شناسهٔ خبر: 45225506 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رشیدیان:

هیأت پزشکی حج و زیارت همراه ارزشمندی در حفظ سلامت زائران است

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هیأت پزشکی حج و زیارت همواره همراه ارزشمندی برای این سازمان در حفظ و تأمین سلامت زائران حج و سفرهای زیارتی اعتاب مقدسه بوده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی رضا رشیدیان، در جریان بازگشت مجدد هیأت پزشکی حج و زیارت به ساختمان سازمان حج و زیارت ضمن ابراز خرسندی از این امر گفت: سازمان حج و زیارت در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب به زائران، در دوره‌ای از ظرفیت وزارت بهداشت و درمان استفاده می‌کرد و بعد از آن از ظرفیت هلال احمر که در حوزه‌های اضطراری و بحران‌ها همیشه خدمت رسان است برای ارائه این خدمات بهره گرفته است.

وی عنوان کرد: در واقع جمعیت هلال احمر به دلیل ظرفیت‌های قابل توجه مردمی در تأمین کادر درمانی خود و حضور در شرایط بحران و تجارب مدیریت اجرایی برای خدمات در شرایط کوتاه مدت همخوانی و قرابت بیشتری با مأموریت‌ها و وظایف سازمان حج و زیارت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج، عمره گزاران و زائران ایرانی از مبدا تا مقصد و بالعکس دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به جابجایی این هیأت پزشکی و خروج آن از سازمان حج و زیارت و تأثیرات این فاصله فیزیکی در گذشته گفت: به نظر این فاصله فیزیکی میان سازمان و هیأت پزشکی هرچه کمتر باشد به نفع زائران و حجاج است و بازگشت مجدد آن منشأ اثر بیشتری خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران ایرانی با توجه به شرایط جسمی و ویژگی‌های جسمی مردم ما، شرایط و تفاوت‌های کشور مقصد، وضعیت اجرای مناسک و اعمال زیارتی در زیارتگاه‌ها و نیز مسائل خاص حوزه سلامت و احتمالات خاص بهداشتی و درمانی این بخش می‌طلبد که یک مرکز تخصصی بطور مستمر و هماهنگ با اجراییات سازمان در راستای حفظ سلامتی حجاج و زوار برنامه ریزی و اقدام کند تا امکان بهره مندی هر بیشتر آنها از ظرفیت‌های دینی، معنوی و اخلاقی از فرصت حج و عمره و زیارت فراهم شود.

وی تصریح کرد: بی شک همراهی و هماهنگی بین بخش‌های مختلف خدمات اجرایی حج و زیارت از بدو ثبت نام تا اعزام و اسکان و خدمات فرهنگی با برنامه ریزی و نظارت اجرایی بر الزامات بهداشتی و ارائه خدمات درمانی خود اقدامی مهم در راستای بهره مندی هر چه بیشتر زائران از این سفرهای معنوی است.

رشیدیان در ادامه یکی از مهمترین برنامه‌هایی که زمینه رشد و ارتقا شرایط بهداشتی و درمانی در این حوزه را فراهم می‌کند، توجه به آموزش زائران و حجاج در راستای خودآگاهی و پیشگیری دانست و گفت: این مهم نیز باید از سوی هیأت پزشکی حج و زیارت مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عدم همراهی، هماهنگی و کارتیمی بین کارگزاران و حوزه بهداشت و درمان می‌تواند شرایط را برای زائران دشوار کند، گفت: در حالی که هماهنگی‌ها و ملاحظات بهداشتی و درمانی بعد از ثبت نام در زمان سازماندهی و آموزش‌ها به طور قطع نتایج بهتری بدنبال دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: باید تمامی سازوکارها و برنامه‌های مدنظر در حوزه زائران حج و سفرهای عتبات به گونه ای دنبال می‌شود که عزت، کرامت، امنیت و سلامت زائران به همراه بهره مندی از زیارتی معنوی را به همراه داشته باشد که هدف اصلی و محوری فعالیت ماست.

رشیدیان با اشاره به بروز بحران کرونا در ادامه به تهیه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی با همکاری وزارت بهداشت و درمان، هلال احمر، ستاد ملی کرونا گفت: همچنین تفاهم نامه‌های همکاری بهداشتی در خصوص وضعیت اپیدمی کرونا با کشورهای مقصد زیارت با همکاری وزارت امور خارجه نیز تنظیم شده وامید است در صورت نهایی شدن توافقات با کشورهای مقصد، زمینه ارائه خدمات توأم با عزت، کرامت، امنیت و سلامت زائران فراهم شود.

وی وظیفه مرکز پزشکی را به جهت شرایط موجود و پراکندگی جغرافیایی دفاتر حج و زیارت سنگین دانست و تاکید کرد: شرایط بحران کرونا موجب می‌شود که به شدت نسبت به ملاحظات بهداشتی و سلامت زائران حساسیت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: تلاش ما آن است در صورت فراهم شدن امکان سفرهای زیارتی؛ امکان سفری کاملاً ایمن فراهم کنیم و به طور قطع موضوع سلامت زائران برای ما حائز اهمیت است و به آن توجه ویژه ای داریم.

رئیس سازمان حج و زیارت در جریان بازگشت دوباره هیأت پزشکی حج و زیارت به این مجموعه با حضور جمعی از مدیران سازمان انجام شد از همکاری دکتر همتی رئیس جمعیت هلال احمر و خدمات دکتر سید علی مرعشی رئیس و دیگر اعضای هیأت پزشکی برای تلاش و برنامه ریزی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران قدردانی کرد.

نظر شما