شناسهٔ خبر: 45225505 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور رهبر معظم انقلاب در حوزه دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح:

مسوولان شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاران در سواحل مکران فراهم کنند

چابهار- ایرنا- مشاور رهبر معظم انقلاب در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: مسوولان شرایط لازم برای سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و تجاری را برای انجام فعالیت فراهم تا در سایه امنیت در سواحل مکران فعالیت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا حسین دهقان شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی توسعه پایدار سواحل مکران که در سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد اظهارداشت: سرمایه گذاران ۲ مورد رعایت الزامات محیط زیست و طرح جامع را مدنظر قرار دهند تا بعدها با مشکلات مواجه نشوند.

وی با قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، استاندار سیستان وبلوچستان و مسوولان محلی برای توسعه این استان، خاطرنشان کرد: این همدلی و همراهی می‌تواند موجب توسعه شود.

مشاور رهبر معظم انقلاب در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهارداشت:کم آبی، بی برقی و نبود امکانات دولتی در روستاها و شهرهای سیستان وبلوچستان بویژه در سواحل مکران درد آور است و نباید بعد از چندین دهه مردم آب و برق نداشته باشند.

وی بیان کرد: خداوند زمین و آسمان را خلق کرده تا فقری نباشد و مردم در سایه رفاه زندگی کنند و قطعا نگاه دولت اسلامی ایران نیز بر ایجاد رفاه برای مردم است و باید مسوولان این موارد و پیگیری مسائل و مشکلات را مدنظر قرار دهند.

سردار دهقان گفت: ۲ هزار و۵۰۰ شناور صیادی با حدود ۴۰ هزار نفر در سواحل سیستان و بلوچستان در حال فعالیت هستند و بندر ۲۰ میلیون تنی شهیدبهشتی نیز می‌تواند در توسعه این منطقه نقش مهم داشته باشد.

وی ادامه داد: چابهار باید شرق کشور و آسیای میانه را تغذیه کند و این نقش بزرگ می‌تواند برای منطقه امنیت آفرین باشد و بخش‌های سرمایه گذاری و تجارت آن نیازمند توجه است.

مشاور رهبر معظم انقلاب در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: باید نیروی انسانی سواحل مکران مرتبط با نیازمندی‌های منطقه آموزش ببینند و از آنان  پشتیبانی و حمایت شود.

وی ادامه داد: فنی حرفه‌ای باید نیروهای مورد نیاز پتروشیمی و فولاد و دیگر صنایع مختلف را آموزش دهد و نباید نیروی انسانی از سایر جاه‌ها به این منطقه وارد شود و به مردم القا شود که حاکمیت می خواهد ترکیب جمعیتی را به هم بزند و به توسعه نمی‌پردازد.

سردار دهقان افزود: امنیت وارداتی نیست و همین مردم می‌توانند ضامن امنیت باشند و مرز آبی و خاکی به اقتصاد ملی، کشاورزی، گردشگری کمک می‌کند و نباید سرزمین خالی از سکنه داشته باشیم و باید در تمام طول سواحل براساس اقتصاد دریا محور برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: سواحل مکران توانایی ظرفیت سکونت پنج میلیون نفر را دارد و هم‌اینک این جمعیت ساکن در حد ۴۰۰ هزار نفر بوده که خیلی کم است.

مشاور رهبر معظم انقلاب در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: چابهار می‌تواند نقش ملی و منطقه‌ای و بین المللی بازی کند و برای توسعه زیرساخت‌ها از هیچ کوششی دریغ نشود چون در این منطقه نیروی انسانی کارامد برای آبادانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: طوائف در سیستان وبلوچستان نقش بسزایی در توسعه دارند و گذشته تاریخی این منطقه نشان دهنده انسجام و همدلی مردم برای توسعه است لذا باید در سایه حاکمیت و تصمیمات درست این منطقه از محرومیت بیرون آورد.

سردار دهقان با اشاره به اقدامات انجام شده در این منطقه اظهارداشت: شایسته است خدمات بی نظیری برای رفاه مردم انجام شود تا مشکلات یکی پس از دیگری مرتفع شود.

وی با اشاره به ظرفیتهای شیلاتی، کشاورزی و گردشگری در سواحل مکران، گفت: توسعه باید براساس توجه به نیروی انسانی باشد و براساس تصمیمات درست بدنبال پیشرفت این منطقه باشیم.

