شناسهٔ خبر: 45227565 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر علوم: سیاست آمایش آموزش عالی،کاهش کمیت و افزایش کیفیت است

اهواز - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سیاست آمایش آموزش عالی، کاهش کمیت و افزایش کیفیت بوده و وظیفه اساسی دانشگاه‌ها پیشبرد علم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا غلامحسین رحیمی چهارشنبه با حضور در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا (ص) بهبهان  اظهار داشت: دانشگاه صنعتی بهبهان یکی از دانشگاه‌های متوسط و رو به رشد کشور است و علت اصلی این رشد کمک‌های متعدد خیرین است که به واسطه آن بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد زیربنای این دانشگاه احداث شده و این خدمت بزرگی به شهر بهبهان است.

وی افزود: اگر کمک‌های خیرین نبود این دانشگاه نمی توانست با اعتبارات دولتی در مدت محدود رشد کند و به نقطه مطلوب برسد.

رحیمی گفت:وظیفه اصلی دانشگاه‌های صنعتی فعالیت در رشته‌های فنی و مهندسی است و یکی از تفاوت‌های این دانشگاه با دیگر دانشگاه ها، پیوند زدن آموزش با مهارت است.

معاون وزیر علوم گفت: دانشگاه صنعتی بهبهان سعی دارد آموزشی را ارائه دهد که همراه با آن، دانشجویان مهارت های ذیربط را بیاموزند تا زمانی که دانش آموخته می شوند از این مهارت ها در جامعه برای اشتغال خود استفاده کنند. 

وی ادامه داد: قطعا این مهارت آموزی ها می تواند با هسته های فناوری که منجر به ایجاد شرکت‌های فناور و دانش بنیان می شود، پیوند بخورد.

وی گفت: یعنی عملاً ما یک زنجیره ای داریم که از کلاس و دوره های مهارت آموزی شروع می شود و منجر به شرکت‌های دانش بنیان می‌شود.

رحیمی افزود: دانشگاه های ما باید به تدریج به سمتی پیش بروند که دانش آموخته فردی و شرکتی داشته باشند و برای اینکه ما دانش‌آموخته شرکتی داشته باشیم باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم که خوشبختانه این دانشگاه عملکرد خوبی داشته است.

معاون وزیر علوم افزود: دانشگاه صنعتی بهبهان از لحاظ سیاست های آمایشی باید یک ماموریت محوری داشته باشد و رشته های انتخاباتی  حول آن ماموریت تعریف شوند.

وی عنوان کرد: امیدوارم در آینده دانشگاه صنعتی بهبهان، به سمت کیفی شدن حرکت کرده و با تکمیل کادر هیات علمی و آزمایشگاه های تحقیقاتی به ایجاد دوره های کارشناسی ارشد و دکترا مبادرت ورزد.

وی گفت: بهبهان مشکل آموزش عالی عمومی ندارد و وزارت علوم بر این باور است که در بهبهان می توان یک مرکز آموزش عالی دولتی حضوری با بالاترین کیفیت داشته باشیم.

معاون وزیر علوم افزود: خوشبختانه با روند و رویه ای که دانشگاه صنعتی بهبهان در پیش گرفته، قطعا کیفی سازی کار به مهارت آموزی بهتر پیوند می خورد و این موضوع منجر به تولید دانش فنی و تولید محصول می شود که نه تنها برای دانشگاه پر برکت است بلکه برای مزیت های نسبی منطقه یعنی کشاورزی، صنعت، زراعت و تولید سیمان مفید است.

در ادامه عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: تحقیقات بنیادی، پایه و کاربردی نیازمند ابزارهای مهمی است.

وی افزود: یکی از ابزارهای مهمی که ما در وزارت علوم دنبال می‌کنیم و با سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی به توافق رسیدیم خرید تجهیزات آزمایشگاهی است. 

وی افزود: در بحث خرید تجهیزات آزمایشگاهی طبق قانون بودجه سال های ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ مبلغی برای این کار در نظر گرفتیم که این مبلغ به صورت ارزی و یورویی در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد.

نیسی اضافه کرد: سال گذشته مبلغ خوبی به دانشگاه صنعتی بهبهان اختصاص داده شد که خوشبختانه تجهیزات لازم برای آن خریداری شد و امسال هم مبلغ ارزی خوبی برای دانشگاه در نظر گرفته شد و تمام تلاش ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که کل مبلغ را به دانشگاه صنعتی بهبهان اختصاص دهیم.

نیسی گفت: انتظار داریم که دانشگاه بهبهان تجهیزاتی را خریداری کند که به تحقیقات اساتید و دانشجویی و همچنین تحقیقات کاربردی که به نفع منطقه باشد، کمک‌ کرده و بتواند پژوهش همراه با فناوری و با استفاده از شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و واحدهای فناور انجام دهد.

وی گفت: پارسال بالای ۸۰ تا ۹۰ هزار یورو برای این دانشگاه در نظر گرفتیم اما امسال کمتر از این مبلغ است اگرچه سعی می‌کنیم مبلغ خوبی به دانشگاه اختصاص دهیم.

وی گفت: در هفته آینده توافق لازم در این خصوص بین وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه امضا خواهد شد و این مبلغ را به دانشگاه ابلاغ خواهیم کرد.

غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به همراه عبدالساده نیسی مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم در جریان این بازدید یک روزه پس از قرائت فاتحه و زیارت مزار شهید گمنام ، در جریان پیشرفت های دانشگاه و جزییات برنامه جامع کارآفرینی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان قرار گرفت و در ادامه از مراکز جوار دانشگاهی، پردیس پارک، کارگاه های آموزشی ، مزرعه تحقیقاتی گل نرگس دانشگاه بازدید کرده و سپس با حضور در نشست با اعضای هیات رئیسه دانشگاه به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

نظر شما