شناسهٔ خبر: 45240923 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین جایزه عقیق سلیمانی برگزیدگان خود را شناخت

تهران_ ایرنا_ نخستین جایزه عقیق سلیمانی با حضور جمعی از خانواده شهدا و گروه‌های جهادی برگزار و برگزیدگان این رویداد در مجموعه فرهنگی سرچشمه معرفی و تجلیل شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی ایرنا از رولبط عمومی جایزه مردمی عقیق سلیمانی، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری رئیس هیات داوران نخستین دوره «جایزه مردمی عقیق سلیمانی» در آئین اختتامیه این جایزه که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد با اشاره به اینکه اگر نظام و حکومت از جایگاه شهدا دفاع کند آحاد جامعه هم یاد شهدا را زنده نگاه خواهند داشت، اظهار کرد: شبکه مردمی وارثون جمعی از روحانیون قم هستند که سعی دارند تمام کسانی که در سراسر کشور در عرصه جهاد و شهادت فعالیت می‌کنند را رصد و آنها را به دور هم جمع و با یکدیگر همفکری کنند.
وی ادامه داد: مکتب شهدا اگر رواج پیدا کند پروژه شهدا همچنان ادامه خواهد داشت، درواقع بایدها ونبایدها را باید به مردم بگویند، اساس حرکت و انقلاب ما براساس همان مکتب ما می‌باشد.
حجت‌الاسلام ماندگاری تاکید کرد: امیدواریم زنده نگاه داشتن فعالیت‌های جهادی صرف یک جایزه دادن ختم نشود زیرا ما حیات، امنیت و پیشرفت خود را مدیون فرهنگ جهاد و شهادت هستیم زیرا این فرهنگ بستر ظهور را فراهم می‌کند.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام مهدی طائب رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار با بیان اینکه حرکت مکتبی و جهادی حرکتی ناشی از مکتب و متصل به صفات جهادی است، تصریح کرد: امسال ایام شهادت حضرت زهرا(س) مصادف با شهادت چندین شهید دفاع مقدس، ترور و همچنین رحلت آیت‌الله مصباح بود، اما نکته مهم در این میان تفاوت بین زمان شهادت خانم فاطمه(س) با زمان شهادت این عزیزان است.
وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) برای دفاع از امام حق به میدان آمد و اگر ایشان به میدان نمی‌آمد حق از بین می‌رفت و اگر این بانوی بزرگ اسلام وارد عمل نمی‌شد امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در واقعه حمله به خانه اهل‌بیت(ع) به شهادت می‌رسیدند و دیگر نسل امامت باقی نمی‌ماند، حضرت فاطمه(س) در این ‌مبارزه تنها یک یار داشت و هدف‌شان برای حضور در میدان عمل حفاظت از امامت بود.
رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار بیان کرد: حکومت در اسلام ابزار و قدرت نیست و امام جامعه با مردم و مردم با امام جامعه امتحان می‌شوند، برای نمونه امام حسین(ع) در روز عاشورا بارها عمر بن سعد را خواند تا او راه حق را بفهمد اما او در آزمایش خود مردود شد. 
حجت‌الاسلام طائب خاطرنشان کرد: در روزگار فعلی ما نیز همه می‌گویند مذاکرات ایران با آمریکا برد-برد بود، در حالی که ما هیچ خسارتی به آمریکا نزده‌ایم یا حقی از آنها ضایع نکردیم که بخواهیم پای مذاکره بنشینیم، زمانی فردی پای میز مذاکره می‌نشیند که سر یکسری منافع خود دچار مشکل شده باشد و بخواهد حق خود را زنده کند نه اینکه ما بخواهیم از یکسری منافع خود دست بکشیم تا یکسری منافع که حق ما هست را بتوانیم به دست بیاوریم.
وی افزود: امروز ما نیاز به چنین مذاکرات ذلت‌باری با آمریکا نیستیم، امروز ایران قدرت زیادی دارد و نیاز به ارتباط یا مذاکره با آمریکا ندارد، زمانی که ونزوئلا توسط آمریکا تحریم شد و نیازمند سوخت بود هیچ کشوری از ترس تهدید آمریکا جرات نداشت به سمت این کشور برود و سوخت بفرست اما ایران این کار را کرد و هیچ ترسی هم از آمریکا نداشت. این یعنی اینکه ما قدرت خود را داریم.
رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار اظهار داشت: امروز دنیا می‌داند که ایران دارای قدرت زیادی است، درواقع حق بودن ایران برای جهان آشکار شده است، امروز سعی دارند که ایران را با اقتصاد زمین‌گیر کنند، تهدید به جنگ که خیلی‌ها امروز آن را بیان می‌کنند به دور از ذهن است، آمریکا اگر تنها ۵درصد بداند که با حملات نظامی می‌تواند موفق شود لحظه‌ای دریغ نمی‌کند، بنابراین استکبار جهانی به سمت اقتصاد و عملیات روانی رفته است.
وی تاکید کرد: ما باید کار جهادی کنیم اما کار جهادی امروز چیزی نیست جزء آگاه‌سازی مردم؛ گام دوم خیلی فاصله‌اش کم شده اما باید روحیه جهادی را بالا ببریم.
در ادامه این مراسم پیام نرجس سلیمانی فرزند ارشد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از سوی مجری برنامه قرائت شد.
حجت‌الاسلام شفیعیان دبیر نخستین جایزه مردمی عقیق سلیمانی نیز در بخش دیگری از این برنامه با بیان این مطلب افزود: دبیرخانه جایزه مردمی عقیق سلیمانی به مناسب چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اولین سالگرد شهادت سپهبد شهید سلیمانی و آغاز دهه دوم فعالیت شبکه وارثون اقدام به فعالیت کرد. هدف این دبیرخانه رصد فعالیت‌های مکتبی و جهادی است.
وی با بیان اینکه ویژگی‌های مکتبی یعنی پرداختن به بعد اندیشه‌ای و محتوایی یک فعالیت، گفت: دبیرخانه تا به امروز برای معرفی فعالیت‌های مکتبی و جهادی به سمت تدوین آئین‌نامه، تدوین شاخص‌های ارزیابی فعالیت برمبنای تعریف شهید مطهری و همچنین سه شاخص برای اجرا فعالیت براسا جهادی بودن فعالیت اقدام کرده است.
دبیر نخستین جایزه مردمی عقیق سلیمانی یادآور شد: برای انتخاب برگزیدگان دو گروه علمی برای احراز ویژگی‌ها مکتبی و جهادی شکل گرفت، سپس با آماده شدن شاخص‌ها و گروه‌های علمی، فراخوانی برای فعالیت‌هایی که این شاخص‌ها را دارند صادر شد، فراخوان به صورت عمومی نبود بلکه برای مجموعه‌هایی ارسال شد که بر فعالیت‌های متناسب با این شاخص‌ها اقدام می‌کردند.
حجت‌الاسلام شفیعیان اضافه کرد: در نخستین دوره تعداد فعالیت‌های معرفی شده بیشتر مربوط به فعالیت‌های عرصه جهاد و شهادت بود، البته تمام فعالیت‌ها منحصر به این بخش نیست، دامنه فعالیت‌های این جایزه به موضوع صرفی پایبند نیست بلکه فعالیت‌های که انقلابی باشد در دو حوزه نظری و عملی مدنظر است، از این رو سعی داریم تا دوره بعدی از تمام کسانی که فعالیت‌های انقلابی دارند اقدامات خود را به دوره بعد ارسال کنند و هیچ محدودیتی برای افراد با تنوع خاص اجتماعی وجود ندارد.

