شناسهٔ خبر: 45224491 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مجلس افغانستان خواهان افزایش فشار نظامی بر طالبان شد

مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرد گروه طالبان هیچ اعتقادی به صلح ندارد و برای مجبور کردن آنها برای تن دادن به صلح باید فشار نظامی بر آنها را افزایش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، نمایندگان مجلس امروز چهارشنبه در نشست خود اعلام کردند که طالبان هنوز معتقد است برای دستیابی به قدرت باید مسیر جنگ را بپیماید، به همین دلیل است که مذاکرات صلح تاکنون هیچ نتیجه مثبتی در پی نداشته و تنها نتیجه آن صفر شدن تلفات نیروهای آمریکایی در این کشور بوده است.

اعضای مجلس افغانستان تأکید کردند که روند صفر شدن تلفات نظامیان آمریکایی، فقط افزایش چند برابری قتل و کُشتار مردم عادی و بی گناه و سربازان کشور را در پی داشته است.

آنها در ضمن خواستار قیام بزرگان و افراد با نفوذ کشور علیه طالبان در مناطق سیاسی و جغرافیایی خود شدند.

میر رحمان رحمانی رئیس مجلس افغانستان گفت که نمایندگان در جریان گفت وگوی صلح دوحه قرار ندارند و تنها از طریق رسانه‌ها و سخنگویان دو طرف است که اخبار مربوط به این مذاکرات صلح را می‌شنوند.

وی افزود: "حکومت نیز هیچ تلاشی برای صلح نمی‌کند و شعارهای دو طرف نیز نشان می‌دهد که آنها هنوز از آمادگی برای قبول صلح واقعی فاصله زیادی دارند؛ اما هر روز ده‌ها خانواده را می‌بینیم که به راحتی عزیزان خود را از دست می‌دهند".

«شهناز غوثی» یکی از اعضای مجلس افغانستان، طالبان و داعش را دو روی یک سکه دانست و گفت: "آنان صلح نه؛ بلکه قدرت را می‌خواهند. "

«عبدالقیوم سجادی» نماینده استان غزنی در مجلس هم گفت که مذاکرات صلح نتیجه‌اش تاکنون فقط این بود که سربازان خارجی در افغانستان کشته نشوند؛ این در حالی است که گروه طالبان هر روز با شعار دین و وطن پرستی مردم بی‌دفاع کشور را به خاک و خون می‌کشد.

وی تاکید کرد که از یک طرف حکومت باید دستگاه دیپلماسی خود را فعال سازد تا دیدگاه مشترکی در میان سیاستمداران داخلی و کشورهای منطقه و جهان ایجاد کند و از طرف دیگر نهادهای امنیتی نیز نباید از مدیریت جنگ و دفاع غافل شوند.

به باور وی، دولت افغانستان زمانی می‌تواند از موقعیت بهتر در میز گفت وگو برخوردار شود که با تأمین امنیت بیشتر برای مردم مشروعیت سیاسی خود را نیز تضمین کند، این در حالی است که گفت وگوی صلح در دوحه هنوز با برگزاری نشست‌های مقدماتی ادامه دارد و همانگونه که دو تن از اعضای هیأت دولتی گفتند، طالبان هیچ علاقه و اعتقادی به مذاکرات صلح ندارد.

منبع: ایرنا

نظر شما