شناسهٔ خبر: 45223996 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فوتبال را با القاب نمی‌توان مدیریت کرد

تهران- ایرناپلاس- بسیاری از کارشناسان، حضور فوتبالیست‌های سابق در انتخابات ریاست فوتبال را در صورتی که تجربه مدیریتی و دانش آن را نداشته باشند، به صلاح نداسته و تاکید دارند، آنها باید از پست‌های مدیریتی کوچک شروع کرده تا به فدراسیون فوتبال برسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرناپلاس، مسعود اقبالی مهاجم اسبق راه‌آهن که دیگر این تیم وجود خارجی ندارد، در این‌باره به ایرناپلاس گفت: «در اینکه علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا از بهترین فوتبالیست‌های ایران و اروپا بودند، حرفی نیست، اما، فقط بازی کردن و فوتبال نمی‌تواند ارزش و اعتباری در زمینه مدیریتی و تشکیلاتی باشد.
ما نمونه‌های تاریخی داریم که در فوتبال پیشرفته دنیا فوتبالیست‌هایی بودند که در راس امور ورزشی کشور و امور وزارتی قرار گرفتند، مانند پله؛ یا در اروپا بازیکنانی بودند که در پست‌های مدیریتی کار کرده‌اند، اما در ایران اگر کریمی، مهدوی‌کیا یا علی دایی یا هر بازیکن با ارزشی که سوابق بازیگری بسیار خوبی داشتند، بخواهند در انتخابات ریاست فدراسیون شرکت بکنند باید از یک تشکیلات دموکراتیک خوبی برخوردار باشیم تا حضور این افراد در انتخابات به گونه‌ای باشد که آنها بتوانند به راحتی شرکت کنند و عواملی که قرار است رای دهند، از آزادی عملی خوبی برخوردار باشند.»

شانسی برای عنصر ورزشی وجود ندارد
این کارشناس فوتبال اضافه کرد: «شبکه‌ای که در حال حاضر بعنوان اعضای منتسب در پست‌های مختلف مدیریتی در حال انجام وظیفه‌اند در هیأت‌های فوتبال استانی یا رئیس انجمن‌های مختلف یا مسئول کمیته داوران و ... نزدیک به ۸۹ نفر که در انتخابات قرار است شرکت کنند و رای دهند، به طور حتم به دلیل لابی‌گری‌ها و رانت‌هایی که وجود دارد، امکان انتخاب کریمی یا مهدوی‌کیا و یا هر عنصر ورزشی امکان‌پذیر نیست!
یک شبکه قدرتمند وجود دارند که با لابی و فشار، افرادی که قصد دارند رای دهند را تحت فشار می‌گذارند که کدام گزینه را انتخاب کنند. به همین دلیل شانسی برای این افراد وجود ندارد. این‌گونه که شنیده‌ام این افراد می‌آیند تا تن آنها (غیر فوتبالی‌ها) بلرزد و افشا شود که اجازه نمی‌دهند رای‌گیری دموکراتیکی برای ریاست فدراسیون فوتبال انجام شود. فوتبال کشور در شرایط بحرانی و ورشکسته است.»

مدرس رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا ادامه داد: «اافرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند یا می‌خواهند رئیس فدراسیون شوند، به طور حتم می‌دانند که طبق آیین‌نامه و اساسنامه فدراسیون فوتبال، ما مشکلات گوناگونی داریم؛ در رابطه با مسائل فرهنگی و اقتصادی فوتبال که باندهای مختلف که تلاش می‌کنند از این موقعیت استفاده کرده و به ریاست فدراسیون برسند تا بتوانند در این چرخه باطل جایگاهی داشته باشند. به هرحال من برای این فوتبال و اینگونه انتخابات که شرایط دموکراتیک حاکم نیست، متاسفم.
این می‌تواند ضربه مهلکی به فوتبال کشور بزند و تاکنون هم زده است و از این به بعد هم مطمئن باشید که هر کسی انتخاب شود با بحران بسیار شدیدی روبرو می‌شود؛ مشکلات مالی عدیده‌ای است که باید حل کند و اگر نتواند بعنوان یک نهاد مستقل، درآمدزایی کرده و بدهی‌ها را جبران کند، مطمئناً با شکست دیگری روبرو خواهیم شد.»

