شناسهٔ خبر: 45222885 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رژیم صهیونیستی با تصویب طرح‌های جدید شهرک سازی از بایدن استقبال کرد

تهران - ایرنا - مقامات رژیم صهیونیستی با ارائه و تصویب طرح مناقصه ساخت ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری که پس از پیشنهاد چند روز پیش برای ساخت صدها واحد دیگر انجام شد به استقبال مراسم تحلیف «جو بایدن» و اولین روز کاری رئیس جمهوری جدید آمریکا رفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی القدس العربی، مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل روز چهارشنبه طرح مناقصه برای ساخت ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی جدید در هفت شهرک در کرانه باختری از جمله قدس را صادر کردند. 

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی ۱۸۲ واحد از این واحدها در محدوده ساختمان‌های جدید خواهد بود و بقیه در چارچوب طرح توسعه شهرک‌های یهودی نشین قبلی اجرایی خواهد شد. 

با توجه به فاش شدن ساخت و ساز در شهرک‌های «بسغات زئیف»  و «هار حوما» در قدس مقرر شد که مناقصه‌های علنی در نیمه دوم ماه آینده گشوده شود. 

پیش از این «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و ارتش رژیم صهیونیستی برای ایجاد پاسگاه‌های «غیرقانونی»  در کرانه باختری با اعتراض مواجه شده است بنابر این تصمیم گرفت که طرح این مناقصه‌ها را قبل از تحلیف «جو بایدن» تصویب کند.  

در همین حال جنبش «صلح اکنون»  که مخالف شهرک‌سازی رژیم اسرائیل است فاش کرد  ۷۵ درصد از  واحدهای مسکونی شامل یک هزار و ۹۴۶ هزار واحد که در این مناقصات قرار دارند مربوط به شهرکهایی است که در چارچوب راه حل دائمی و مطابق با طرح ابتکار ژنو،  اسرائیل باید آن‌ها را تخلیه کند.  

این جنبش درباره انتشار این مناقصه‌ها گفت: دولت نتانیاهو بصورت مستمر به تلاش‌های خود برای ضربه زدن هرچه بیشتر به صلح حتی تا آخرین لحظه پیش از تغییر دولت در واشنگتن ادامه می‌دهد. 

جنبش «صلح اکنون» با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی افزون بر این مناقصه‌ها، ساخت ۷۸۰ واحد مسکونی دیگر در شهرک‌ها را در هفته گذشته تصویب کرد، افزود: این رژیم همچنین مناقصه ساخت هزاران واحد مسکونی در شهرک «گوعات همتوس» و  سرمایه گذاری میلیاردی در طرح‌ها و زیرساختها که تعداد مهاجران را ۲ برابر می‌کند، کلید زد. 

به اعتقاد این جنبش،  «نتانیاهو» قصد ندارد حتی یک روز به بایدن رئیس جمهور منختب آمریکا آرامش بدهد. 

رژیم صهیونیستی در اجرای دستور «بنیامین نتانیاهو»  به تازگی با ساخت حدود ۸۰۰ خانه جدید در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری موافقت کرد. 

رسانه‌های این رژیم پیشتر اعلام کردند که صهیونیست‌ها تنها چند روز مانده به آغاز به کار دولت «جو بایدن»  رئیس جمهوری منتخب امریکا، قصد تصویب ساخت ۸۵۰ واحد مسکونی برای شهرک‌سازی در کرانه باختری را دارند. 

در همین حال وزارت امور خارجه و مهاجران فلسطین در بیانیه‌ای خواستار تلاش جامعه جهانی برای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص منع رژیم صهیونیستی از توسعه شهرک‌سازی در سرزمین فلسطین به ویژه قطعنامه ۲۳۳۴ شد و تاکید کرد که محکومیت جهانی جنبه بازدارنده در مقابل شهرک‌سازی ندارد. 

این وزارتخانه در بیانیه خود اضافه کرد که کابینه رژیم اشغالگر اسرائیل به ریاست «بنیامین نتانیاهو» همچنان به تلاش‌های خود برای از دست ندادن زمان جهت تصویب هرچه بیشتر پروژه‌های شهرک‌سازی و اجرای آن‌ها ادامه می‌دهد.  

وزارت امور خارجه و مهاجران فلسطین با اشاره به اینکه پس از چند ساعت از اعلام نتانیاهو مبنی بر ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی مشخص شد که کمیته محلی اسرائیل وابسته به شهرداری این رژیم اشغالگر، ساخت ۵۳۰ واحد مسکونی جدید در شهرکهای «گیلو» و «رامات شلومو» را در چارچوب گسترش شهرکها و جدا کردن محله‌های فلسطینیان در قدس شرقی از یکدیگر و این شهر مقدس از کل فلسطین و تصمیم گیری یکجانبه درباره آینده این شهر مقدس توسط قدرت اشغالگر را تصویب کرده است، افزود: این امر منجر به مسدود شدن نهایی هر فرصتی برای ایجاد کشور مستقل فلسطین دارای جغرافیای مداوم و قابل زندگی کردن به پایتختی قدس شرقی و به پایان رساندن ساختار نظام آپارتاید می‌شود.  

در خبری دیگر،  « محمد اشتیه » نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو کمیته مرکزی فتح روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه العربی قطر از « محمود عباس» به عنوان تنها گزینه جنبش فتح برای انتخابات ریاست جمهوری فلسطین نام برد و افزود: ما در این مورد اتفاق نظر داریم.

وی درباره روی کار آمدن دولت جدید آمریکا اظهار داشت: چشم انداز ما به رابطه با دولت جدید آمریکا این است که نسبت به اینکه دولت آمریکا متحد ما باشد، حساب باز نمی کنیم.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین عادی سازی روابط اعراب با رژیم اسرائیل را برای موضوع فلسطین آسیب زا دانست و افزود: عادی سازی روابط  اعراب با رژیم صهیونیستی  نقض اجماع عرب است.
وی درباره مبارزه با شیوع کرونا در فلسطین هم گفت: از هفته آینده تا یکماه دیگر به تدریج سهم خود از واکسن کرونا را دریافت خواهیم کرد.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عصر جمعه گذشته فرمان ریاستی انتخابات عمومی در این سرزمین را صادر کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری « وفا » فلسطین با اشاره به اینکه این انتخابات در سه مرحله برگزار خواهد شد، اضافه کرد: بر اساس فرمان ریاستی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات مجلس قانونگذاری در روز ۲۲ ماه می و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در ۳۱ آگوست برگزار خواهد شد.

مجلس قانون‌گذاری فلسطین متشکل از ۱۳۲ نماینده است که از ۱۱۶ حوزه انتخابی در کرانه باختری و نوار غزه انتخاب می‌شوند. تعداد اعضای این مجلس پس از بازنگری در قانون انتخابات فلسطین در ژوئن ۲۰۰۵ از ۸۸ به ۱۳۲ افزایش یافت و مقرر شد که نیمی از این کرسی‌ها بر پایه درصد تجمعی آراء هر حزب مشخص شود.

مجلس ملی فلسطین نیز نهاد قانون‌گذاری سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) است و اعضای کمیته اجرایی این سازمان را انتخاب می‌کند. جلسات این مجلس هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و مصوبات آن با اکثریت آراء در صورت حضور دوسوم اعضا در جلسه تصویب می‌شود.  این مجلس در حال حاضر ۶۶۹ عضو دارد و اعضای مجلس قانون‌گذاری فلسطین به‌طور خودکار عضو این مجلس نیز هستند.

نظر شما