شناسهٔ خبر: 45238450 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنگره" اصفهان و توسعه ملی" بهار ۱۴۰۰ برگزار می‌شود

اصفهان - ایرنا - نخستین کنگره" اصفهان و توسعه ملی فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو " بهار سال ۱۴۰۰ در این استان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

دبیرکل این کنگره روز پنجشنبه در حاشیه کمیته راهبری برگزاری آن در استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان همواره  در توسعه علمی، فرهنگی، صنعتی، زیست محیطی، گردشگری و هنری و در مجموع در همه عرصه‌های توسعه نقش مهم و موثری داشته است.
سید مهدی ابطحی ادامه داد:  واکاوی این مسیر و بررسی چالش‌های پیش‌رو  نقش مهمی در ترسیم صحیح‌تر و بهتر حرکت و همچنین ارائه الگویی مطالب در سطح کشور خواهد داشت.
وی اضافه کرد: همچنین چنین کنگره‌هایی باعث همگرایی و هم‌افزایش ظرفیت‌های علمی و اجرایی استانی است که شاهد حضور انسان‌ها نخبه و اثرگذاری از شمال آن در کاشان تا جنوبی‌ترین نقطه و از شرق تا غرب آن هستیم.
دبیرکل کنگره اصفهان و توسعه ملی با اشاره به مصوبات دومین جلسه کمیته راهبری این کنگره، افزود: در این جلسه ساختار نهایی کنگره و  مسوولیت دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها و همچنین وظایف کمیته‌ها و زیر کمیته‌ها مشخص شد.
وی اظهار کرد: کمیته‌های این کنگره با مسئولیت  دانشگاه‌های اصفهان، کاشان، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی کاشان، صنعتی اصفهان، هنر اصفهان، آزاد اسلامی اصفهان و اتاق بازرگانی و همچنین استفاده از ظرفیت نهادهای عمومی و مردمی مانند سمن‌ها فعال خواهند بود.
ابطحی اظهار کرد: رییس کنگره عباس رضایی استاندار اصفهان، دبیرکل کنگره سید مهدی ابطحی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، دبیر علمی کنگره علی آهنومنش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیر انتفاعی، محمدجواد امیدی قائم‌مقام رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در امور بین‌الملل و توسعه ساختارهای فناوری هستند.

به گزارش ایرنا؛ اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور به شمار می‌آید.
این استان همچنین با حدود ۲۸۰ هزار دانشجو و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است و به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی و علمی و فناوری کشور از جایگاه مهمی در معرفی و شناساندن ظرفیت‌های دانشگاهی ایران به دنیا و دیگر دانشگاه‌ها برخوردار است.
بسیاری از دانشگاه‌های این استان با دانشگاه‌های معتبر خارجی همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی دارند و در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی دارای رتبه‌های برتر هستند.

اصفهان همچنین در حوزه فرهنگی از جمله انتشار کتاب با حدود ۳۷۰ باب ناشر که بالغ بر ۴۵ درصد آنها در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند، ۴۵۶ نشریه و روزنامه شامل ۲۵۶ مورد چاپی  و ۲۰۰ مورد الکترونیکی (۵۶ درصد چاپی و ۴۴ درصد الکترونیکی)  که در مجموع چهار درصد نشریه‌های کشور را تشکیل می‌دهند، پیشینه‌ای سترگ دارد.
این استان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۸۵۰ اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی در کانون توجه علاقه مندان حوزه گردشگری، باستان شناسی، معماری و هنر است و دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر با ظرفیت حدود ۲۰ هزار تخت است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در کلانشهر اصفهان قرار دارد.
 از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.
استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
زمین‌های کشاورزی ۵۶۸ هزار هکتار (شامل حدود ۴۸۶ هزار هکتار اراضی زراعی استان اصفهان و حدود ۸۰ هزار هکتار اراضی باغی)  پنج درصد از مساحت استان و ۳.۹ دهم درصد از اراضی کشور است،  ۱۸۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان فعالیت می کنند، ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد، این استان به عنوان از اصلی‌ترین کانون‌های کشاورزی کشور با برخورداری از تجارب در نوع کشت و کار در بسیاری از زمینه‌ها موفق بوده که توسعه صادرات بویژه در طول فعالیت عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم به ثبت رسیده است.
 این سرزمین از حیث بخش‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف صنعت کشاورزی در جایگاه ممتاز و اصلی کشورمان قرار دارد، برای مثال ۴.۶ میلیون تن محصولات باغی و ۸۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای از سرجمع ۶.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در شرایط نُرمال در این استان تولید می‌شود.
از نظر رتبه‌بندی این استان با تولید سالانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر در جایگاه نخست قرار دارد و با تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ جایگاه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
تولید سالانه هشت هزار تن بوقلمون و یک‌هزار تن شترمرغ رتبه یک را برای این خطه رقم زده و دامداران منطقه ۶۸ هزار تن گوشت قرمز در یک سال تولید می‌کنند که از این نظر رتبه پنجم و با تولید هفت هزار تن عسل در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است، اصفهان با تولید ۶۸ میلیون قطعه ماهیان زینتی و ۳۰۰ هزار تن پیاز در رتبه نخست و  با تولید ۳۷۲ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، ۴۸۵ هزار تن سیب‌زمینی و ۲۴۳ هزار تن سیب در جایگاه سوم قرار دارد.
 در بخش دامداری اصفهان رتبه نخست تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.
این استان دارای بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور تبدیل کرده است.
اصفهان همچنین  دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و عرضه فرآورده خام دامی است.

نظر شما