شناسهٔ خبر: 45231267 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار سمنان:

آزادسازی کاروانسرای تاریخی سمنان از بند دیوار زندان مطالبه مردمی است

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: آزادسازی کاروانسرای تاریخی به عنوان یک مجموعه فرهنگی در مرکز شهر سمنان از بند دیوارهای زندان مطالبه جدی مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا آشناگر روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان سمنان با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه ابراز داشت: انتظار می‌رود رئیس قوه قضاییه در تسریع پاسخ به مطالبه مردمی در آزادسازی کاروانسرای تاریخی از بند دیوار زندان کمک کند.

وی ادامه داد: شهرداری سمنان آماده تفاهم با اداره کل زندان‌ها برای در اختیار گرفتن کاروانسرای تاریخی است و تا حدودی مراحل قانونی و روند اداری در حال انجام است.

وی بیان کرد: انتقال زندان سمنان و دامغان در حدود ۱۰ سال طول کشید و اکنون  ندامتگاه‌های جدید و مجهز به بهره‌برداری رسیده و زندانیان نیز منتقل شدند.

استاندار سمنان تصریح کرد: استان سمنان با برخورداری از بیش از ۲ هزار واحد صنعتی و معدنی و عبور سالانه ۲۰ میلیون مسافر از محورهای مواصلاتی یکی از استان‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود و رونق گردشگری یکی از هشت محور توسعه استان سمنان است.

وی یادآور شد: تولید ناخالص داخلی در استان سمنان در سال ۹۷ در حدود ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و در سال گذشته به حدود ۱۹ میلیارد تومان رسید.

وی اضافه کرد: سرانه هر فرد از تولید ناخالص در استان سمنان در حدود ۲۱ میلیون تومان است که این میزان سرانه مطلوب است.

آشناگر تصریح کرد: استان سمنان در زمینه نرخ با سوادی جزو استان‌های برتر کشور است و نرخ تورم در استان نیز از متوسط نرخ تورم کشوری کمتر است.

وی با بیان اینکه نرخ کسب و کار شاخص خوبی در بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری است، افزود: نرخ شاخص کسب و کار در استان سمنان ۵.۴۳ و متوسط نرخ کشوری در حدود ۶.۵ است و استان سمنان در این شاخص نیز جزو استان‌های برتر کشور است.

وی یادآور شد: استان سمنان در زمینه شاخص رضایتمندی نیز وضعیت خوبی دارد و تجلیل از دستگاه‌های اجرایی استان در جشنواره رجایی گواه این گفته است.

آشناگر اظهار داشت:  متوسط سن امید به زندگی  در استان سمنان ۷۸.۲ و بالاتر از متوسط کشوری است.

استاندار سمنان بیان کرد: سند آمایش استان سمنان در آمایش کشوری تصویب شده است و تمام شهرستان‌ها و ۷۰ درصد روستاهای استان سمنان دارای سند توسعه هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۶ شهرک صنعتی و سه منطقه ویژه تجاری و تعداد زیادی ناحیه صنعتی در استان سمنان وجود دارد و بخشی از اشتغال کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: نرخ مهاجرت به استان سمنان مطلوب است و نرخ رشد جمعیت در شهرهای استان در حدود ۲.۶ درصد است و در شهر صنعتی مانند گرمسار نرخ رشد جمعیت بالای پنج درصد است.
آشناگر افرزود: استان سمنان در زمینه معادن نیز جزو استان‌های غنی کشور است و مشکل اصلی استان در این بخش خام فروشی، عدم فرآوری مناسب و تولید ارزش افزوده است.

وی ابراز داشت: استان سمنان در زمینه کشاورزی نیز وضعیت مطلوب دارد و توسعه باغ های پسته و گلخانه در استان دنبال می‌شود.

استان سمنان برای رفع تنش آبی نیازمند تامین منابع آبی بین استانی است

استاندار سمنان بیان کرد: استان سمنان موقعیت خوبی برای توسعه دارد ولی شکننده است چرا که نیازمند تامین آب است و با کمبود جدی آب مواجه است.
وی اضافه کرد: استان سمنان به دلیل برداشت آب‌های زیرزمینی با پدیده فرونشست مواجه است و آب سطحی نیز در استان سمنان نیست.

وی ادامه داد: متوسط بارندگی در استان سمنان ۱۳۰میلیمتر و کمتر از میانگین کشوری است و در مقابل، تبخیر آب در استان بالا است و استان سمنان برای رفع مشکل کم آبی نیازمند تامین آب بین استانی است.

آشناگر تصریح کرد: ۹۹ درصد چاه‌های کشاورزی استان سمنان مجهز به کنتور هوشمند است و طرح تعدیل نیز در حال اجرا می باشد اما بیشتر از این امکان فشار بر کشاورزان نیست.

وی افزود: ۸۰  درصد پهنه استان سمنان را کویر تشکیل می‌‎دهد و فقط در ۲۰ درصد پهنه استان جمعیت ساکن است و امکان جذب جمعیت و ارائه خدمات به سرریز جمعیت تهران با تامین آب وجود دارد.

وی یادآور شد:  تامین ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از فلات مرکزی برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شد و در این زمینه تخصیص و مجوز محیط زیست گرفته شده طرح تامین مالی  نیز تهیه شده ولی اجرای طرح باید از منابع غیر دولتی باشد.

وی بیان کرد: چالش اجرای طرح انتفال آب این است که باید صنعت و دولت تضمین مصرف در بخش صنعت و آشامیدنی بدهد و علاوه بر آن مشکلات اجتماعی نیز در اجرای این طرح وجود دارد.

استاندار سمنان گفت: احداث سد فینسک از منابع داخلی استان که سرریز به استان دیگر ‌می‌شود راهکار دیگر رفع مشکل کم‌آبی است که مخالفت اجتماعی بدون منطق پشت آن است.

وی یادآور شد: طرح  آب شرب شاهرود ۱۲ سال است به دستور دادستان علی آباد متوقف و ۳۲ میلیارد تومان به قیمت آن روز هرینه و ۱۰درصد کار باقیمانده امید است با حضور رئیس قوه قضاییه این گره گشوده شود.

رئیس قوه قضاییه در قالب بیستمین سفر استانی خود امروز پنجشنبه از طریق فرودگاه سمنان وارد این استان شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه‌سمنان، استاندار و مقامات محلی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در این سفر یک روزه جمعی از مقامات ارشد دستگاه قضا، رئیسی را همراهی می کنند و رئیس قوه قضائیه علاوه بر حضور در شهرستان سمنان در شاهرود نیز حضور می‌یابد.

هدف این سفر بررسی وضعیت دستگاه قضایی استان سمنان و پیگیری مهمترین مشکلات مردم استان اعلام شده است.

حضور در نشست شورای اداری، دیدار با نخبگان، دیدار با قضات، کارکنان و مسوولان قضایی و حضور در شورای قضایی استان از جمله برنامه‌های رئیس قوه قضائیه در سفر به استان سمنان است.

نظر شما