شناسهٔ خبر: 45229940 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چالش‌های موجود برای تأمین منابع آبی استان سمنان رفع شود

استاندار سمنان به چالش‌های موجود برای تأمین منابع آبی این استان اشاره و بر رفع این چالش‌ها تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علیرضا آشناگر صبح امروز در جلسه شورای اداری استان سمنان که با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم حضور آیت‌الله رئیسی در استان سمنان منشأ خدمات و اثرات خوبی برای استان سمنان باشد.

وی اضافه کرد: استان سمنان با جمعیتی حدود ۷۰۳ هزار نفر، ۰/۸۵ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده؛ اما استان پهناوری است.

وی افزود: استان سمنان هم‌جوار با هشت استان دیگر کشور است و نزدیکی به پایتخت موقعیتی ویژه را برای این استان رقم زده است؛ به‌ویژه واقع شدن در کریدور شرق به غرب کشور و شمال به جنوب و تردد مسافرانی از این منطقه به سمت مشهد مقدس که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر به‌طور سالانه است.

استاندار سمنان با بیان اینکه سمنان استانی صنعتی، معدنی و مستعد کشاورزی و گردشگری است، به شاخصه‌های دیگر این استان از جمله تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: در استان سمنان بر اساس آمار موجود در سال ۹۸ میزان تولید ناخالص داخلی ۱۴ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۷ به میزان ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

آشناگر بیان کرد: در سال ۹۸ نیز این مبلغ به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید و باید گفت این رقم برای جمعیت استان سمنان، رقم خوبی است و سرانه تولید ناخالص داخلی برای هر نفر ۲۱ میلیون تومان بود.

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی استان سمنان بالای ۹۲ درصد است و از این حیث رتبه سوم کشور را داریم، افزود: نرخ بیکاری بر اساس آمار سال گذشته، ۸.۱ درصد است که موقعیت بسیار خوبی در کشور از این لحاظ داریم و عموماً در رده‌های یک تا سوم کشور هستیم.

استاندار سمنان گفت: نرخ تورم بر اساس آخرین آمار اعلام شده از نرخ تورم کشوری پایین‌تر است و شاخص کل محیط کسب و کار که عامل مهمی برای جذب سرمایه‌گذاری در استان محسوب می‌شود، حدود ۵/۴۳ درصد است که با توجه به شاخص کشوری وضعیت استان سمنان از این حیث خوب ارزیابی می‌شود.

آشناگر به وضع شاخص تأمین رضایتمندی‌های عمومی مردم اشاره کرد و افزود: از این حیث نیز وضع خوبی داریم و جزو رتبه‌های برتر کشور هستیم.

سمنان؛ استان‌ برتر در شاخص توسعه انسانی 

وی ادامه داد: استان سمنان در شاخص توسعه انسانی جزو استان‌های برتر کشور است؛ امید به زندگی در استان ۷۸ سال و دو دهم است که نرخ خوبی به نسبت متوسط کشوری است.

استاندار سمنان با بیان اینکه این استان دارای سند آمایش است، گفت: همه شهرستان‌های استان سمنان دارای سند آمایش هستند و ۷۰ درصد از روستاهای این استان نیز سند توسعه روستایی دارند.

آشناگر عنوان کرد: فهم مشترکی در چهارچوب تعیین اولویت‌های هشتگانه استان برای دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که با توجه به شاخص‌هایی که در سند آمایش داریم این امر مشخص شده است.

وی عنوان کرد: استان سمنان دارای ۲۶ شهرک صنعتی، سه منطقه ویژه، تجاری و تعداد متعددی ناحیه صنعتی است و از این نظر سمنان استانی است که در بخشی از اشتغال کشور نقش ایفا می‌کند؛ نرخ مهاجرت به استان سمنان خوب و نرخ رشد جمعیتی در کل استان ۲.۶ دهم درصد است.

استاندار سمنان اظهار کرد: استان سمنان دارای معادنی غنی است و معادنی که به‌خوبی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و در خیلی از معادنمان رتبه‌های یک تا سوم کشوری را داریم و جزو رتبه‌های برتر هستیم و برخی از معادنمان معادن منحصربه‌فردی است.

