شناسهٔ خبر: 45236221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

ترامپ رفت؛ دونالد چگونه با عملکردش لقب «پرزیدنت احمق» را کسب کرد؟

ترامپ در حوزه کسب‌و‌کار توانست خود را یک سرمایه‌دار موفق معرفی کند، اما در حوزه سیاست، لقب «پرزیدنت احمق» را کسب کرد. بر اساس یک نظرسنجی، بیشتر رأی‌دهندگان آمریکایی در انتخابات ۲۰۲۰، رئیس‌جمهور ترامپ را با واژه «احمق» توصیف می‌کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش دانشجو-اميد فعال؛ سیاستمدار ۷۴ ساله آمریکایی موقتاً به عمر سیاسی خود پایان داد و پس از چهار سال، دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ روز چهارشنبه به اتمام رسید.

«دونالد جان ترامپ»، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا از رقیب دموکرات خود، جو بایدن، شکست خورد و این شکست، پایانی بر سیاست‌های افسارگسیخته چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا بود.

قمارباز آمریکایی قبل از ورود به عرصه سیاست، به‌عنوان یک میلیاردر فعال در حوزه املاک و یک شخصیت تلویزیونی شهره بود و پیشینه‌ای سرشار از بساز و بفروشی، خرید و تأسیس هتل، قمارخانه و کازینو دارد.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
زندگی ترامپ را می‌توان در سه واژه «شهرت»، «سکس» و «دلار» خلاصه کرد و او برای دیده شدن بیشتر و رسیدن به رویا‌های پرزرق‌وبرق خود، دست به انجام هر کاری زد.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
 
پیروزی بر هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، آغاز شهرت بیشتر و مهم‌ترین هدف ترامپ بود. او مسن‌ترین و تنها فردی است که بدون هرگونه سابقه تصدی مناصب سیاسی به ریاست جمهوری آمریکا و با کسب آرای مردمی کمتر از رقیب خود به ریاست جمهوری برگزیده شد.

دونالد ترامپ معتقد است که برگزیده خداست! حامیان افراطی او، روی کار آمدن ترامپ را همچون ظهور مجدد عیسی مسیح می‌دانند.

«پائولا وایت» به‌عنوان «مشاور امور ایمان و ابتکار فرصت‌ها» دولت ترامپ بر این باور است که ایستادن در برابر ترامپ به معنی مخالفت با دستور خداوند است، مخالفان رئیس‌جمهور آمریکا را لعنت کرده و برای آن‌ها آرزوی نابودی می‌کند.

ترامپ در حوزه کسب‌و‌کار توانست خود را یک سرمایه‌دار موفق معرفی کند، اما در حوزه سیاست، لقب «پرزیدنت احمق» را کسب کرد. بر اساس یک نظرسنجی، بیشتر رأی‌دهندگان آمریکایی در انتخابات ۲۰۲۰، رئیس‌جمهور ترامپ را با واژه «احمق» توصیف می‌کردند.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
در این گزارش به بخشی از سیاست‌گذاری‌های او در چهار سال گذشته می‌پردازیم.

سلامت آمریکایی‌ها؛ قربانی سیاست ترامپ

ترامپ در ماه‌های نخست ریاست جمهوری خود، با سیاست‌های دولت باراک اوباما مخالفت ورزید و پرداخت میلیارد‌ها دلار به بیمه‌گزاران بهداشت و سلامت در چارچوب برنامه جنجالی اوباماکر را متوقف کرد؛ لایحه مراقبت بهداشتی (اوباماکر)، یک قانون فدرال ایالات‌متحده است که باراک اوباما رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در ۲۳ مارس ۲۰۱۰ آن را اجرایی کرد.

ترامپ درباره این لایحه ادعا کرد: نظارت بهداشت و سلامت در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بسیار فاجعه بود و ما می‌خواهیم آن را خاتمه دهیم و یک سیستم نظارت بهداشت خوب ارائه کنیم، ما نظارت بهداشت عظیمی خواهیم داشت.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
به نقل از آسوشیتدپرس، هزاران نفر از مردم میشیگان هم‌زمان با دستور توقف این لایحه، در هوای بسیار سرد به خیابان‌ها ریختند و نسبت به تلاش جمهوری‌خواهان برای لغو طرح خدمات درمانی باراک اوباما اعتراض کردند.

