شناسهٔ خبر: 45224803 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روز نخست نمایشگاه مجازی کتاب؛

استقبال بازدیدکنندگان و تبلیغ شهری با ماشین‌های سیار پست

تهران- ایرنا- نخستین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با استقبال بازدیدکنندگان و حضور چندمنظوره مراکز سیار پست آغاز شد که تبلیغ شهری و جمع آوری کتاب را توامان انجام می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نخستین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران به پایان خود نزدیک می‌شود، امروز اولین روز از رویداد فرهنگی مهمی بود که تجربه تازه‌ای برای مدیران فرهنگی کشور است. گوشه‌هایی از این تجربه را مرور می‌کنیم.

استقبال بازدیدکنندگان، سایت را به هم ریخت

پس از آغاز به کار نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه (یکم بهمن)، حجم بازدیدها، بخشی از عملکرد سایت را از کار انداخت، تا جایی که موسسه خانه کتاب در اطلاعیه‌ای از مخاطبان خواست در ساعت‌های دیگر وارد سایت شوند. برای پشتیبانی نمایشگاه این رویداد قابل پیش بینی بوده است و این نهاد توانست تا حدی  وضعیت را مدیریت کند، باید دید در روزهای آینده با نظم گرفتن و گسترش زمان بازدید از سایت نمایشگاه این مشکل کمتر خواهد شد یا ادامه پیدا می‌کند. روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرده است که افزایش منابع زیرساختی برای پاسخگویی مطلوب تر به مردم و خریداران در دستور کار دست اندرکاران برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد.

تبلیغات شهری هنوز شروع نشده

ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری پیش از افتتاحیه (۲۹ دی)، از آغاز تبلیغات شهری این نمایشگاه خبر داد اما با شروع نمایشگاه کتاب هنوز در شهر بنری دیده نمی شود و از سوی دیگر با وجود تاکید هومان حسن پور، رییس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، کتابفروشان و ناشران نیز هنوز پوستری برای اطلاع رسانی نصب نکرده اند. اطلاع رسانی درباره این نمایشگاه در فضای مجازی و صفحات اجتماعی ناشران محدود شده است و با توجه به تعطیلی پایان هفته، امکان دارد تبلیغات شهری به روزهای آخر نمایشگاه برسد که این رویداد در هفته کتاب نیز تکرار شده بود و در دو روز پایانی پوسترها و بنرهای شهری نصب شدند.

ماشین های سیار پست، یک تیر و دو نشان

همانطور که رمضانعلی سبحانی فر، مدیرعامل شرکت پست ایران، وعده کرده بود در بخش‌هایی از شهر که تجمع دفتر ناشران است، ماشین‌های سیار پست، در حال جمع‌آوری بسته‌های کتاب بودند و در مناطقی چون خیابان کریم خان زند، خیابان انقلاب و میدان فاطمی، این مینی کامیون ها با پوستر بزرگ نمایشگاه مجازی کتاب دیده شدند. شاید یکی این ماشین ها را بتوان نخستین تبلیغات شهری در تهران دانست. عملکرد چندمنظوره شرکت پست به سود نمایشگاه مجازی کتاب، دستاوردهای این رویداد فرهنگی را بهتر خواهد کرد.

فراز نشیب‌های یک رویداد تازه

همه نمایشگاه های مجازی که تجربه های نخست نهادهای فرهنگی در بیشتر کشورهای دنیا بوده اند، فراز و نشیب های فراوانی را تجربه کرده اند، روز نخست معیار درستی برای قضاوت نیست، منتظر روزهای آینده برای دیدن آنچه در نمایشگاه مجازی کتاب روی می دهد، خواهیم شد.

به گزارش ایرنا، پس از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانفکورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفت و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران،هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی ثبت‌نام کردند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد. ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب، ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند و ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰ نشست بین‌المللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

بیش از ۸۰ هزار دانشجو و طلبه و ۳۰ هزار هیئت علمی و اهالی قلم از تسهیلات نمایشگاه کتاب برخوردار خواهند شد و هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکم تا ششم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

نظر شما