شناسهٔ خبر: 45224625 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

از سرگیری کنسرت‌های موسیقی در روزهای آینده

دنیای اقتصاد

به دنبال اعلام وضعیت زرد در تهران و از سرگیری فعالیت‌های گروه سه، طی هفته گذشته و هفته جاری دو جلسه با حضور شرکت‌های برگزار‌کننده کنسرت و همچنین سالن‌های برگزاری کنسرت به ریاست مدیرکل دفتر موسیقی برگزار و شرایط از سرگیری کنسرت‌های موسیقی بررسی شده است.

صاحب‌خبر -

بازار کنسرت‌های موسیقی دوباره از سر گرفته می‌شود. نکته جالب و مهم در این باره آن است که این کنسرت‌ها قرار است با ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی موردنظر ستاد ملی مبارزه با کرونا و البته مهم‌تر از همه چیز بدون افزایش قیمت نسبت به کنسرت‌های سال گذشته برگزار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، این اتفاق با وجود تنش‌های بسیاری که در چند روز گذشته درگرفته بود، افتاده است. بسیاری از دوستداران موسیقی و کنسرت‌روهای حرفه‌ای در روز گذشته با باز انتشار گسترده خبر برگزاری کنسرت‌های موسیقی با ثبات قیمت بلیت، از این رویداد استقبال کردند. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی بازگشایی دوباره کنسرت‌ها را به فال نیک گرفته‌ و البته برخی نیز این بازگشایی‌ها را زمینه‌ساز شکل‌گیری موج‌های دیگری از شیوع کرونا دانسته‌اند. آنها نگرانند که با بازگشایی دوباره کنسرت‌ها و استقبال عمومی از این رویداد، امکان کنترل جمعیت و رعایت کامل پروتکل‌ها وجود نداشته باشد.

جدال بر سر قیمت بلیت

بیستم دی ماه بود که وزیر فرهنگ از بازگشایی تالارهای هنری اعم از اجرای موسیقی و اجرای تئاتر در شهرهای زرد و آبی خبر داد. رسانه‌ها بلافاصله این خبر را بازنشر کردند و حرف و حدیث‌های زیادی درباره شیوه بازگشایی سالن‌های موسیقی درگرفت. اما در ۱۰ روز گذشته همواره خبرهای ضد و نقیضی درباره برگزاری دوباره کنسرت‌های موسیقی منتشر شد. با این حال در شرایطی برگزاری کنسرت در تهران و دیگر شهرهای کشور پس جدل‌های غیررسانه‌ای متوقف بود، برخی از خوانندگان فرصت را مغتنم شمرده و در جزیره کیش نسبت به برگزاری کنسرت اقدام کردند. اما کنسرت‌های کیش یک نکته مهم دارد. این کنسرت‌ها که با شرط استفاه از ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها برگزار می‌شود، با قیمت‌های ۳۵۰ هزار تومانی بلیت می‌فروشند. اتفاقی که گویا دستمایه قیمت‌گذاری بلیت کنسرت‌ها هم شده بود و برخی از کنسرت‌گذارها تصمیم داشتند تا به این واسطه میانگین قیمت بلیت را در دیگر شهرها نیز به ۳۵۰ هزار تومان برسانند.

گویا در چند روز گذشته نشست‌های بسیاری میان کنسرت‌گذاران، تهیه‌کنندگان، نمایندگان سالن‌های بزرگ برگزاری کنسرت و برخی هنرمندان برای سامان دادن به وضعیت برگزاری کنسرت‌ها برپا شد. اوج گرفتن اختلاف‌نظرها درباره میزان افزایش قیمت بلیت‌ها، باعث شد تا برگزاری کنسرت‌ها در تهران وارد شرایط ویژه‌ای شود. با وجود چنین اختلاف‌نظرهایی که به نظر می‌رسد شدت و حدت بسیاری هم دارد، سرانجام روز گذشته خبر مهمی در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از برگزاری کنسرت‌ها بدون افزایش قیمت بلیت و با ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها بود. خبری که مثل توپ در رسانه‌ها صدا کرد.

گره‌گشایی

روز گذشته خبر رسید که به دنبال اعلام وضعیت زرد در تهران و از سرگیری فعالیت‌های گروه سه، طی هفته گذشته و هفته جاری دو جلسه با حضور شرکت‌های برگزار‌کننده کنسرت و همچنین سالن‌های برگزاری کنسرت به ریاست محمد الله‌یاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی برگزار و شرایط از سرگیری کنسرت‌های موسیقی بررسی شده است.

در این جلسات شرکت‌های برگزاری کنسرت از آسیب فراوان به هنرمندان، نوازندگان و صاحبان مشاغل فنی مرتبط با کنسرت طی یک‌سال اخیر سخن گفتند. به عقیده شرکت‌ها برگزاری کنسرت با ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت سالن و یک سانس در روز توجیه اقتصادی ندارد و تنها با هدف به جریان افتادن دوباره چرخ اقتصاد هنر مجبور به انجام آن هستند.

در این جلسات شرکت‌ها بیان کردند هزینه‌های اجاره و خدمات فنی سالن‌ها و هزینه تبلیغات شهری و مجازی که مردم را ترغیب به استقبال از اجراها کند، عملا سودی برای برگزار‌کننده باقی نمی‌گذارد. در این جلسات نمایندگان سالن‌های برگزاری کنسرت در تهران آمادگی خود را برای ارائه تخفیف‌های لازم در اجاره و نرخ خدمات فنی اعلام کردند تا به این وسیله شرکت‌ها رغبت بیشتری برای برگزاری کنسرت داشته باشند.

همچنین مقرر شد کلیه پروتکل‌های بهداشتی رعایت و بر حسن انجام آنها نظارت لازم انجام شود. در زمینه قیمت بلیت‌ها نیز مقرر شد در این مقطع زمانی با هدف تشویق مردم به بهره‌مندی از برنامه‌ها، قیمت بلیت کنسرت‌ها افزایش پیدا نکند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما