شناسهٔ خبر: 45241430 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تنش‌های پسابرگزیت/ انگلیس به سفیر اتحادیه اروپا جایگاه کامل دیپلماتیک نمی‌دهد

انگلیس که چند هفته‌ای است رسما از اتحادیه اروپا خارج شده از اعطای جایگاه کامل دیپلماتیک به سفیر جدید این اتحادیه سر باز زده و این مسئله به تنش‌هایی بین بروکسل و لندن منجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، دولت انگلیس نمی خواهد به سفیر جدید اتحادیه اروپا در انگلیس جایگاه کامل و متداول دیپلماتیک را اعطا کند و این مسئله موجب بروز تنش هایی بین طرفین شده است.

سرویس خدمات خارجی اتحادیه اروپا این مسئله را تایید کرده است که بر اساس تصمیمات دولت انگلیس فرستادگان اعزامی از بروکسل باید مانند کارکنان یک سازمان بین المللی رفتار شوند. به این ترتیب برخلاف عرف بین المللی این بدین مفهوم است که آن ها وضعیت نمایندگان مستقل یک کشور را نداشته و از امتیازات آن برخوردار نخواهند بود.

لندن علت مخالف خود با اعطای جایگاه کامل دیپلماتیک به سفیر اتحادیه اروپا را این طور عنوان کرده که اتحادیه اروپا یک کشور نیست و مانند سایر سازمان های بین المللی با آن رفتار می شود.

بی بی سی با استناد به یک نوشته "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به "دومینیک راب"، وزیر امور خارجه انگلیس گزارش داده که بورل درباره این تصمیم لندن ابراز نگرانی شدیدی کرده است. بورل تاکید کرد که پیشنهادهای مربوطه درباره وضعیت نمایندگی اتحادیه اروپا در لندن امتیازت و مصونیت های معمول برای هیات ها و کارکنان این نهاد اروپایی را فراهم نمی کند.

به گفته بورل نه ویژگی خاص اتحادیه اروپا و نه مناسبات آینده بین لندن و بروکسل به اندازه کافی در این تصمیم انگلیس مد نظر قرار نگرفته است. در اینجا مبنای معقولی برای دستیابی به توافق وجود ندارد.

میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد سابق اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت هم از لندن در پیش گرفتن رویکرد محتاطانه را درخواست کرده است.

وی در این باره گفته است: ما خواهیم دید تصمیم نهایی انگلیس در این باره چه خواهد بود؛ اما لندن باید محتاط باشد.

حدود دو سال پیش هم ایالات متحده به رهبری ترامپ جایگاه دیپلماتیک سفیر اتحادیه اروپا در این کشور را به طور موقت کاهش داد که بعد از اعتراضات شدید بروکسل این تصمیم لغو شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

حالا انگلیس هم اتحادیه اروپا را به عنوان یک دولت واحد به رسمیت نمی‌شناسد و از اعطای امتیاز کامل دیپلماتیک امتناع می‌کند. «یواو ویل دالمیدا» اولین سفیر اتحادیه اروپا در انگلیس در دوره پسا برگزیت است که وضعیت او به دلیل اختلاف دو طرف در این رابطه دچار بلاتکلیفی شده است.

دیوید فراست نماینده دولت انگلیس در مذاکرات برگزیت هم از عنوان "سازمان" برای اتحادیه اروپا استفاده می‌کرد که این مساله همواره انتقاد طرف اروپایی را به همراه داشت.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

اتحادیه اروپا می‌گوید نمایندگانش در سایر کشورها طبق کنوانسیون وین دارای جایگاه کامل دیپلماتیک هستند و انگلیس از این موضوع آگاه است.

با این حال دفتر نخست وزیری انگلیس می‌گوید که لندن برای تسهیل فعالیت‌های سفیر اتحادیه اروپا، مصونیت‌هایی را در نظر گرفته است. به گفته سخنگوی جانسون، اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از کشورهای متعدد است و نمی‌توان به آن لقب یک دولت اطلاق کرد.

انگلیس از اول ژانویه سال جاری میلادی رسما از اتحادیه اروپا، بازار داخلی و اتحادیه گمرکی اروپا خارج شده است.

انتهای پیام/

نظر شما