شناسهٔ خبر: 45239258 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

وام ازدواج دو نرخی شد

کم سن و سال‌ها بیشتر وام می‌گیرند و بیشتر در معرض خطر هستند!

به راستی فلسفه دو نرخی کردن تسهیلات ازدواج چیست؟ چرا دختران زیر ۲۳ سال ۱۰۰ میلیون وام ازدواج می‌گیرند و دخترانی که ۲۴ ساله یا بزرگتر هستند، تنها می‌توانند ۷۰ میلیون وام دریافت کنند. اساسا آیا پرداخت مبلغ بیشتر با دوره بازدهی ثابت، اتفاقی مثبت است؟

صاحب‌خبر -
تابناک اجتماعیبا تدبیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وام ازدواج از سال آتی دو نرخی خواهد بود و به کم سن و سال ها، بیشتر و به دیگران کمتر تعلق خواهد گرفت.
 
به گزارش «تابناک»؛ افزایش ۱۰۰ درصدی تسهیلات ازدواج در بودجه سال ۱۴۰۰ که در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، با کمی تغییر در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید تا یک گام دیگر به سمت نهایی شدن و اجرا برداشته باشد؛ اقدامی که بر اساس آن وام ازدواج از سال بعد دو نرخی خواهد شد.

آن گونه که خبر می‌رسد، کمیسیون تلفیق با پذیرش افزایش وام ازدواج از ۵۰ میلیون تومان (تسهیلاتی که در سال جاری به هر یک از زوجین پرداخت می‌شود)، به دو برابر این مبلغ رای مثبت داده، اما این افزایش را تنها برای گروهی از زوج‌ها در نظر گرفته که سن و سال کمتری دارند و جوان‌تر هستند.

بر اساس مصوبه یاد شده، وام ازدواج برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال در سال آتی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود و برای پسران و دختران بزرگتر از این سنین، ۷۰ میلیون تومان محاسبه شده است. به این ترتیب، به زوجین تازه بسته به سنشان از ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات تعلق خواهد گرفت.

البته این مصوبه هنوز به پایان راه نرسیده و ممکن است در ادامه مسیر با تغییراتی مواجه شود، اما آنچه اهمیت دارد، اتکای بیش از پیش مسئولان به ارائه وام برای حمایت از ازدواج است تا جایی که گویی راه دیگری بلد نیستند و وقتی می‌بینند این راه به نتیجه خاصی منجر نمی‌شود هم تدبیری جز افزایش این وام، ولو افزایش دوبرابری آن در دستور کار قرار نمی‌دهند!

این در حالی است که در نتیجه این تدبیر بسیاری از زوج‌های جوان با بدهی‌های سنگین بانکی دست به گریبان شده و به جای حمایت، برای سال‌ها بر مشکلات شان افزوده شده است؛ مشکلاتی که گاه سایه سنگینی بر زندگی ایشان می‌اندازند و یکی از عواملی می‌شوند که زندگی مشترکشان را تحت الشعاع قرار و به سمت جدایی سوق می‌دهد.
 
کم سن و سال‌ها بیشتر وام می‌گیرند و بیشتر در معرض خطر هستند!

نکته‌ای کلیدی که در کمیسیون اجتماعی مجلس و با طرح افزایش دو برابری وام ازدواج مطرح شده بود و در نتیجه آن، اعضای کمیسیون یک تصمیم دیگر هم گرفتند؛ اینکه تسهیلات پرداختی به زوجین نه در ۵ سال که در ۱۰ سال عودت داده شود. تصمیمی که معلوم نیست در کمیسیون تلفیق مورد بحث قرار گرفته یا خیر که اگر نگرفته باشد، افزایش مبلغ وامی که مدت زمان پرداختش مثل قبل است، اتفاق مثبتی نیست.

به عبارت بهتر، اگر قرار است زوج‌هایی که مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و ۱۴۰ میلیون وام دریافت کرده را در ۵ سال (در حال حاضر دوره بازپسدهی وام ازدواج پنج سال است) بازگردانند، بی شک آن زوجی که مبلغ بیشتری دریافت کرده است در فشار شدیدتری قرار می‌گیرد و چه بسا ترجیح شان دریافت مبلغ کمتر باشد که اقساط سبکتر و قابل پرداخت تری دارد.

البته این تنها نکته‌ای نیست که در مصوبه کمیسیون اجتماعی آمده بود و در خروجی کمیسیون تلفیق آثارش به چشم نمی‌خورد و سوای آن، درباره ارائه تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی برای فرزندآوری هم مباحثی طرح شده و به تصویب رسیده بود که حالا خبری از تصویب شان در کمیسیون تلفیق نیست؛ مصوبه‌ای که ثابت می‌کند، تدبیر نمایندگان برای حل همه مشکلات گریبانگیر خانواده ها، تجویز وام و تسهیلات بانکی است!

قسمت تلخ ماجرا آنجاست که می‌بینیم با مصوبه اخیر، به زوجی متشکل از کم سن و سال‌ترین عروس و داماد‌ها که ممکن است هیجانی‌تر تصمیم بگیرند، مبالغ دریافت را صرف امور غیرضروری‌تر کنند و به طور کلی سرد و گرم نچشیده‌تر هستند، مبالغ هنگفت تری وام تعلق می‌گیرد و به آن‌هایی که توان بیشتری در مدیریت منابع مالی دارند، سن و سالشان حکایت از تحصیل کرده یا کارورزی کردن ایشان است و احتمالا مبالغ دریافتی را با محاسبه بیشتری به مصرف می‌رسانند و به فکر بازپس دهی آن هم هستند، تسهیلات کمتری ارائه می‌شود.

اینجاست که فلسفه دو نرخی کردن تسهیلات مورد سوال قرار می‌گیرد و مبهم جلوه می‌کند. اینکه چرا دختران زیر ۲۳ سال ۱۰۰ میلیون وام ازدواج می‌گیرند و دخترانی که ۲۴ ساله یا بزرگتر هستند، تنها ۷۰ میلیون وام می‌توانند دریافت کنند. مبنای انتخاب سن ۲۵ سال برای پسران چیست؟ آیا سربازی و تحصیل در دانشگاه در این مصوبه در نظر گرفته شده؟ خطر رواج ازدواج کودکان و رونق گرفتن کودک همسری چه؟!
 

نظر شما