شناسهٔ خبر: 45227474 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

همتی: ان‌شاءالله وضع بورس هم خوب شود

بخشی از پول‌های بلوکه شده آزاد شده است

صاحب‌خبر -

شهروند| رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت با بیان اینکه برای رفع مشکلات ارزهای مسدود شده تلاش می‌کنیم، گفت: «بخشی از این منابع آزاد شده است و اکنون درحال استفاده از آن هستیم، بخش دیگر نیز به تدریج از طریق تحولاتی که درحال رخ دادن است تأمین خواهد شد.»
همچنین همتی با حضور در برنامه عیار که از شبکه افق پخش می‌شد، از تشدید فشارهای اقتصادی در سال‌جاری گفت و توضیح داد که تحریم این‌بار بی‌سابقه بوده و همه جهان را علیه جمهوری اسلامی بسیج کردند، ولی کشور در این دو‌سال روی پای خود ایستاد و امروز شرایط به سمت مثبت‌شدن می‌رود و این نشان می‌دهد که تحریم‌ها اثر نداشته است.
همتی با تأکید بر اینکه می‌دانم فشار روی مردم زیاد است و طبقات پایین خیلی سختی می‌کشند، اما هدف ما جلوگیری از ابرتورم بالای 120درصد بود که خوشبختانه محقق شد، افزود:   «سال 97 که قیمت دلار 19هزار تومان شده بود،‌ خیلی‌ها به ما می‌گفتند حرص نخور نمی‌توانی جلوی بازار را بگیری و پیش‌بینی دلار 50-40 هزار تومانی را در همان ‌سال مطرح می‌کردند، ولی ما جلوی آن را گرفتیم و در یک بازه طولانی دلار را نزدیک 11هزار تومان متوقف کردیم.»
او افزود: «اگر جلوی بسیاری از زیاده‌خواهی‌ها و پول‌پاشی‌ها را نمی‌گرفتیم، تورم بسیار شدیدی را لمس می‌کردیم، به‌طوری که دلار بالای 50هزار تومان و تورم فراتر از 120 تا 150درصد پیش می‌رفت.» او بار دیگر به مردم توصیه کرد که روی دلار سرمایه‌گذاری نکنند، چراکه به نفع منافع ملی نیست و ادامه داد: «دو، سه ماه پیش که دلار بالای 32هزار تومان شد، گفتم دلار نخرید. کسانی که گوش نکردند، الان 10هزار تومان ضرر کرده‌اند. البته اگر در روزهای آینده این ضرر بیشتر نشود.»
همتی درباره ارزش واقعی قیمت دلار گفت که نمی‌توانم برای دلار قیمت مشخص اعلام کنم، ولی از این رقم‌هایی که الان هست، کمی کمتر است.
او درباره دلار 15هزار تومانی وعده داده شده از سوی رئیس‌جمهوری هم سعی کرد تأیید یا تکذیبی نکند و این‌طور توضیح داد که آقای روحانی هم گفتند اگر پول‌های بلوکه‌شده آزاد شود، قیمت دلار به این رقم می‌رسد، ان‌شاءالله که برسد!
رئیس کل بانک مرکزی از عرضه روزانه 160-150میلیون دلار در بازار نیما خبر داد و گفت: «مردم دوست دارند قیمت ارز پایین بیاید. مجری هم گفت البته الان دیگر تمام مردم از کاهش قیمت ارز خوشحال نیستند، خصوصا سهامداران بورس.» همتی در پاسخ تصریح کرد: «ان‌شاءالله وضع بورس هم خوب شود.»
همتی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند دولت دلارهای احتکار شده‌ای دارد که در آستانه برخی اتفاقات سیاسی می‌خواهد آن را آزادسازی کند، گفت: «کاش آدرس بدهند من سراغ این دلارها بروم. اگر ارزی باشد، من به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی که ذی‌نفع‌ترین فرد برای کاهش نرخ دلار هستم، نمی‌توانم نگاه کنم؛ پس برخی اظهارنظرها دراین‌باره صحت ندارد.»
او با تأکید بر اینکه حساب اختصاصی رئیس‌جمهوری صحت ندارد و تمام ارزها باید به کشور برگردند، تصریح کرد: «شرایط هم بهتر شده و در روزهای آینده روند صادراتی و شرایط بهبود می‌یابد؛ بازار هم بهترین مکانیزم برای تعیین نرخ دلار است؛ البته من دو سیاست دارم که مورد قبول رئیس‌جمهوری است که یکی صیانت از منابع ارزی و دیگری تقویت رقابت اقتصادی در کشور است تا از خروج سرمایه جلوگیری کنیم.»

نظر شما