آشناگر یکی از مشکلات استان سمنان را در حوزه معادن، خام‌فروشی، عدم فرآوری مواد معدنی و عدم افزایش سرمایه عنوان کرد و افزود: استان سمنان در حوزه کشاورزی نیز در وضع خوبی قرار دارد که نظیر آن تولید پسته دامغان و باغات سرسبز و پرمحصول شاهرود و گلخانه‌های دامغان و گرمسار است که توسعه خوبی پیدا کرد.

وی اظهار کرد: همه این موارد نشان می‌دهد استان سمنان موقعیت ویژه‌ای برای توسعه دارد؛ اما این توسعه شکننده است و علتش این است که توسعه در استان سمنان بستگی به تأمین آب دارد.

استاندار سمنان گفت: استان سمنان کم‌آب است و تا توانسته‌اند از منابع زیرزمینی بهره‌برداری کرده‌اند و ما در خیلی از شهرستان‌ها نشست زمین را شاهد هستیم و این فرونشست‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

آشناگر بیان کرد: آب سطحی در استان سمنان وجود ندارد و اگر باشد خیلی کم است؛ بارندگی در این استان از متوسط کشوری پایین‌تر است و تبخیر هم به دلیل وجود ۳۰۰ روز آفتابی در استان سمنان بسیار بالاست و این استان به‌شدت نیازمند تأمین آب از منابع بین‌استانی است.

وی گفت: استان سمنان با این وسعت و پهناوری، فقط در ۲۰ درصد جمعیت شهری وجود دارد و ۸۰ درصد کویر است و ۸۰ درصد این سرزمین امکان جذب خدمات و صنعت سرریز تهران را دارد.

لزوم تأمین منابع آبی سمنان و شاهرود

استاندار سمنان گفت: دو طرح مهم استان سمنان یکی طرح تأمین آب است که حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از خزر به فلات مرکزی را در برمی‌گیرد و مجوزهای زیست‌محیطی و تخصیص گرفته شده، مطالعات مجموعه انجام و تأمین مالی طرح تهیه شده است، ولی از منابع غیردولتی باید استفاده شود و فعلاً با چالشی مواجه هستیم، چون معتقدیم هم صنعت و هم دولت باید تضمین لازم را برای خرید آب بدهند.

آشناگر به چالش‌های موجود برای تأمین منابع آبی با استان‌های شمالی کشور اشاره کرد و با تأکید بر حل این چالش‌ها گفت: سد فینسک از منابع داخلی استان سمنان است، ولی در استان‌های دیگر سرریز می‌شود و باز هم از این حیث دچار چالش‌های اجتماعی هستیم که منطقی پشت آن نیست و ما حتماً برای این جمعیت نیاز به آب داریم.

وی در مورد تأمین آب آشامیدنی شاهرود نیز گفت: این طرح نیز حدود ۱۲ سال است که با دستور دادستان علی‌آباد متوقف شده و حدود ۳۲ میلیارد تومان به قیمت آن روز هزینه شده و ۱۰ درصد کار باقی‌مانده است؛ اما کار متوقف شد و جمعیت شهرستان شاهرود تشنه همین آب هستند که امیدواریم با دستور رئیس قوه قضاییه این گره گشوده شود و مردم بتوانند از این آب استفاده کنند.

استاندار سمنان به دو پروژه‌ای که مربوط به دستگاه قضایی می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: با تلاش دسته‌جمعی شورای تأمین امسال بعد از مدت طولانی که ۱۰ سال طول کشید، ندامتگاه سمنان و دامغان و با تأمین اعتبار از سوی دولت به بهره‌برداری رسیده است و زندان سمنان و زندان دامغان به ندامتگاه‌های جدید و مجهزی منتقل شده است که مردم دو شهرستان سمنان و دامغان از این قضیه بسیار خرسند و خوشحال شدند.

وی خاطرنشان کرد: تبدیل کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی سمنان به یک مجموعه فرهنگی در مرکز شهر، مطالبه جدی مردم است و می‌خواهند که این کاروانسرا که به‌عنوان زندان سمنان مورداستفاده قرار می‌گرفت، آزاد شود و در اختیار شهرداری و یا میراث فرهنگی قرار گیرد و امکانات فرهنگی و تفریحی را در اختیار مردم قرار دهد که امیدواریم با سفر رئیس قوه قضاییه به استان سمنان این مشکل نیز رفع شود.

عدالت و قاطعیت در برخورد با مفسدان در اولویت باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان نیز اظهار کرد: خدمت آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه و همراهان عزیزشان خیرمقدم و خوش‌آمد عرض می‌کنم.؛ مردم ولایتمدار استان سمنان از حضورتان در استان خوشحال، قدردان و سپاسگزار هستند.

