شناسهٔ خبر: 45239068 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایندگی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در ۱۰ استان فعال می‌شود

شهرکرد -ایرنا- مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی با اشاره به فعال شدن این بنیاد از سال ۹۲ در تهران گفت: نمایندگی این بنیاد در ۱۰استان کشور فعال خواهد شد.

صاحب‌خبر -

مصطفی راستینه روز پنجشنبه در جلسه هم‌افزایی و هم‌اندیشی دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد استان افزود: این بنیاد با مجوز سازمان بهزیستی کشور و همکاری و هماهنگی بین بخشی دستگاه‌های مختلف از جمله معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، فنی و حرفه‌ای، هلال احمر، امور اجتماعی استانداری و دستگاه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی فعال شده است.

وی اظهار داشت: نخستین نمایندگی این بنیاد بعد از تهران در چهارمحال و بختیاری فعال شده است و همزمان با دهه فجر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

راستینه با تاکید بر اینکه سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان بازوی توانمند برای رفع آسیب‌های اجتماعی و شناسایی هستند،  افزود:این بنیاد با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آسیب‌های نوپدید، اعتیاد و عوارض آن، پیشگیری از بیماری‌های ناشی از اعتیاد، ایدز و هپاتیت،حمایت از زنان آسیب‌دیده از اعتیاد، راه‌اندازی مرکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری افراد فعال شده است.

به گفته وی، برگزاری دوره‌های آموزش پیشگیرانه از جمله مهارت‌های زندگی برای گروه‌های سنی مختلف، آموزش پیش از ازدواج، پس از ازدواج، صیانت از خانواده، ارتقا سلامت، فرزندپروری، آموزش حقوق شهروندی، فضای مجازی، آموزش‌های مرتبط با حوزه پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های نوپدید، آموزش‌های مرتبط با مباحث روان‌شناختی و مشاوره تربیت مربی به روش‌های کارگاهی، همایشی، نمایشگاهی از اهداف این بنیاد است.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور گفت: انجام تحقیقات علمی، پژوهشی،جمع‌آوری آمار و اطلاعات مستند از آسیب‌های موجود در راستای ارائه راهکار مناسب و همکاری و مشارکت در انجام فعالیت‌های پیشگیرانه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، مستندسازی آسیب‌های اجتماعی از دیگر اهداف فعال شدن این بنیاد در استان‌هاست.

وی  با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور افزایش یافته است و باید برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برنامه ریزی منسجم‌تر انجام شود، اظهار داشت: پیشگیری از آسیب اجتماعی نیاز به کار کارشناسی و برنامه‌ریزی و کارمیدانی دارد.

راستینه به افزایش آمار طلاق در کشور به دلیل ناکافی بودن آموزش مهارت‌های زندگی برای جوانان اشاره کرد و گفت: ارائه آموزش مهارت‌های زندگی در بین جوانان باید از دوران مدرسه و در نظام آموزشی توسعه پیدا کند.

وی اظهار داشت: توانمندسازی افراد در جامعه و آگاه‌سازی خانواده‌ها از مهمترین راه‌های پیشگیری از آسیب اجتماعی در جامعه است و باید آموزش‌های اجتماع محور، آموزش خانواده و آموزش شهروندی با جدیت پیگیری شود.

نسبت ازدواج به طلاق در چهارمحال وبختیاری ۴.۵ است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش آمار طلاق در چند سال گذشته در کشور و استان گفت: نسبت ازدواج به طلاق در استان ۴.۵ ازدواج به یک واقعه طلاق است.

سید محمد موسوی روز پنجشنبه در جلسه هم‌اندیشی و هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد استان در دفتر بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استان افزود: در دهه ۷۰ به ازای هر۶۰ واقعه ازدواج یک طلاق ثبت می‌شد در حالی که این آمار در اوایل دهه ۹۰ به ازای هر ۱۰ ازدواج یک طلاق و در سالجاری به ازای هر ۴.۵ واقعه ازدواج یک واقعه طلاق ثبت می‌شود.

وی به تصویب و اجرای طرح تحکیم بنیان خانواده در استان اشاره کرد و گفت: این طرح در قالب ۹ گام از سال۹۳ طراحی و اجرایی شده و هم‌اکنون در سراسر کشور در دست اجراست.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون پنج گام این طرح به صورت اجباری در دست اجراست، اظهار داشت: اجرای گام‌های بعدی این طرح نیاز به تامین اعتبار دارد.

موسوی به اجرای طرح شخصیت‌شناسی زوجین پیش از ازدواج در ۲ شهرستان لردگان و شهرکرد به صور پایلوت اشاره کرد و گفت: اجباری شدن اجرای این طرح در سراسر استان در دستور کار قرار دارد.

وی به اجرای طرح اجباری تست طب سنتی در راستای اجرای طرح تحکیم خانواده و تثبت خانواده قبل از ازدواج و یا در زمان بروز مشکل در خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: با شناسایی مزاج و همچنین شخصیت زوجین، می‌توان زندگی بدون تنش را برای خانواده‌ها فراهم کرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی و جرائم، تخریب محیط زیست و منابع طبیعی و کاهش شدید آبهای زیرزمینی، سلامت و بهداشت، مفاسد اقتصادی به عنوان تهدیدات اساسی است، گفت: ارائه آموزش مهارت‌های زندگی، بررسی علت‌ها و بروز آسیب‌ها توسط تشکل‌های مردم نهاد یک امر ضروری است.

وی بر نقش رسانه‌ها در ترویج و انتقال مهارت‌های زندگی، تبیین سبک زندگی اسلامی و ایرانی، رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در کشور تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها در تولید محتوای مناسب ضروری است.

معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان ۷۰ مرکز مشاوره فعال است، افزود: در این مراکز به افراد مشاوره تخصصی در سه سطح ارائه می‌شود.

مهشید سلیمانی افزد: ارائه آموزش مهارت‌های زندگی و خانواده، آموزش پیش از ازدواج و پس از ازدواج در دفتر پیشگیری از آسیب اجتماعی بهزیستی ارائه می‌شود.

وی به ارائه آموزش در خصوص پیشگیری از آسیب اجتماعی تاکید کرد و گفت: هم اکنون ۶ مدرس کشوری در بهزیستی استان برای ارائه مشاوره و آموزش خانواده همکاری دارند.

به گفته وی، مراکز مشاوره سازمان بهزیستی، خدمات تخصصی خانواده، مشاوره  تحصیلی، تربیتی، روحی، روانی و عاطفی به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود.

به گزارش ایرنا، نخستین بنیاد پیشگیری از آسیب اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری همزمان با دهه فجر راه اندازی می‌‍شود.

نظر شما