مسلمانان خطر امنیتی هستند!

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اقدام جنجالی بعدی خود، محدودیت‌های ورود به خاک آمریکا را بر تعدادی از کشور‌های مسلمان پرجمعیت جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی وضع کرد و آن‌ها را یک خطر امنیتی نامید؛ البته این اقدام او با مخالفت دموکرات‌ها همراه شد و ترامپ به‌اجبار حکم اولیه خود را ملغی و حکم جدیدی صادر کرد.

به دنبال اتخاذ سیاست‌های ضد اسلامی، هزاران نفر از شهروندان آمریکایی در اعتراض به دستور ترامپ مبنی بر منع ورود مسلمانان به خاک آمریکا، در فرودگاه‌ها و شهر‌های مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
فرانک برونی در یادداشتی با عنوان «چطور می‌توانم به آمریکا مانندِ گذشته نگاه کنم؟» می‌نویسد: «ترامپ شخصاً در تجمعاتی که می‌رفت جمعیتِ زیادی را مجذوبِ خود می‌کرد. برای نمونه، در جولای ۲۰۱۹ در گرینویلِ (Greenville) کارولینای شمالی او صراحتاً به چهار تن از زنانِ رنگین‌پوستِ کنگره حمله کرد، از جمله الحان عمر، نماینده‌ی مجلس که از سومالی مهاجرت کرده بود. حضار با تحریکِ ترامپ یک‌صدا فریاد زدند: Send her back! (او را به کشورش برگردانید) و ترامپ هم سکوت کرد تا آن‌ها فریادشان را بزنند.»

سیاست‌های مهاجرتی ترامپ

یک رسانه آمریکایی می‌گوید ترامپ در جلسات خصوصی پیشنهاد داده برای مهار مهاجرت غیرقانونی از مرز مکزیک، دور دیواری که به پیشنهاد او ساخته می‌شود خندقی پر از مار و تمساح حفر کنند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در خصوص انتقاد به وضعیت اسفناک اردوگاه مرزی نوشت: «اگر مهاجران غیرقانونی از شرایط مراکز نگهداری که سریع ساخته یا بازسازی‌شده‌اند ناراضی هستند، فقط به آن‌ها بگویید نیایند. همه مشکلات حل می‌شود».
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
این در حالی است که «الکساندریا اوکاسیو کورتز» نماینده کنگره آمریکا چندی پیش پس از دیدار از اردوگاه مرزی «ال پاسو» تگزاس، وضعیت این اردوگاه را «هولناک» توصیف کرده بود.

ترامپ: تغییر اقلیم توهم چینی است

شاید دونالد ترامپ تنها رئیس‌جمهوری در جهان بود که به گرمایش جهانی اعتقاد نداشت و آن را «یک حقه کامل» خوانده است. او حتی معتقد بود که تغییر اقلیم توهمی است که توسط چینی‌ها ساخته‌شده و آمریکا باید از توافق اقلیمی پاریس خارج شود.

هدیه ترامپ به سرمایه‌داران آمریکایی

ترامپ در دستور دیگر خود، اقتصاد این کشور را به چالش کشید. مالیات کمتر برای ثروتمندان، هدیه او به جامعه سرمایه‌دار آمریکا بود. قانون کاهش نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ ایالات‌متحده از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد، به‌شدت برای فقرا آمریکایی گران تمام شد و این تصمیم، آینده آمریکا را با کسری بودجه چند تریلیون دلاری مواجه خواهد کرد.

پیمان‌شکن‌ترین سیاستمدار جهان

شاخصه مهم دونالد ترامپ عدم پایبندی به معاهدات بین‌المللی بود و به پیمان‌شکن‌ترین سیاستمدار جهان شهرت دارد. موارد متعدد نقض‌های پیدا و نهان قواعد بین‌المللی در کارنامه ترامپ، او را به پرچم‌دار نقض حقوق بین‌الملل در جهان مبدل کرده است.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
در روز جمعه ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ دونالد ترامپ خروج ایالات‌متحده را از «معاهده تجارت تسلیحات» که سال ۲۰۱۳ به امضای دولت وقت این کشور رسیده بود، اعلام کرد.

