شناسهٔ خبر: 45242326 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نادران: تخصیص سهمیه ۱۵ لیتری از سال آینده به افرادی که از یارانه بنزین استفاده نمی‌کنند / رشیدی: اولویت سنجی ۷ محور در کمیسیون تلفیق بودجه برای سال آینده

آخرین خبر‌های مربوط به لایحه بودجه ۱۴۰۰ در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ و محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ امشب دوم بهمن ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین خبر‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداختند.

الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه زمانی که لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت به مجلس تقدیم شد وحشت کردیم گفت: ما در لایحه بودجه، اصلاح ساختار و اصلاح روش کردیم لذا بودجه دو سقفی دیده شده تا در شش ماه اشکالات مشخص شود.

او با اشاره به اینکه بودجه‌ای نوشتیم که با ارز ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان قابل اجرا باشد، ادامه داد: سازمان‌ها برای افزایش حقوق کارمندان رقابت دارند.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه کمیسیون کار فوق‌العاده‌ای انجام داد یعنی علنی کردن و افشا کردن اطلاعاتی که راجع به بودجه بود افزود: بسیاری از ارقامی که امروز به ارقام پیشنهادی دولت افزوده شده ارقام ناشی از شفاف‌سازی است که دولت پشت آن‌ها در تبصره‌ها، ردیف‌ها و جا‌های مختلف ارقامی را پنهان کرده بود و خیلی آشکار نبود.

نادران تصریح کرد: ما اصلاح ساختار انجام داده ایم و حتی به صورت علنی آنجایی که اتکا به درآمد‌های نفتی زیاد بود با همراهی نمایندگان دولت آن‌ها را به اوراق مالی انتقال دادیم.

او با اشاره به اینکه درآمد‌های نفتی را به صورت حداقلی پیش بینی کرده ایم، عنوان کرد: بودجه دو سقفی و دو زمانی دیده شد یعنی در شش ماه اول باید اطمینان کافی نسبت به تحقق درآمد‌ها پیدا کنیم تا درآمد‌ها واقعی باشد.

نادران افزود: نظام مالیات بندی را به نفع طبقات پایین، نسبت به لایحه دولت تغییر داده‌ایم، کسانی که دریافتی آن‌ها ۴ میلیون تومان باشد، معاف از مالیات در نظر گرفته شده اند.

نادران تاکید کرد: بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تنظیم شده، این لایحه بودجه کشوری در حال جنگ اقتصادی و برای دفاع از منافع ملی نیست، به همین دلیل مکلفیم تمام ساختار‌ها و آنچه که در این بودجه محل تردید، شبهه، پنهان کاری و متاسفانه غیرشفاف بودن منابع است را مورد بررسی قرار دهیم و افشا کنیم، هرچند سقف بودجه از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: ناعادلانه بودن پرداختی‌ها از کار‌هایی است که در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد، به همین دلیل بنای ما بر این است که بودجه سال ۹۸ که مصوبه مجلس و تاییدیه شورای نگهبان را دارد، مبنای تغییرات سال ۱۴۰۰ باشد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: کسانی که حقوق کمتری می‌گیرند از مالیات معاف می‌شوند، لایحه، افزایش ۲۵ درصدی حقوق را در نظر گرفته است، اما ما تا سقف حدود ۵ میلیون تومان را از مالیات معاف کردیم و تا ۱۰ میلیون تومان ۱۰ درصد مالیات در نظر گرفته شده است، حقوق‌هایی که بالای ۳۰ میلیون تومان هستند آن‌ها باید بیشتر این مالیات را پرداخت کنند، عمده حقوق‌بگیران ما در حد ظرفیت حقوق‌های متوسط و پایین است.