دهقانی: کریمی استقلال فکری و رفتاری دارد
علی دهقانی‌سانیج معاون ورزشی پیشین باشگاه تراکتور و مدیر سابق تیم نساجی، در این‌باره به ایرناپلاس گفت: «فیفا با دست گذاشتن روی قسمت‌های قبلی اساسنامه فدراسیون فوتبال و اصرار به تصحیح آن در واقع تصمیم بر این گرفت که ورود فوتبالی‌ها را برای ورود به عرصه مدیریت کلان فدراسیون هموارتر کند.
در گذشته براساس پارامترهایی که برای تصدی پست ریاست فدراسیون و یا هیأت‌رئیسه تعریف شده بود، ورود فوتبالی‌ها را غیرممکن و یا خیلی سخت کرده بود و با اصلاح شرایطی که برای رئیس و هیأت‌رئیسه لحاظ شد، ورود فوتبالی‌ها هم به انتخابات هموار شد.
بر این عقیده‌ام هیچ‌کس علی کریمی را مجبور نکرده که در انتخابات این دوره حضور پیدا کند.‌ با توجه به روحیه‌ای که از کریمی سراغ داریم و استقلال فکری و رفتاری دارد، بعید می‌دانم وی براساس خواسته کسی در این انتخابات شرکت کند و به حرفش گوش داده باشد.»

در دوران دادکان هیأت‌رئیسه وزن سنگینی داشت
اولین داور لژیونر ایران که بعنوان نخستین داور خارجی در لیگ مالزی قضاوت کرد، افزود: «ما باید از دو منظر به این حضور نگاه کنیم؛ علی کریمی به چه دلیلی و با چه انگیزه‌ای خودش را در این انتخاب سخت قرار داد. ببینید افرادی که در حال حاضر در هیأت‌رئیسه هستند با همه احترامی که برایشان قائل هستیم، برخی از آنها با توجه به عدم سابقه درخشان و روشن در ورزش فوتبال و حتی در ورزش و بدون هیچ اثرگذاری خاص به فعالیت پرداخته‌اند و این یک الگوی نامناسبی می‌شود برای افرادی که بگویند ما از فلانی کمتریم؟! از فلانی در فوتبال، کم اطلاع‌تریم؟
این باعث می‌شود افراد در واقع ترغیب شوند به خود اجازه دهند وارد انتخابات شوند. نگاهی به ریاست فدراسیون‌های قبلی از جمله در زمان دکتر دادکان، تیمسار نوآموز که رئیس فدراسیون بودند و نایب رئیس اول‌ دادکان شدند و بسیاری از وزیران و آدم‌های مهم سیاسی آن زمان در جمع هیأت‌رئیسه بودند. هیأت‌رئیسه وزن سنگینی داشت.»

مدیر اجرایی دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال اضافه کرد: «حضور افرادی که با سیستم مدیریتی ورزش هیچ‌گونه قرابتی نداشتند، باعث شد الگوهایی بشوند برای افراد دیگر که بگویند ما از این طرف پایین‌تر نیستیم! آنها چگونه کاندیدا شدند، رای آوردند و وارد هیأت‌رئیسه شده‌اند ما هم این کار را بکنیم! این یکی از نکاتی هست که می‌توان به آن اشاره کرد که چه چیزی باعث شده کریمی ترغیب بشود و یا امثال کریمی‌ها ترغیب بشوند در انتخابات ثبت‌نام کنند.
کته اساسی که در این زمینه مطرح هست این‌که حضور کریمی خوب است یا نه ما باید ببینیم کریمی چه فکری می‌کند و از چه کسانی مشاوره می‌گیرد و بعد از نگاه بیرونی بیاییم بسنجیم.
ببینید هیچکس در بهترین فوتبالیست بودن کریمی شک ندارد. در بیانی دیگر در فوق‌العاده و خاص و استثنا بودنش کسی شک ندارد؛ به هر حال کسی که در بایرن مونیخ و شالکه بازی می‌کند، توپ طلای آسیا را می‌گیرد، قطعاً بازیکن بزرگی است، اما اگر بخواهیم نسبت به بزرگی بازیکنان تناسب بگیریم باید پس بکن‌باوئر، مارادونا، پله و ... این افراد باید رئیس فیفا می‌شدند، چون آنها فوتبالیست‌های بزرگی بودند!»