در تعریف این پیمان آمده است که معاهده تجارت تسلیحات تلاشی برای تنظیم تجارت بین‌المللی، سلاح‌های متعارف به‌منظور کمک به صلح بین‌المللی و ترویج همکاری، شفافیت و اقدامات مسئولانه در داخل و میان کشور‌ها است.

ترامپ در برابر طرفداران کارخانجات تسلیحات سازی گفت که آمریکایی‌ها بر اساس قواعد این کشور و نه قوانین کشور‌های دیگر زندگی می‌کنند؛ گفته او به این منظور بود که قانون آمریکایی می‌تواند قوانین بین‌المللی را به‌راحتی نادیده بگیرد و برای رسیدن به اهداف میلی خود از هیچ قانون‌شکنی دریغ نمی‌کند.

مستأجر سابق ۷۴ ساله کاخ سفید در مدت چهار سال ریاست جمهوری خود، به‌طور متوسط هرساله از چهار معاهده بین‌المللی خارج‌شده است که از جمله می‌توان به «خروج از پیمان اقیانوس آرام و آغاز زنجیره عهدشکنی‌ها»، «خروج از سازمان یونسکو»، «خروج از شورای حقوق بشر»، «قطع بودجه آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطین (UNRWA)»، «خروج از پیمان نفتا»، «خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF)»، «خروج از پیمان آسمان باز»،  خروج از سازمان جهانی بهداشت (WHO) و برجام اشاره کرد.

برجام؛ قربانی حماقت مرد قمارباز

برنامه جامع اقدام مشترک به اختصار برجام که توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات‌متحده آمریکا به‌علاوه آلمان) است، بنا داشت به مناقشات هسته‌ای ایران با طرفین غربی پایان بدهد و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شود، اما دولت پیمان‌شکن ترامپ به‌صورت یک‌طرفه این توافق بین‌المللی را نقض کرد و در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
دولت دونالد ترامپ با اتخاذ این تصمیم، ثمره حداقل ۲۰ ماه مذاکره در سطوح مختلف سیاستمداران کشور‌های مختلف را نادیده گرفت و او برجام را یک توافق وحشتناک یک‌طرفه خواند که هرگز نباید امضا می‌شد. این توافق صلح و آرامش نیاورد و نخواهد آورد.

رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نه‌تن‌ها در مقابله با ایران نتواست سیاست‌های درستی اتخاذ کند بلکه روابط خود با هم‌پیمانانش را هم به چالش کشید.

متعهد راهبردی یا گاو شیرده

ترامپ پیرامون جایگاه عربستان در سیاست خارجی آمریکا گفت: «آل سعود برای ما همچون گاوی شیرده‌اند که هر وقت دیگر نتواند به ما دلار و طلا بدهد آنگاه دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم و یا از دیگران می‌خواهیم این کار را بکنند. عربستان، باید سه‌چهارم ثروت خود را به آمریکا بابت حمایت‌های داخلی و خارجی نیرو‌های نظامی ما از این نظام بپردازد».
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
روزنامه گاردین با استناد به یک مطالعه جدید نوشت، با گذشت چهار سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ اکنون تعداد بیشتری از اروپایی‌ها بر این باورند که آمریکا دیگر قابل‌اعتماد نیست.

خوش‌خدمتی ترامپ به صهیونیست‌ها

ترامپ در ماه‌های پایانی خود ریاست‌جمهوری خود، به‌صورت ضرب‌الاجل موضوع صلح اعراب و رژیم جعلی صهیونیستی را در دستور کار قرارداد تا بتواند حمایت لابی‌های صهیونیستی را در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا داشته باشد.

