شناسهٔ خبر: 45244007 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی به رکنا گفت؛

مرگ سالانه 40 هزار ایرانی با آلودگی هوا / ضعف نظارت سازمان محیط زیست بر کارخانجات آلوده اطراف تهران

رکنا: رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده است ،مطالعات نشان می‌دهد هر سال حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به‌دلیل مواجهه با غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون (PM۲/ ۵ ) در هوا جان خود را از دست می‌دهند که این تعداد تقریبا معادل ۱۰ درصد کل موارد فوتی‌ها است.

صاحب‌خبر -

محمدصادق حسنوند اظهار کرد: براساس مطالعات انجام‌شده در مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین یافته‌های سایر محققان، وضعیت کیفیت هوا در مناطق مختلف کشور فاصله چشمگیری با مقادیر استاندارد ملی دارد و تقریبا هیچ‌گاه به آنچه در برنامه‌های دوم تا ششم توسعه درخصوص کیفیت هوا مدنظر بوده است، نرسیده‌ایم.

تهران یکی از کلانشهرهای ایران است که بیشترین آلودگی هوا را دارد . یکی از دلایل عمده آلودگی هوا در پایتخت، تولید آلاینده ها و گوگرد سازی کارخانجات اطراف این شهر است که بواسطه باید به مرکز این شهر منتقل می شود.

آلودگی هوا از مشکلات جدی این روزهای تهران و سایر کلانشهرهای کشور است، در این بین نقش کارخانجات در اطراف تهران نیز در آلودگی هوای این شهر پررنگ است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهر های کشور، آلاینده ها و گوگردسازی کارخانجات اطراف شهرهاست. مثلاً به گفته شهردار تهران، اگر در آبیک و قزوین گازوئیل پرگوگرد سوزانده شود، قطعاً تاثیرش به تهران خواهد رسید.

نظارت بر این کارخانجات و رسیدگی به آلاینده هایی که آن ها تولید می کنند بر عهده سازمان محیط زیست است. به گفته نایب رئیس اول کمیسیون منابع طبیعی مجلس، سازمان محیط زیست هر 6 ماه از کارخانجات با آلایندگی بالا بازدید می کنند و استفاده از ابزارهایی که این هوا را پالایش کند نیز در این کارخانه ها کم است.

سازمان محیط زیست بر کارخانجات آلوده کننده هوا نظارت کند

جلال محمودزاده، نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس در خصوص تاثیر دود و آلاینده کارخانه های اطراف شهر تهران بر آلودگی هوای پایتخت به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: مسئله آلودگی هوا و نظارت بر کارخانه های اطراف کلانشهر تهران بر عهده سازمان محیط زیست است. سازمان محیط زیست این اختیار را بر عهده دارد که دستگاه های آلاینده را شناسایی کند و از طرفی در بودجه سالیانه، اعتباری را از محل 3 درصد عوارض در اختیار سازمان محیط زیست کشور قرار دهد، این اعتبارات را می توان بر اساس تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کارخانه جات با آلاینده بالا قرار دهد و در این کارخانجات سیستم پایش ایجاد کند، این سیستم ها آلودگی را کاهش می دهند و اگر این موضوع انجام هم نشود و آلایندگی شان برطرف نشود، وظیفه سازمان محیط زیست است که نسبت به تعطیلی کارخانه های با آلاینده بالا اقدام کند.

کارخانجات اطراف تهران سیستم پایش را رعایت کنند

محمود زاده ادامه داد: سازمان محیط زیست می تواند این کارخانه ها را به جایی منتقل کند که آن مکان ها براساس نُرم جمعیت و افراد ساکن، جمعیتی کمی داشته باشند. نمایندگان مجلس این موضوع را بارها در مجلس شورای اسلامی به سازمان محیط زیست تذکر داده اند و ابراز داشتند که قوانین لازم در این موضوع وجود دارد تا سازمان محیط زیست در بحث آلایندگی کارخانجات وارد عمل شود. همچنین مطابق قانون، کارخانه هایی که دارای آلایندگی بالا هستند و باعث آلودگی محیط زیست و شهرها می شوند، باید این چهاچوب را رعایت کنند، دستگاه هایی نصب کنند تا سیستم پایش داشته باشند که در نهایت آلایندگی کارخانه جات کاهش داده شود.

محیط زیست هر 6 ماه از کارخانجات دارای آلایندگی بالا بازدید می کنند

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تاکید بر ضعف نظارت ها در موضوع آلودگی هوا گفت: متاسفانه نظارت ها در جلوگیری از آسیب دود کارخانه ها و آلودگی هوا در کلانشهرها ضعیف است و معمولاً سازمان محیط زیست طی دوره ای 6 ماهه و طولانی مدت از کارخانه های با آلایندگی بالا بازدید می کنند و گزارش تهیه می کنند. بنابراین لازم است تا در زمان کوتاه تری مثلاً یک یا دو ماهه کارخانجات را کنترل و پایش کنند و اجازه ندهند که محیط زیست و هوای شهرهایی مثل تهران را آلوده کنند.

از نظر قانونی امکان سوال از رئیس سازمان محیط زیست نداریم

جلال محمودزاده در خصوص دعوت از رئیس سازمان محیط زیست به مجلس و سوال از ایشان بابت موضوع آلودگی هوا ابراز داشت: از نظر قانونی چنین چیزی امکان ندارد و ما فقط می توانیم از رئیس جمهور در این حوزه سوال کنیم. این موضوع وابسته به آن است که تعداد مشخصی از نمایندگان این سوال را به امضا برسانند. سازمان محیط زیست یک وزارتخانه نیست که بتوانیم از رئیس آن سوال کنیم، همچنین فردی که رئیس سازمان محیط است، معاون رئیس جمهور هم هست. بنابراین در قانون تعریف نشده است که از معاون رئیس جمهور هم می توانیم سوال کنیم، ما فقط از رئیس جمهور و وزرایش امکان سوال کردن داریم.

افزایش بیماری های قلبی و ریوی در نتیجه آلودگی هوا در کلانشهرها

نماینده مهاباد در مجلس با اشاره به عوارض و بیماری های حاصل از آلودگی هوا در کلانشهرها اظهار داشت: آلودگی هوا در همه جای دنیا مشکل ساز است و با افزایش بیماری های ریوی و قلبی و انواع سرطان ها همراه خواهد شد. همچنین کسانی که دارای بیماری های زمینه ای هستند، بیماری های ریوی و قلبی در آن ها بیشتر بروز پیدا می کند. سالیانه هزاران نفر به دلیل بیماری های قلبی و سرطان از دست می روند، با توجه به این موارد، حق و حقوق شهروندی و سلامتی جامعه ایجاب می کند که سازمان محیط زیست به وظایف قانونی خود عمل کند و مطابق قوانین قانونی خود که مجلس مصوب کرده، نسبت به آلایندگی هوا نظارت و برنامه های عملی را اجرایی کند.

سازمان محیط زیست، نیروی جدید استخدام کند

محمودزاده در پایان تاکید کرد: اگر سازمان محیط زیست در انجام امور خود با کمبود نیرو مواجه است، می تواند از طریق هیئت دولت یا سازمان امور استخدامی، درخواست نیرو کند و تعداد افراد مشغول در محیط زیست را افزایش دهد. این تعداد نیرویی که در سازمان محیط زیست وجود دارد، جوابگوی این حجم از آلودگی کارخانجات نیست و نیاز است تا سازمان محیط زیست تعدادی نیروی متخصص را بکار گیرد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما