شناسهٔ خبر: 45240919 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بررسی آخرین وضعیت بالینی داوطلبان واکسن کوو ایران برکت

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۲۱ داوطلب در فاز اول تست بالینی، واکسن کوو ایران برکت را دریافت کرده‌اند و روزانه با این افراد تماس گرفته می‌شود و آن‌ها وضعیت خود را به ما به صورت تلفنی می‌گویند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ سید حامد حسینی درباره وضعیت بالینی داوطلبان واکسن کوو ایران برکت اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱ داوطلب در فاز اول تست بالینی، واکسن کوو ایران برکت را دریافت کرده‌اند.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ۷ داوطلب از این تعداد دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند، گفت: روز شنبه جلسه کمیته پایش تشکیل می‌شود و نتایج برآورد شده تا این مرحله به کمیته ارائه می‌شود و اگر اجازه دهند، آن وقت اجازه داریم تزریق واکسن را برای ۱۴ نفر دیگر انجام دهیم.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: فرآیند کارآزمایی بالینی به این شکل است که داوطلبان دریافت کننده واکسن کرونا باید ابتدا مصاحبه روانشناسی شوند و بعد از انجام آزمایش‌های خون و بالینی واکسن را دریافت کنند، هر شخصی که آزمایش‌هایش زود‌تر به نتیجه برسد، واکسن را زودتر دریافت می‌کند.

حسینی افزود: تمامی داوطلبان زمانی که از هتل بیرون می‌آیند به هر کدامشان دماسنج و دفترچه‌ای مرسوم به دفترچه خاطرات داده می‌شود که این دفترچه دارای لیستی از همه عوارض احتمالی است.

او با بیان اینکه لیستی که به داوطلبان ارائه می‌شود در قالب جدولی است که تمامی عوارض مربوط به واکسن با شدت آن‌ها به صورت روزانه و با توضیحات در آن ذکر شده است، ادامه داد: این دفترچه همیشه باید همراه این افراد باشد و روزانه آن را پر کنند.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روزانه با این افراد تماس گرفته می‌شود و آن‌ها وضعیت خود را به ما به صورت تلفنی می‌گویند.

حسینی با بیان اینکه اگر اتفاقی افتاده باشد باید پیش ما بیایند تا ما علائم را بررسی و معاینه کنیم، گفت: در همین راستا خط کش‌هایی در اختیار آن‌ها قرار گرفته است تا اگر زائده پوستی داشتند، خط کش را کنارش بگذارند و عکس آن را برای ما ارسال کنند.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کنترل روزانه شرایط بالینی دریافت کنندگان واکسن ایرانی کرونا تا ۲۸ روز پس از اولین تزریق ادامه خواهد داشت و بعد از آن کنترل شرایط روزانه نخواهیم داشت و اعلام می‌کنیم اگر موردی بود، آن‌ها به ما اعلام کنند.

او افزود: هر سه ماه یکبار به مدت یک سال فراخوانی اعلام می‌شود تا آن‌ها برای خون گیری پیش ما بیایند.

حسینی با بیان اینکه ما با شروع فاز سوم تزریق واکسن کرونا مجوز اثربخشی آن را دریافت می‌کنیم، ادامه داد: در حال حاضر ما به داوطلبان اعلام نمی‌کنیم نتایج تست به چه شکل است، چرا که هر کسی به صورت رندوم دوز‌های مختلفی را دریافت کرده است.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بر این اساس ما به همه داوطلبان اعلام کردیم که «فکر کنید ایمن نیستید» و تا انتهای مطالعه نتیجه‌ای در این خصوص مشاهده نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

بیشتر بخوانید:

نظر شما