مشاور رهبر معظم انقلاب در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: نخستین عامل توسعه احساس امنیت برای سرمایه گذاری است و بازرگانان و تولیدکنندگان در فضای امن نسبت به سرمایه گذاری اقدام و مسوولان محلی نیز شرایط را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کنند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهارداشت: هیچ کسی نمی‌تواند خدمات نظام را انکار کند چون خدمات مثل روز روشن می‌درخشد و سواحل مکران و چابهار با مرکزیت سواحل مکران نقش مهمی در توسعه دارد.

رحمدل بامری افزود: چابهار از نظر نیروی انسانی، شیلاتی، گردشگری، کشاورزی و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری مشهور است و منطقه آزاد آن با ۸۲ هزار هکتار و بندر شهید بهشتی از ظرفیت‌های مهم برای آبادانی گنج پنهان سواحل مکران هستند.

وی گفت: با وجود خدمات بی‌شمار نظام تاکنون به دلیل عقب ماندگی تاریخی مشکلات زیادی در حوزه آبرسانی، حاشیه نشینی و حوزه رفاه مردم داریم که انتظار است یکی پس از دیگری مرتفع شود.

فرماندار چابهار ادامه داد: برای رسیده به قله فاصله‌های زیادی داریم چون بیش‌از ۷۰ هزار نفر حاشیه نشین و نیازمند ساماندهی در این شهرستان داریم و هزاران نفر نیز باید آبرسانی شوند و این موارد نیازمند تسریع در کار است.

وی با اشاره به همراهی مردم سیستان و بلوچستان با برنامه‌های انقلاب، گفت: سلام گرم مردم این خطه از ایران اسلامی را به رهبر معظم انقلاب برسانید.

بامری بر تسریع در تکمیل و افتتاح راه آهن چابهار- سرخس، ارتقای راه‌های مواصلاتی منتهی به چابهار، ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی و ساماندهی حاشیه نشینی، آسفالت راه‌ها و تخصیص اعتبار به توسعه زیرساخت‌ها تاکید کرد.

وی گفت: پایین ترین سرانه تخت بیمارستانی متعلق به چابهار بوده و نیاز است دانشگاه علوم پزشکی در این شهرستان استقرار پیدا کند و توجه ویژه به حوزه بهداشت، درمان و نیروی انسانی در این حوزه شود.

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار نیز بر ساخت فرودگاه جدید، ایجاد اشتغال، تسریع در ایجاد شهر جدید تیس، آبرسانی شبانه روزی به مردم شهر و روستاهای این شهرستان  و ساماندهی حاشیه نشینان فاقد برق و آب تاکید کرد.

مولوی عبدالواحد بزرگزاده ادامه داد: بیمارستان چابهار بیش‌از ۷۰۰ هزار نفر با هشت شهرستان همجوار را خدمات می‌دهد و بیمارستان جدید پس از سه سال کلنگ زنی فاقد اعتبار و بلاتکلیف است که نیاز به پیگیری برای تکمیل دارد.

وی گفت: سواحل مکران به عنوان گنج پنهان نباید مشکلات داشته باشد و مردم همچنان در انتظار برق، آب و جاده و مدرسه و بهداشت باشند و بعد از سالها در کنار دریا از مسوولان طلب آب کنند.

به گزارش ایرنا نشست هم‌اندیشی توسعه پایدار در سواحل مکران با حضور سردار حسین دهقان مشاور معظم رهبری در امور دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح، عبدالرحیم کردی مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونین سازمان منطقه آزاد چابهار، معاون امنیتی استاندار، فرمانداران چابهار و کنارک و ائمه جمعه، نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت، مسوولان ستاد توسعه سواحل مکران، نمایندگان جامعه صیادی و اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار، نماینده استان در شورای عالی استان‌ها، اعضای شورای اسلامی شهرستان چابهار و جمعی از روسای ادارات در محل سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

 سردار حسین دهقان مشاور رهبر معظم انقلاب در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح در سفر به چابهار از روند ساخت سومین قطب پتروشیمی کشور در شهرک پتروشیمی، بندرشهیدبهشتی، کارخانه فولاد مکران، بندر شهیدبهشتی و قسمت های مختلف منطقه آزاد و ظرفیت های گردشگری، اقتصادی، کشاورزی و تجاری چابهار و کنارک بازدید کرد.

نظر شما