وی گفت: «در حالی که اصلاً این‌طور نیست، چون مدیریت ورزش و بخصوص مدیریت فوتبال بعنوان یک صنعت پیچیده، می‌طلبد که افراد بسیار مطالعه دقیقی درباره مدیریت داشته باشند. از طرفی این افراد حتماً باید سابقه مدیریتی و سواد آکادمیک مدیریتی داشته باشند. ‌سال‌ها در عرصه مدیریت فعالیت کرده تا بدانند یک ساختار پیچیده مثل فدراسیون فوتبال، آن هم فدراسیونی که اکنون زیر بار میلیاردها بدهی قرار گرفته و اداره کردنش کار بسیار دشواری هست، باید این را متوجه باشند که آیا سوابقی که دارند می‌توانند این ارگان و نهاد را اداره کنند؟
به طور نمونه، فردی همچون داوور شوکر که رئیس فدراسیون فوتبال کرواسی است، هرچند با تیم ملی کرواسی بعنوان سوم جهانی دست یافت و آقای گل جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شده اما بلافاصله بعد از پایان فوتبالش درس آکادمیک مدیریت را در دانشگاه کرواسی خوانده و با مدرک تحصیلی بالا در عرصه مدیریت سکان هدایت فوتبال کشورش را به دست گرفته است.»

دهقانی اظهار داشت: «حضور یک چهره فوتبالی در نوع خود می‌توانند این امید و نوید را به ما بدهد که فوتبالیست‌های ما هم می‌توانند در عرصه مدیریت فعالیت کنند اما از این طرف هم باید در نظر بگیریم که آیا توانایی، علم، دانش و تجربه کافی برای اداره یک چنین نهادی را دارند؟ آیا از مدیریت‌های کوچک شروع کردند تا پله پله به مدیریت‌های کلان فوتبال کشور برسند؟
این‌که فقط یک اسم بزرگ و یک اسم خاص برای انتخابات کاندیدا باشد، کفایت نمی‌کند و باید افراد در آن شاکله‌ای که قرار می‌گیرند نسبت به آن علم کافی را نیز داشته باشند. این که علی کریمی بیایید در انتخابات شرکت کند و رای نیاورد هم جای بحث دارد اما با این حال همین که این حس به وی دست داده که باید وارد صحنه شود و تا به حال و روز فوتبال کمک بکند، قابل ستایش است.»

برای مدیریت باید اول تجربه و علم کسب کرد
«اگر فوتبالیستی می‌خواهد وارد بخش مدیریتی شود، همانند کسی که باید مسیر رسیدن به دانشگاه را از  دوره ابتدایی آغاز و دوره‌های راهنمایی، دبیرستان، دیپلم و کنکور را بگذراند، این افراد هم ابتدا باید از سطوح پایین مدیریتی شروع کنند و با به تدریج با کسب تجربه و علم مدیریت، با سابقه درخشانی که در فوتبال بدست آورده‌اند، می‌توانند کمک بسیار قابل توجهی به این ورزش کنند.
اینکه ما بیاییم مدیریت را در حین خدمت یاد بگیریم، به اعتبار و حیثیت خودمان و ساختاری که در آن کار می‌کنیم نیز لطمه می‌خورد. کاندیدا شدن کریمی می‌تواند از این نظر راهگشا باشد که از کریمی و کریمی‌ها بخواهیم بیایند، در گستره مدیریت، ابتدا کسب تجربه و علم کرده و سپس به صورت پلکانی و آرام آرام تا فدراسیون پیش بروند. فتح‌الباب خوبی شد اما در واقع می‌توانیم به این نقطه برسیم که شاید در حال حاضر جواب مثبتی به ما ندهد، اما می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوبی برای آینده باشد.»

نظر شما