شناسهٔ خبر: 45243971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

جذابیت مساجد با معماری مدرن در کشورهای اروپایی+عکس

مسجد مرکزی کلن، مسجد زاگرب کرواسی و مسجد استراسبورگ فرانسه، سه مسجد زیبا در کشورهای اروپایی هستند که با معماری مدرن خود جذابیت خاصی برای بینندگان دارند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مساجد در کشورهای اروپایی با طراحی های جدید وعجیب خود، شکل زیبایی به این کشورها داده اند.

 

معماری اسلامی در سایه قوس های تزیین شده و هنر خطاطی به کار رفته در این مساجد، مساجد اروپایی را جذاب کرده است.

 

در همین راستا به معرفی سه مسجد اروپایی جذاب می پردازیم:

 

مسجد مرکزی کلن آلمان

مسجد مرکزی «کلن»،  بزرگ ترین مسجد در آلمان است که متعلق به اتحادیه امور مذهبی ترکی-اسلامی است که به شکل یک غنچه گل است و دیوارهای آن شیشه است که از بیرون برای رهگذران قابل مشاهده است.

 

این مسجد به شیوه معماری غیرعثمانی با دیوارهای شیشه ای، دو مناره ۵۵ متری و یک گنبد شیشه ای طراحی شده است.

 

«گاتفرید بوهم» و فرزندش «پل بوهم» معماری مسجد مرکزی کلن به سبک مدرن را بر عهده داشتند.

 

ساخت این مسجد به مساحت ۴۸ هزار متر مربع که حدود دو هزار تا چهار هزار نمازگزار را در خود جای می دهد 15 تا 20 میلیون پوند هزینه در بر داشت.

 

 

 

مسجد «زاگرب» در کرواسی

مسجد جامع «زاگرب» در بزرگ ترین شهر کرواسی واقع شده است. مسجد و مرکز اسلامی زاگرب در کرواسی، یکی دیگر از مساجد زیبا و جذاب اروپایی است که  در سال 1981 میلادی ساخته شده و کار ساخت آن در سال 1987 میلادی به پایان رسیده است.

 

این مسجد را استاد دانشگاه سارایوو بنا کرده است و میرزا گولوس، مهندس معمار اهل سارایوو این مسجد را طراحی کرده است و یک خطاط بوسنی کارهای تزیینی آن را انجام داده است.

 

این مسجد  در مساحت ده هزار متر مربع بنا شده است و دارای مناره ای به ارتفاع 51 متر و یک مدرسه دینی، کتابخانه، ساختمان اداری و مسکونی، مهد کودک و رستوران است.

 

با وجود آنکه در طراحی داخلی و بیرونی آن از روش سنتی استفاده شده است، اما مهندس معمار آن در ساخت آن از معماری جدید نیز بهره برده است.

 

این مسجد در کرواسی محل برگزاری رویدادهای مختلفی است. مهم ترین رویداد در سراسر سال نمازجمعه است که مسلمانان کرواسی در آن حضور می یابند.

 

بخشی از سقف صحن مرکزی این مسجد در اثر زلزله در کرواسی فرو ریخته شده بود و  با توجه به عملیات اجرایی ترمیم و نقاشی فضای داخلی مسجد، فرش های ایرانی جمع آوری شده اند تا به آنها آسیب وارد نشوند.

 

کاشی کاری هنرمندان ایرانی و فرش های نفیس و دستباف ایرانی زینت بخش این مسجد و مرکز اسلامی زاگرب است .

 

 

مسجد «استراسبورگ» فرانسه

 

مسجد استراسبورگ در فرانسه، با مساحت یک هزار و 300 متر مربع، از مسجد شهر «اوری» كه پيش از مسجد استراسبورگ بزرگ ترين مسجد فرانسه محسوب می ‌شد، یک و نیم  برابر بزرگ تر است.

 

این مسجد در سال 2012  افتتاح شده است و 16 گنبد مسی دارد، اما مناره ندارد و كار ساخت آن حدود دو دهه به طول انجاميد.

 

اين مسجد كه در دو كيلومتری كليسای استراسبورگ واقع است، به منظور فراهم آوردن زمينه ‌ای برای شناخت بيشتر اسلام و مسلمانان درهای خود را به روی گردشگران گشوده است.

 

در ساخت آن از تکنولوژی پیشرفته استفاده شده است و «بورتوجیسی» طراح مسجد رم این مسجد را طراحی کرده است.

 

پایان پیام/43

نظر شما