شناسهٔ خبر: 45243918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سرمایه گذاری بیش از ۳ میلیارد دلاری در پالایشگاه بیدبلند

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: در این طرح تاکنون ۳ میلیارد و چهارصد میلیون دلار هزینه شده و گستردگی آن در ۳ استان کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، جعفر ربیعی با حضور در استودیو پخش خبر ۲۱ پنجشنبه شب شبکه یک درباره ابر پروژه پالایشگاه بیدبلند افزود: این پالایشگاه به علت حجم سرمایه گذاری بسیار زیادی که در آن شده است و پیچیدگی فنی و گستردگی جغرافیایی که دارد در شمار طرح‌های بسیار بزرگ یا ابر پروژه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این طرح بزرگترین طرح صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور است و درسال ۲۰۲۰ این طرح جزیی از ابر پروژه‌های بزرگ دنیا در بخش انرژی معرفی شد و رتبه سوم در این رتبه بندی را بدست آورد. عد از پیروزی انقلاب اسلامی، این طرح بزرگترین طرح صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در کشور است.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ ظرفیت روزانه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به ۲ میلیارد فوت مکعب می‌رسد.

وی افزود: یک بخشی از بیدبلند خلیج فارس، پروژه پالایشگاه است که به بهره برداری رسید و بخش زیادی از آن خطوط لوله و تاسیساتی است که گاز‌ها را از میادین نفتی جمع آوری و به بهبهان منتقل می‌کند و همچنین خطوط لوله، محصول را تا ماهشهر منتقل و به کالا‌های صادراتی تبدیل می‌کند و یا تحویل شرکت‌های پتروشیمی می‌دهد.

آقای ربیعی گفت: درکنار این طرح، یک طرح دیگر را هم شروع کردیم که طرح جمع آوری گاز‌های مشعل است که تمام جا‌هایی که فلر‌ها در آنجا می‌سوزد را بتدریج تا سال ۱۴۰۰ جمع آوری می‌کند که بوی گاز و مشکلات زیست محیطی بر طرف می‌شود.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس افزود: تمام گاز‌هایی که می‌سوزد خوراک با ارزش پتروشیمی هاست که از آن ده‌ها و صد‌ها محصول بدست می‌آید.

وی تصریح کرد: خوراک پالایشگاه از محل گاز همراه نفت تامین می‌شود و، چون الان تولید نفت به علت تحریم‌ها پایین است بنابراین ۴۰ درصد این پالایشگاه را تامین می‌کند.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه این پالایشگاه در دو بخش کاملا مستقل ساخته شده است گفت: یکی از بخش‌های پالایشگاه الان با ظرفیت ۸۰ درصد فعالیت می‌کند و بتدریج با افزایش تولید نفت خوراک بیشتری به پالایشگاه خواهد آمد و حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب هم از محل جمع آوری گاز‌های مشعل بدست می‌آید.

وی ادامه داد: تا پایان ۱۴۰۱ ظرفیت پالایشگاه به ۲ میلیارد فوت مکعب درروز می‌رسد.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: محصول نهایی پالایشگاه تبدیل به خوراک پتروشیمی‌های ماهشهر، ایلام و مناطق دیگر خواهد شد.

وی افزود: هر طرح بزرگی که در کشور انجام می‌شود تاثیرات منطقه‌ای زیادی دارد که یکی از اثرات اصلی آن اشتغال است که طرح بیدبلند خلیج فارس حدود ۷۹ درصد اشتغال بومی دارد و بسیاری از تحصیل کرده‌های رشته‌های تخصصی مهندسی شیمی و نفت در آنجا فعال هستند و متوسط سن افرادی که این پالایشگاه را اداره می‌کنند نیز زیر ۳۰ سال است.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس ادامه داد: این طرح به محرومیت زدایی هم کمک می‌کند.

پایان پیام/50

نظر شما