شناسهٔ خبر: 45219167 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بارش در چهارمحال و بختیاری ۲۳ درصد کاهش یافت

گروه استان‌ها - مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون در استان به صورت میانگین ۲۰۵ میلیمتر بارش داشته‌ایم که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

مهران چراغ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، با بیان اینکه میانگین دمای هوا نسبت به میانگین بلندمدت طی حدود ٤0 سال گذشته، بین یک الی دو درجه افزایش یافته است، اظهار داشت: در شهرها مواد آلاینده و گرمازا از جمله ماشین‌آلات، خودروها و کارخانه‌ها سبب ایجاد گازهای گلخانه‌ای، تغییر اقلیم و افزایش دمای کلی کره زمین شده‌اند.

وی افزود: کشور ما و استان چهارمحال و بختیاری نیز از تغییر اقلیم و افزایش دما تاثیر پذیرفته و این تاثیرات موجب کاهش بارش شده است. مناطق شهرنشین بیشتر در معرض کاهش بارش قرار دارند.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی، تغییر الگوی کشت در کشاورزی و استفاده از محصولات کم‌آب‌بر و بازگرداندن آب بخش صنعتی به چرخه آب مصرفی این بخش از راهکارهای اصلی صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از افزایش دمای زمین است.

چراغ‌پور عنوان داشت: از ابتدای سال زراعی تاکنون در استان به صورت میانگین 205 میلیمتر بارش داشته‌ایم که نسبت به میانگین بلندمدت 23 درصد کاهش را نشان می‌دهد و هر چند در برخی مناطق جنوبی استان بارش‌ها مثبت بوده اما در شهرستان‌های شهرکرد 33 درصد، بروجن 48 درصد و کوهرنگ حدود 30 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به ورود سامانه بارشی از بعد از ظهر امروز به استان، تصریح کرد: با ورود این سامانه، بارش‌ها به صورت برف و باران همراه با وزش باد نسبتا شدید شروع و تا اواسط روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت، کولاک، برف و کاهش دید به‌ویژه در گردنه‌ها را شاهد خواهیم بود و احتمالا در کوهرنگ 15 میلیمتر بارش خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اختلال در رفت و آمد، لغزندگی سطح جاده‌ها و کاهش دید در محورهای کوهستانی ایجاد و پرهیز از سفرهای غیرضروری، احتیاط در سفرهای جاده‌ای، مجهز کردن خودرو به تجهیزات زمستانه و اجتناب از صعود به ارتفاعات توصیه می‌شود.

وی تشریح کرد: با کاهش محسوس دما از روز پنجشنبه یخبندان ایجاد و احتمال خسارت به تاسیسات کشاورزی، یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها به وجود می‌آید. در این روزها دقت در توزیع و مصرف بهینه انرژی، محافظت از تجهیزات کشاورزی، تنظیم دمای گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش طیور و جلوگیری ازیخ‌زدگی آب مزارع پرورش ماهی ضروری است.

چراغ‌پور گفت: امروز کوهرنگ با حداقل 10 درجه سانتیگراد زیرصفر سردترین و لردگان با 15 درجه بالای صفر گرمترین نقطه استان بود، شهرکرد صبح امروز حداقل 8 درجه زیر صفر بود و حداکثر دمای آن 12 درجه بالای صفر خواهد بود.

انتهای پیام/7540/ ت

نظر شما