او با استفاده از ابزار قدرت، حکام خودباخته منطقه آسیا غربی را مجبور کرد تا طرح صلح با اسرائیل را بپذیرند و به آرمان فلسطین پشت کنند؛ تا همین یک دهه پیش، در سراسر شبه‌جزیره عربستان هر نوع حمایتی از اسرائیل، کفر محسوب می‌شد؛ اما امروز در برج خلیفه دبی، غذای حلال یهودی سرو می‌شود و یهودیان جمعه‌شب‌ها در کنیسه‌های اطراف این برج برای مراسم «شبات» گرد هم می‌آیند.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
ترامپ با اشاره به توافق موسوم به ابراهیم که بین امارات و بحرین و رژیم صهیونیستی امضا شد، ادعا کرد: من در واقع نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شدم. رسانه‌ها آن را پوشش ندادند، من سه بار نامزد نوبل شدم.

ترس آمریکا از قدرت نفوذ سردار سلیمانی در منطقه

رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در تکمیل سیاست‌های احمقانه خود، دستور ترور شهید سردار قاسم سلیمانی را داد؛ شهید قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ۱۳۹۸ در هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد در طی عملیاتی بنام عملیات آذرخش کبود به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، مورد حمله موشک پهپاد نظامی ارتش ایالات‌متحده قرار گرفت و به شهادت رسید.

دمیتری سابلین، نماینده دومای دولتی روسیه پیرامون شهادت سردار سلیمانی معتقد است که ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی به این خاطر توسط آمریکایی‌ها ترور شد، چون مایل به پذیرش نظم جدید جهانی تحمیل‌شده توسط واشنگتن نبود.

به اوج رسیدن نژادپرستی در آمریکا

جورج فلوید، مظنون سپاه پوست آمریکا در زمان دستگیری گردنش زیر زانوی پلیس سفیدپوست قفل‌شده و تقلا می‌کند تا خودش را از فشار بدن مأمور نجات دهد. او کمک می‌خواهد، سپس هشیاری‌اش را از دست می‌دهد و کمی بعد می‌میرد.

روز بعد هزاران معترض در مینیاپولیس در واکنش به رفتار غیرانسانی پلیس با این مظنون سیاه‌پوست به خیابان‌ها ریختند.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
دونالد ترامپ در پیامی توییتری نوشت: شهرداران و فرمانداران دموکرات مستحکم باشید. این افراد اغتشاشگر هستند. هم‌اینک گارد ملی ما را فرابخوانید. دنیا در حال مشاهده و خندیدن به شما و جو [بایدن]خواب‌آلود است. آیا این چیزی است که آمریکا خواهان آن است؟ نه!

ترامپ یکی از منتقدان جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» محسوب می‌شود و شماری از حامیان وی با شعار «جان سیاه‌پوستان برای هیچ‌کس مهم نیست» به خیابان آمدند و صحنه قتل جورج فلوید را به تمسخر گرفتند.

کرونا؛ تیر خلاص به دولت ترامپ

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالی کاخ سفید را تحویل داد که قربانیان ویروس کرونا که وی در ابتدا آن را کم‌اهمیت جلوه داده بود از ۴۰۰ هزار نفر عبور کرد و بر اساس آمارها، تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا نیز به بیش از ۲۴ میلیون و ۱۸۶ هزار نفر رسیده است.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
ترامپ در گردهمایی خود در پنسیلوانیا پیرامون ویروس کرونا در آمریکا گفت: من نمی‌دانم چه آنتی‌بادی بود. من آن را دریافت کردم و گفتم احساس می‌کنم سوپرمن هستم. رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی از مردم پرسید که چه تعداد از افراد حاضر کرونا داشتند و بهبود یافتند که عده‌ای به این سؤال ترامپ پاسخ مثبت دادند و وی گفت: «به شما تبریک میگویم. شما دیگر ایمن شده‌اید».

دونالد ترامپ از این قبیل ادعا‌های مضحک فراوانی دارد؛ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اظهارنظری عجیب گفته بود که ماسک‌های استفاده‌شده را پس از شست‌وشو، مجدداً استفاده کنید.

حتی ترامپ معتقد بود که شاید بتوان به افراد مبتلابه کووید-۱۹ داروی ضدعفونی‌کننده تزریق کرد تا ریه‌هایشان تمیز شود.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در سرمقاله‌ای به انتقاد از رویکرد دولت این کشور در مقابله با شیوع بیماری کرونا پرداخت؛ در سرمقاله مزبور به یک گزارش نیویورک‌تایمز اشاره‌شده که در آن درباره یک اتاق اورژانس در لس‌آنجلس آمده که به پزشکان یک جعبه ماسک تاریخ گذشته داده‌شده بود که وقتی به روی صورت خود قراردادند، باند‌های الاستیک آن‌ها در رفت.