آیت‌الله سید محمد شاهچراغی گفت: سفرهای آیت‌الله رئیسی به استان‌ها با وجود جو کرونایی شجاعانه است و این سفر در استان‌ها برکات زیادی دارد که رهبرپسند، خداپسند و مردم‌پسند است.

وی عنوان کرد: رئیس قوه قضاییه به هر استانی که می‌رود، بذر امید بر دل‌ها می‌پاشد و مردم او را می‌بینند و بیشتر امیدوار می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان افزود: سفرهای شما خیلی مبارک است و قوه قضاییه را مصداق یکی از احادیث حضرت رسول (ص) می‌دانم که خیر آن به مظلومان می‌رسد و ظالمان و مفسدان را مجازات می‌کند.

شاهچراغی تصریح کرد: مردم از قوه قضاییه چند مورد را خواستار هستند که عدالت و قاطعیت در برخورد با مفسدان در اولویت باشد.

لزوم احیای دادسرای مهدی‌شهر و تکمیل دادگستری سرخه

عباس گلرو، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی، یار صدیق رهبری و یاور مظلومان و مردم محروم هستند.

وی افزود: نکته نخست بقا، دوام و اقتدار هر نظام سیاسی و حکومتی در سرمایه ملی است؛ سرمایه ملی تعاریف و اصطلاحات مختلفی دارد و مهم‌ترین سرمایه ملی، اعتبار حاکمیتی و اعتماد مردمی و نظامی است.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حضور آیت‌الله رئیسی در استان سمنان، موجب امید و شادمانی است و سفرهایی از این دست اعتبار و اعتماد عمومی را تقویت می‌کند.

گلرو گفت: اجرای عدالت در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری به‌عنوان یک نسخه اساسی برای پیشرفت کشور برای مرحله آینده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با حضور آیت‌الله رئیسی در جامعه، علاوه بر توجه به کاستی‌ها و ضعف‌ها، اعتبار نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز تقویت می‌شود.‌

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی باقدرت حرکت کند و دولت‌ها، حکومت‌ها و حاکمیت‌ها و همه ارگان و دستگاه‌ها کار را برای مردم راحت کنند.

گلرو با بیان اینکه برای بی‌اثر کردن تحریم باید تلاش کنیم و از تحریم در واقع پلی برای آینده بسازیم، گفت: همان‌گونه که استاندار سمنان نیز عنوان کرد، امیدواریم با پیگیری رئیس قوه قضاییه، کاروانسرای میدان سعدی سمنان آزاد و فضایی باز در مرکز شهر ایجاد شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: احیای دادسرای مهدی‌شهر به‌عنوان یکی از مطالبات مردمی است و تکمیل ساختمان دادگستری سرخه نیز پیگیری شود.

گلرو افزود: در ارتباط با واحدهای تولیدی، توسط مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس قوه قضاییه تأکید شد که واحدهای تولیدی باید حفاظت شود.

وی گفت: دانشگاه فرزانگان آخرین دانشگاه مانده واحد خواهران است که تجمیع شدن آن برخلاف برنامه ششم توسعه، بخش ششم ماده ۲۸ است و هرگونه طرح اجرایی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

دادگاه اقتصادی در شهرستان‌ها ایجاد شود

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان نیز بیان کرد: حضور آیت‌الله رئیسی در استان سمنان برای فعالان اقتصادی بسیار ارزشمند است و آمدن او به قوه قضاییه و موضع‌گیری‌هایش در ارتباط با صنعت و تولید دور از انتظار نبود.

وی گفت: آیت‌الله رئیسی، تمام زوایا و زیر و روی مسؤولیت خود را می‌داند و برای رفع گرفتاری‌های صنعتگران و فعالان اقتصادی در تلاش است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان اظهار کرد: بازدید وی از واحدهای تولیدی بسیار ارزشمند است و در تمام شهرستان‌ها دادگاه اقتصادی با حضور فعالان اقتصادی تشکیل شود.

جمعه‌ای گفت: در خرداد سال ۹۷ شورای هماهنگی اقتصادی در کشور تشکیل و اختیارات کامل در رابطه با امور اقتصادی شورا اعطا شد که این امر به رفع گرفتاری‌های مردم سرعت بخشید.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

نظر شما