شناسهٔ خبر: 45240784 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به مهاجرت افغانستانی‌ها از ایران / بیکاری با رفتن مهاجران کم می‌شود؟

بر اساس آمارها، بازگشت مهاجران فاقدمدرک افغانستانی از ایران طی سال‌های 2015 تا 2020 گویای افزایش چشمگیر آمار بازگشتی‌ها در سال 2020 است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق برآوردهای سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۵۹ هزار مهاجر فاقد مدرک افغانستانی از ایران به کشور خود بازگشتند که ۵۳۴ هزار و ۳۱۳ نفر از آنها به‌صورت داوطلبانه و ۳۲۴ هزار و ۷۷۹ نفر به اجبار به کشور خود ردمرز (دیپورت) شدند.

بر اساس آمارهایی که رصدخانه مهاجرت ایران در روزهای اخیر منتشر کرده است مقایسه آمار بازگشت مهاجران فاقد مدرک افغانستانی از ایران طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ گویای افزایش چشمگیر آمار بازگشتی‌ها در سال ۲۰۲۰ است.

مهاجر تهدید نیست

پس از پیگیری‌های تجارت‌نیوز برای بررسی این آمارها کارشناسان علت آن را شرایط موجود اقتصادی و سقوط ارزش ریال دانستند. همچنین با انتشار این گزارش بسیاری از مخاطبان تجارت‌نیوز به آن واکنش نشان دادند که در ادامه برخی از نظرات آنها را می‌خوانید:

«ایران منزوی شده، این نتیجه مدیریت نادرست مسئولان هست که نمیخوان حرف مردم رو بپذیرن فقط به فکر منافع خودشون هستند.»

«متاسفانه درسته …افغانستانی‌ها کم توقع و پر کار هستن ،ما با افغانستانی‌ها برادریم، ولی حیف که این مسئولان با شما بد کردند.»

«چرا بمونند وقتی می‌بینند نهایت حقارت و توهین بهشون میشه؟ دولت هم اقامت درست و حسابی نمیده.»

«من هم یک مهاجر ایرانی هستم. در ترکیه قوانین برای مهاجران در ترکیه بسیار از ایران هوشمندانه‌تر و بهتره. ای کاش ما هم مثل ترکیه قانون‌گذاری می‌کردیم اونوقت مردم می‌فهمیدند یک مهاجر تهدید نیست گنجه باید قدرش را دونست و استفاده کرد.»

«من خودم دارم می‌بینم افغانستانی‌ها ایران رو ترک می‌کنند. حالا مگه وضع مهاجرت مردم و تحصیل کرده‌هامون از افغانستانی‌ها کمتره؟ هر کسی رو می‌بینم آرزوشه از ایران بره.»

«خود ایرانی‌ها دارن کوچ می‌کنند به ترکیه، طبیعی هست که افغانستانی‌ها به کشور خودشون برگردن.»

«خود ما ایرانی‌ها راه و چاره نداریم وگرنه خیلی وقت پیش رفته بودیم.»

«واقعا راست میگه هزینه‌ها خیلی زیاد شده، بهترین کار همین است. بزرگان گفتند اگر نمیتوانی بلا رو از خود دور کنی، خودت از بلا دور باش.»

رفتن مهاجران یعنی افزایش حقوق کارگران؟

برخی از مخاطبان بر این باورند با رفتن مهاجران فرصت شغلی برای ایرانی‌ها بیشتر می‌شود و کارفرمایان مجبور می‌شوند از کارگران ایرانی برای کار خود استفاده کنند و به دنبال آن حقوق و مزایا را نیز بیشتر کنند.

«همسر من بیکاره ولی هر روز همسایه‌ افغانستانی‌مون رو می‌بینم که میره سرکار.»

«اگه برن فرصت کاری بیشتری برای ما هست.»

«کمتر پول می‌گیرن کارفرما هم دیگه از خود ما ایرانی‌ها نیرو نمی‌گیره. اگه برن کارفرما مجبوره از خودمون نیرو بگیره.»

«اگه کارگرهای افغانستانی‌ نباشن کارفرما مجبوره حقوق کارگر رو درست بده و بیشترش کنه.»

«افغانستانی‌ها کجا کار سخت انجام میدن؟ اکثر شاگرد مغازه‌ها، کارگر انبار، سرایدارها و… افغانستانی هستند. چون کارفرماها میخوان پول بیمه ندن، از افغانستانی‌ها استفاده میکنند.»

مشکل بیکاری با رفتن مهاجران حل نمی‌شود

آنطور که آمارهای مرکز آمار ایران در پاییز سال جاری از اوضاع بیکاری در ایران نشان می‌دهد که بیش از ۲.۴ میلیون در کشور بیکار هستند و از این تعداد حدود ۱.۷ میلیون نفر را افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله تشکیل می‌دهند. در این میان برخی از مخاطبان می‌گویند تعداد بیکاران در کشور ربطی به کار افغانستانی‌ها ندارد، بلکه ریشه در موضوعات دیگر دارد.

«پَست‌ترین شغل‌‌ها رو برای افغانستانی‌ها مجاز کردیم و بازم میگیم موجب بیکاری ما شدن، خب شما میری توی کوره آجر پزی با روزی ۱۵۰ تومن از صب تا شب خشت بزنی که این حرفو میزنی؟!»

« با مسئولانی که من دیدم حتی اگه جمعیت ایران به ۵ میلیون نفرم برسد نمی‌توانند برای جوان‌ها اشتغال ایجاد کنند. با رفتن ۲ میلیون مهاجر هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.»

«بیکاری و سوء استفاده کارفرمایان ربطی به افغانستانی‌ها ندارد بلکه مشکلات اقتصادی و ساختاری دولت باعث این مشکلات هست. در شهرهای که حتی یک افغان نیست هم کارفرمایان سوء استفاده می‌کنند و جوانان تحصیل کرده را با ماهی ۱ میلیون تا ۱/۵ میلیون بکار می‌گیرند. اگر افغانستانی‌ها هم بروند مشکل حل نمی‌شود که هیچ اضافه هم می‌شود.»

نظر شما