شناسهٔ خبر: 45243932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

خبرهای تازه از استیضاح ترامپ در سنا | جمهوریخواهان فرصت می‌خواهند

میچ مکانل، رهبر جمهوریخواهان سنا پیشنهاد داد فرآیند استیضاح دانلد ترامپ دست‌کم با یک هفته تاخیر آغاز شود تا رئیس جمهوری پیشین آمریکا فرصت کافی برای مرور کردن پرونده داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، مکانل که پیش‌تر در محافل خصوصی گفته بود از استیضاح ترامپ در سنا پشتیبانی می‌کند، یک روز پس از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن با سناتورهای هم‌حزبی تماس گرفته و از آنها خواسته است یک هفته یا بیشتر به رئیس جمهوری پیشین برای حضور در جلسه استیضاح سنا فرصت بدهند.

این در حالی است که دموکرات‌ها مدعی‌اند ترامپ باید بلافاصله در سنا حاضر شود و در پیشگاه مردم آمریکا درباره اتهام خود مبنی بر تحریک اوباش و آشوبگران در حمله روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره پاسخگو باشد. در این حادثه دست‌کم پنج نفر جان خود را از دست دادند و پلیس فدرال آمریکا ده‌ها نفر را به اتهام ورود غیرقانونی به کنگره و اشغال آن بازداشت کرد.

مایک براون، سناتور ایندیانا در پاسخ به تماس مکانل اعلام کرد استیضاح ترامپ نمی‌تواند و نباید زودتر از نیمه فوریه (کمتر از یک ماه دیگر) آغاز شود. هر چند این نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکاست که زمان آغاز فرآیند استیضاح را تعیین و اعلام می‌کند. ضمن اینکه جمهوریخواهان دیگر دست بالا را در سنا ندارند و همین کارشان را سخت‌تر می‌کند.

از چهارشنبه ۲۰ ژانویه و آغاز ریاست جمهوری بایدن با ورود به کاخ سفید، دموکرات‌ها با یک رای بیشتر مدیریت سنا را در دست گرفتند و حالا چاک شومر، سناتور دموکرات رهبر اکثریت است. از آنجا که رای آوردن استیضاح در سنا به رای دو سوم سناتورها نیاز دارد، شاید ترامپ در استیضاح دوم هم بتواند جان سالم در ببرد.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا پس از خروج از کاخ سفید به پالم بیچ در ایالت فلوریدا رفت و زندگی تازه خود را در اقامتگاه اشرافی مارئه‌لاگو آغاز کرد. ترامپ در حال حاضر بر اساس شیوه‌نامه‌های امنیتی رئیسان جمهوری پیشین محافظت می‌شود اما اگر استیضاح او در سنا رای بیاورد، تمام امتیازهای خود را از دست می‌دهد و البته دیگر نمی‌تواند وارد رقابت انتخاباتی شود.

نظر شما