جمعیت کشتیگیران در 2 دهه گذشته کاهش یافت
افت ورزش اول کشور
رییس فدراسیون کشتی معتقد است که کشتی این روزها حال و روز خوبی ندارد، براین اساس باید متولیان امر در سازمانها و نهادهای مرتبط برای این رشته مدالآوری بیش از گذشته دل بسوزانند.
صاحبخبر - کاهش جمعیت کشتیگیران دهه ۷۰ با احتساب جمعیت ۶۵ میلیون نفری بیش از یک میلیون کشتی گیر فعال در کشور وجود داشت، عددی که اکنون به رغم افزایش جمعیت به بیش از ۸۰ میلیون نفر تنها ۴۰ هزار نفر کشتی گیر است. آمار و ارقامی که علیرضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی نیز به آن اشاره کرده است. البته وی جدا این موضوع گفته است که کشتی کشور این روزها حال و روز خوبی ندارد، زیر مسئولان حمایتی که باید از آنها بشود را ندارند. نگاهی که البته تنها منحصر به وی نیست و حتی متولیان امر در وزارت ورزش و جوانان البته به نوعی دیگر به آن اشاره دارند. به طور نمونه مهدی علینژاد، معاون توسعه ورزش حرفهای وزرات ورزش معتقد است که برند کشتی در این سالها افت کرده و اقتصاد این رشته هم دچار مشکل شده است. پیگیر مشکلات هستیم در این میان البته چندی قبل سید رضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه پیگیر مشکلات کشتی هستم، بیان کرده که این توافق رسیدهایم که ما هر میزانی که برایمان امکان دارد باید از کشتی حمایت کنیم چون نقطه امید ما در المپیک کشتی است. سند توسعه راهکاری برای بهبود شرایط در کنار این موضوع اما برخی معتقدند که سند توسعه کشتی کشور نیز راهکاری است که شاید بتواند حال ناخوش این رشته مدال آور در کشور را خوب کند، زیرا همانطور که دبیر بیان کرده است، سند راهبردی حوزه های مختلفی را در بر میگیرد، به عنوان نمونه حوزه فنی، سازمانی، فرهنگی، اقتصادی، عدالتی، عمرانی، آیتی، رسانه و ... مقولاتی هستند که به آنها پرداخته شده است. سندی که علینژاد نیز با بیان اینکه اگر مجموعهای بخواهد موفق شود، باید برنامهمحور باشد، بیان کرده است که اگر برنامه و چشماندازی نباشد، به روزمرگی میافتیم و نمیشود بدون نقشه راه سنجش انجام داد. سازمانی که میخواهد پویا باشد، این مسیر را دنبال میکند. نباید این بشود که ۲۰ دفعه سند راهبری بنویسیم و رها شود و بگذاریم روی طاقچه، بلکه باید برنامههای عملیاتی ذیل آن نوشته شود و به پایش و اجرا کشیده شود. این در حالی بوده که به اعتقاد وی سازمانهای بسیاری در ابعاد جهانی و داخلی بهدنبال همین موضوع هستند و این کار را انجام میدهند. در فدراسیونهای ورزشی این الزام بهوجود آمد که برنامههای چهار یا پنج ساله با برشهای یک ساله هدفگذاری شود. اهمیت قهرمانی در رقابتهای بزرگ جهانی با این وجود نباید از یاد برد که خارج از بحث فنی در حوزه اقتصادی نیز برای اینکه این رشته ورزشی بتواند در رقابتهای بزرگ جهانی به ویژه المپیک قهرمان شود، به طور حتم یکسری ملزومات مورد نیاز است، اینکه فدراسیون درآمدش بالا برود و درآمدهای پایدار داشته باشد بودجه تخصیص یافته ارتقاء یابد. نکته دیگری که بسیاری از متولیان امر در این رشته ورزشی به آن میپردازند این است که باید ارتباط خوبی با فدراسیون جهانی باشد تا قادر باشیم کرسیهای جهانی را به دست آوریم، به این مقوله ارتباط با سایر دستگاه های علمی را نیز باید اضافه کرد. به طور مثال تفاهم نامه هایی با آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد، وزارت علوم و دستگاه های علمی به امضاء برسد. مواردی که البته در سند توسعه این رشته ورزشی دیده شده است و 24 ماده دارد. این مقولات را البته کارشناسان برنامه ریزی، فنی و اقتصادی در چندین جلسه مورد بررسی قرار دادهاند. با این وجود اما رییس فدراسیون کشتی همچنان تاکید دارد؛ آن نگاهی که نسبت به ورزش کشتی باید باشد نیست. با این وجود معاون توسعه ورزش حرفهای وزرات ورزش و جوانان در این خصوص براین باور است که فدراسیون کشتی متولی ورزش ملی کشور است و ریشه در آیین ایرانی دارد، مسئولیت سنگینی در ابعاد فرهنگی و قهرمانی و ورزشی دارد. باید بهجایی برسیم که قهرمانی دنیا و المپیک را کسب کنیم. آنچه در مقابلش نیز دبیر بیان کرده است که برای موفقیت این رشته ورزشی باید در بازه زمانی هفت تا هشت سال جمعیت فعالان ورزش کشتی را به ۸۰۰ هزار نفر برسانیم. از نظر وی سند توسعه که برای کشتی نوشته شده است و ابلاغ هم خواهد شد باید به طور ویژه مدنظر قرار گیرد و در همه استانها برای تحقق این برنامه برنامه ریزی شود، ضمن اینکه فدراسیون کشتی نیز در این راستا قول میدهید که فعال باشد. در این خصوص اما وی در توضیح بیشتر این را هم گفته است که اگر قرار است در کشتی خوب بشویم باید این کارها را انجام دهیم و افق برنامه را روی المپیک 2028 گذاشتیم و هشت سال زمان گذاشتیم که به هدفمان برسیم و هدفمان این است که در کشتی آزاد و فرنگی قهرمان المپیک شویم و براساس همین هدف نیز دوستان کارشناس برنامه های خود را دادند که این موارد در حوزه های فنی بود. اظهاراتی که این نوید را میدهد در صورت فراهم شدن سایر امکانات و ضرورتهای مورد نیاز میتوان هم امیدوار بود که حال و روز ناخوش این روزهای کشتی به تدریج مساعد شود و هم با رفع دغدغهها و دلنگرانیهای موجود شاهد پیشرفت و موفقیتهای بیشتر در این رشته ورزشی باشیم تا در تورنمنتهای بزرگ جهانی بیش از گذشته کشتیگیران کشورمان بر سکوهای موفقیت و مدالآوری بدرخشند.∎
نظر شما