ارسال ۱۱۳ اثر

وی بیان کرد: در این دوره ۱۱۳ فعالیت به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری ۱۰ فعالیت حائز جایزه شدند. این ده فعالیت از سی صاحب نظر مورد بررسی و نظرسنجی قرار گرفت و نهایتا ۵فعالیت برگزیده شد، همچنین فعالیتی که در نظرسنجی بیشترین رای را آورد جایزه سال عقیق سلیمانی را خواهد گرفت و به عنوان الگو برای حوزه کاری خود معرفی خواهد شد.
دبیر نخستین جایزه مردمی عقیق سلیمانی ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در این دوره این است که وقتی می‌خواهید فعالیتی را مورد ارزیابی قرار دهید داور باید به آن حوزه اشراف داشته باشد اما وقتی می‌خواهید به یک فعالیت جهادی بپردازید باید در چندین حوزه اطلاعات را حاصل کنید تا بتوان یک داوی درست صورت بگیرد واین کار ما را سخت کرد.
حجت‌الاسلام شفیعیان ادامه داد: درصد قابل توجهی از فعالیت‌های ما فاقد اطلاعاتی هستند که بتوان آنها را الگوسازی کرد، بنابراین فعالیت‌هایی که در حال رخ دادن است قرار است شاخص‌بندی شود تا بتوان آنها را به عنوان الگو معرفی کرد، البته حجم کارهای جهادی و اثرگذار زیاد است. ما سعی داریم فهرستی از فعالیت‌های ارزشمند را به بخش‌های مختلف جامعه معرفی کنیم.
وی در پایان سخن گفت: در این دوره علاوه بر پنج برگزیده یک بخش ویژه داریم که معرفی دو خانواده مکتبی و جهادی از میان خانواده شهدا است.
در بخش پایانی این آئین با حضور فرزندان شهید سپهبد صیاد شیرازی، باهنر، نواب صفوی، همسر شهید ضابط و حسین یکتا از برگزیدگان تجلیل شد.
معرفی برگزیدگان
- مجموعه قرآنی بیت‌الاحزان(حجت‌الاسلام شاهسونی)
- کمیته خادمین شهدا راهیان نور(محمد حاجی رحیمی)
- یادواره شهدای روستای کیاسر(خسرو اسدپور)
- امام جمعه شهرستان خوزستان(حجت‌الاسلام موسوی‌فرد)
- ستاد ثبت اسناد معنوی شهدا (محمد مهدی ابوالحسنی چهره سال فعالیت‌های مکتبی و جهادی)
خانواده شهید ضابط و نواب صفوی به عنوان دو خانواده شهید ‌عرصه فعالیت‌های مکتبی و جهادی معرفی شدند.

نظر شما