شناسهٔ خبر: 45241180 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دری نجف آبادی:

از امروز به فکر برنامه هفتم توسعه باشیم/سهم صنعت و تکنولوژی در اقتصاد به ۳۵ درصد برسد

آذر اسفندیاری

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: سهم صنعت و تکنولوژی در اقتصاد ملی باید به ۳۵ درصد برسد.

صاحب‌خبر -

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی دوم بهمن ماه در ۱۶۹ مین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایی اسلامی و صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی مسائل مانند ارز و صادرات و واردات مسائلی مربوط به کل کشور است، اظهار کرد: فولاد را نباید در عرصه اقتصاد داخلی با قیمت جهانی مقایسه کنیم و نباید به خودمان گل بزنیم. مابه التفاوت ها باید جبران کسری بودجه باشد نه اینکه برخی افراد برای خود سودهای هنگفت کسب کنند.

وی تصریح کرد: با افزایش قیمت شدید آلومینیوم در ماه های اخیر، این منابع باید به سمت احداث آندسازی هدایت می شد.

امام جمعه با تاکید بر اینکه باید به سمت اصلاح، روان سازی قوانین و جلوگیری از تضادها و تناقضات حرکت کرد و کمیسیون صنایع و معادن باید این بحث را جدی بگیرد، گفت: اگر دو بند قانونی را اصلاح کنید قطعا افتخار قلمداد می شود.

وی در خصوص بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر تولید تاکید دارند و صنعت و کشاورزی و معدن ابزارهای تولید کشور است. نباید اجازه ضایعات و هدررفت را داد، صنایع تقویتی بسته بندی و صادراتی را تقویت کرد و تا زمان است مجلس و کمیسیون باید بندهایی از لایحه بودجه را مورد رسیدگی قرار دهند، همچنین باید از امروز به برنامه هفتم توسعه کشور توجه داشت و برنامه های حکیمانه را پایه گذاری کرد.

دری نجف آبادی  تصریح کرد: مجلس و کمیسیون از اهرم نظارتی خود استفاده کند و خواستار توضیح برخی از نهادها مانند بانک مرکزی، سازمان تامین اجتماعی و ... شود و براساس آن تصمیمات درست اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه برای کاهش تورم نباید هزینه ها را بالا برد، بلکه باید بهره وری را توسعه بخشید، افزود: باید به قدرت رقابت و صادرات فکر کرد. به جای عدد و رقم و کمی کردن، به کیفیت توجه شود و حتی اگر به دنبال افزایش حقوق هستیم این افزایش به ارتقای بهره وری منوط شود.

نماینده ولی فقیه به مسائل زیرساختی صنایع کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت راه، راه آهن، بنادر و ... بسیار مهم است و باید شبکه اتصالات را تقویت کرد. شبکه راه آهن فعلی کشور مربوط به ۷۰ سال قبل است، شاید رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در این عرصه اعلام شود ولی قطعا با چنین سرعتی حرکت نمی شود.

وی با بیان اینکه ایران کشوری کم آب است، افزود: صنعت و کشاورزی آب می خواهد ولی استان مرکزی دارای شهرستان هایی خشک است. طی دو سال اخیر وضعیت بارندگی خوب بوده است، اما مشخص نیست که این شرایط همیشگی باشد، به همین دلیل باید نسبت به استان مرکزی و تامین آب در عرصه های مختلف مانند کشاورزی و صنعت و استحصال آب از فاضلاب تدبیر شود.

دری نجف آبادی اضافه کرد: ۴۰ درصد صنایع استان مرکزی در ساوه و زرندیه قرار گرفته است و باید به وضعیت آب این دو شهرستان جدی عمل کرد.

وی با تاکید بر توجه به تولید و صادرات، بیان کرد: حیات کشور به صادرات وابسته است، مشخص نیست که شرایط آمریکا چه می شود و در واقع چیدمان نیروها توسط بایدن همچون قبل است، به همین دلیل باید روابط با کشورهای منطقه و توسعه صادرات را جدی گرفت، با ایجاد وزارت بازرگانی(تجارت) و توسعه صادرات مخالفتی ندارم و می تواند بسیار اثربخش باشد.

امام جمعه اراک با بیان اینکه برای توسعه صنعت به تحقیقات نیازمند هستیم، باید واحدهای تحقیق و توسعه و شرکت های دانش بنیان را با تمام وجود حمایت کرد، گفت: باید مهارت آموزی نیز در اولویت قرار گیرد، اقتصاد سنتی جواب نمی دهد بلکه باید اقتصادی روزآمد و فعال داشت و در این راستا آموزش و پرورش، وزارت رفاه و فنی و حرفه ای تلاش داشته باشند.

وی خواستار تدبیر درخصوص منابع ارزی و ریالی شد، گفت: قیمت ارز باید مدیریت شود، شرایطی باید تدبیر شود که امکان پاسخگویی به نیازهای داخلی و تامین مواد اولیه صنایع و دانش مورد نیاز و پیشرفت صنعت باشد و اگر یارانه ای هم مدنظر است به تولید اختصاص یابد و سهم صنعت و تکنولوژی و فناوری در اقتصاد ملی باید به ۳۵ درصد برسد.

انتهای پیام

نظر شما