ترامپ: فاسدترین انتخابات تاریخ آمریکا را داشتیم

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا بار‌ها بر تقلب در انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تأکید کرده است و در مطلبی در توئیتر نوشت: «بعد از دیدن تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، من با هر کسی که معتقد باشد فوراً به یک دادستان ویژه قوی، سریع العمل و عادلانه نیازی نیست، مخالفم. این فاسدترین انتخابات در تاریخ کشور ما بود و باید موردبررسی دقیق قرار گیرد»
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
رئیس‌جمهور اسبق ایالات‌متحده روز چهارشنبه (۶ ژانویه ۲۰۲۰) در برابر هوادارانش که در خیابان‌های واشنگتن به نفع وی تجمع کرده بودند، گفت: «تن‌ها چیزی که مایک پنس باید انجام دهد این است که از ایالت‌ها بخواهد تا بار دیگر صحت نتیجه انتخابات را بررسی کنند. به این ترتیب من دوباره رئیس‌جمهور خواهم شد و شما بار دیگر خوشبخت خواهید شد.» وی گفت در این انتخابات به شکل بی‌سابقه‌ای تقلب شده است.

مجله‌های آمریکایی آتلانتیک پیرامون حمله حامیان ترامپ به کنگره آمریکا نوشت: «ترامپِ بزدل، عملاً طرفداران دو آتشه اش را به میدان فرستاد تا منافعش را تأمین کنند. او حتی پیش‌تر قول داده بود که در میان حامیانش حاضر خواهد شد؛ اما او چنین نکرد. اقدامات و تحریکات او موجب شد تا دست‌کم ۴ نفر جان خود را از دست بدهند. همه این‌ها زمانی اتفاق افتادند که ترامپ در محلی نامعلوم پنهان‌شده بود».

در ادامه این مقاله آمده است: «در دوره چهارساله حضور ترامپ و حامیان وی در قدرت، ما بار‌ها و بار‌ها مجبور شده‌ایم تا عبارت «آیا شرم نمی‌کنید؟» را در واکنش به اقدامات مختلف آن‌ها به کار ببریم. آنچه اخیراً در آمریکا اتفاق افتاد، در نتیجه سیاست‌های بیمارگونه ترامپ و سیاستمداران حامی وی روی داد که با طرح مسائل و سیاست‌های عجیب‌وغریب، عملاً آمریکا را به نقطه‌ای غیرقابل‌باور رساندند.»

مستأجر ۷۴ ساله کاخ سفید با شعار‌های فریبنده‌ای، چون «اول آمریکا» و به بهانه قرار دادن آمریکا در بالاترین جایگاه جهانی، با حرکت در خلاف جهت نظم و مقررات بین‌المللی، عملاً این کشور را در انزوا و در لبه پرتگاه قرار داده است.
 
برو به درک آقای ترامپ قمارباز/
بولتون مشاور اسبق امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار که «به نظر شما در تاریخ از ترامپ به چه نحوی یاد خواهد شد؟» می‌گوید: [در تاریخ از ترامپ]به‌عنوان یک رئیس‌جمهور شکست‌خورده یاد خواهد شد. در صحنه بین‌المللی او یک طیف بزرگی از فرصت‌ها را از دست داد چرا که او نمی‌توانست تمرکزش را به‌اندازه کافی روی آن موضوعات حفظ کند.

مو ولا مشاور ارشد سابق جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «این افراد [کارمندان کاخ سفید در دولت ترامپ]این لکه را تا آخر عمر با خود همراه خواهند داشت. هر چه از دوره تصدی وی [ترامپ]بگذرد، مورخان، دانشمندان علوم سیاسی، فعالان سیاسی و خود تاریخ، کشف و آشکار خواهد کرد و نشان خواهد داد تا چه حد این (دولت) فاسد بوده است؛ و همین‌طور که این روند ادامه یابد، این لکه تیره‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد».

نظر شما