نادران تاکید کرد: بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تنظیم شده، این لایحه بودجه کشوری در حال جنگ اقتصادی و برای دفاع از منافع ملی نیست، به همین دلیل مکلفیم تمام ساختار‌ها و آنچه که در این بودجه محل تردید، شبهه، پنهان کاری و متاسفانه غیرشفاف بودن منابع است را مورد بررسی قرار دهیم و افشا کنیم، هرچند سقف بودجه از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه در کمیسیون تلفیق، افراد همدل، متخصص و با تجربه وجود دارد افزود: نماینده‌های دولت هم نهایت همدلی را با اعضای کمیسیون داشتند و اطلاعات تخصصی و کارشناس را در اختیار آن‌ها گذاشتند.

نادران از مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و دیگر کارشناسان نیز تشکر کرد و گفت: مجلس در ابتدا می‌خواست کلیات بودجه را رد کند، زیرا آشوب و به هم ریختگی در ارقام و اعداد بودجه، بسیار زیاد بود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه این کمیسیون، ساختار و روش لایحه بودجه را اصلاح کرد افزود: در آن جا‌هایی که اتکای به درآمد‌های نفتی، بسیار زیاد بود با همراهی نمایندگان دولت تلاش کردیم آن‌ها را به اوراق مالی و به شیوه‌های دیگر تامین مالی بودجه، انتقال دهیم.

نادران خاطرنشان کرد: به همین علت درآمد‌های نفتی را در حداقل وضع قابل اعتماد و شدنی بستیم و مازاد بر آن را به سقف دوم موکول کردیم که اگر این درآمد‌ها محقق شد دولت اختیار داشته باشد آن را در سرفصل‌های تنظیم شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه سال جدید یارانه به شکل کارت اعتباری یا همان نقدی خواهد بود اظهار کرد: یارانه در سال جدید با دو رقم متفاوت پرداخت می‌شود، قرار است به کسانی که یارانه بنزین دریافت نمی‌کنند ۱۵ لیتر بنزین تعلق بگیرد.

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه شیبی از مالیات را به پرداختی‌ها و حقوق‌های نجومی در نظر گرفته ایم ادامه داد: تبعیض و بی عدالتی موجب بدبینی می‌شود، بازنشستگان در عین حال که افزایش حقوق دارند، اما آن مواردی که مورد تبعیض واقع شده در احکام برطرف شده است.

او با اشاره به اینکه یک ماه است که کمیسیون تلفیق به صورت سه شیفته در حال کار و فعالیت است عنوان کرد: ما ۷ محور را در کمیسیون در دست بررسی داریم که شامل حفظ قدرت خرید مردم، حمایت از اقشار ضعیف، رونق تولید و اشتغال، محرومیت زدایی بحث حذف رانت و کاهش تبعیض است.

رشیدی بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب عده‌ای خاص رفته است و ما از این موضوع جلوگیری کرده‌ایم لذا این پول باید به مردم برود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه عده‌ای با دلالی سود ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌برند افزود: این ارز به جیب مردم نرفت و در جا‌های دیگر صرف شد.

او با اشاره به اینکه جمعیت ما امروز رو به کاهش است گفت: باید به سلامت مردم و همچنین بحث فرهنگ، خانواده و فرزندآوری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است توجه ویژه‌ای شود، همچنین تقویت انضباط مالی و اصلاح ساختاری بودجه نیز در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است.

رشیدی با اشاره به اینکه رانت در بحث ارز کالا‌های اساسی بسیار جدی بود اظهار داشت: ما به مصرف کننده و تولیدکننده یارانه می‌دهیم، لذا یارانه باید مستقیم به دست مصرف کننده و تولیدکننده برسد تا دچار تشویش نشود یعنی فضا را به گونه‌ای ایجاد کرده ایم که مردم برای مایحتاج روزانه خودشان نگران نباشند.

او ادامه داد: اگر بازار را آزاد کنیم در بازار رقابتی در کف بازار رقابت ممکن است به گونه‌ای باشد که سبب تعدیل قیمت‌ها شود لذا مردم نگران نباشند ما دغدغه مردم را در تبصره ۱۴ دیده‌ایم.

انتهای پیام/

نظر شما