هزار و ۲۰۰ تن از طریق بنکداری توزیع کردیم اما نمی دانم مشکل توزیع کجاست که مردم با کمبود روبرو هستند.

 

سیفی پور همچنین به تولید انواع بطری های روغن در کارخانه اشاره کرد و افزود: عمده تولید بطری ها سه و چهار لیتری است و زمانی که  قیمت همه اوزان بالا رفت اما هیچ قیمتی برای روغن مایع ۴ لیتری اعلام نشد و اکنون چند میلیارد تومان بطری ۴ لیتری دپو شده و سرمایه کلانی خوابیده ضمن اینکه گلناز کرمان تنها کارخانه در کشور است که حجم ۴ لیتر می زند.

براساس این گزارش، اگر مسئولان همت نکنند و سهمیه بیشتری به این بزرگترین کارخانه تولید روغن در جنوب شرق تعلق نگیرد مجددا چرخ تولید آن در آستانه تعطیلی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما