شناسهٔ خبر: 45217317 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس گروه سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم؛

۸۴۰۰ مادر باردار قمی تحت پوشش خدمات مرکز بهداشت هستند

فرشید مقدم گفت: در حال حاضر هشت هزار و ۴۰۰ مادر باردار قمی تحت پوشش خدمات مرکز بهداشت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، معصومه فرشید مقدم رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تعداد مادران باردار در استان قم بیش از این رقم است و تعدادی از آن‌ها به دلیل ترس از کرونا به پایگاه‌های سلامت مراجعه نمی‌کنند و یا ترجیح می‌دهند در مطب‌های خصوصی خدمت دریافت کنند.

او عنوان کرد: پرونده سلامت برای مادران باردار در پایگاه‌های سلامت تشکیل و دستور آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های لازم برای مادران باردار نوشته می‌شود.

فرشید مقدم اضافه کرد: ماما‌های مراکز سلامت ارزیابی سلامت مادر و جنین را انجام می‌دهند و اگر نیازمند ارجاع به متخصص زنان و یا بیمارستان باشد، انجام می‌شود.

او افزود: مادران باردار می‌توانند تصویر سونوگرافی و یا آزمایش خود را برای ماما ارسال و ارزیابی ماما را نیز دریافت کنند.

فرشید مقدم با اشاره به ارائه برخی خدمات به‌صورت غیرحضوری به دلیل شیوع کرونا، بیان کرد: در هر پایگاه سلامت، یک گروه مجازی متشکل از ماما و مادران باردار تشکیل شده و ماما پیام‌های بهداشتی را در گروه درج می‌کند.

 رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم یادآورشد: کلاس‌های آمادگی زایمان نیز به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مادران باردار به‌صورت غیرحضوری در قالب پیام و موشن گرافیک برگزار می‌شود.

فرشید مقدم گفت: شماره داخلی ۴ سامانه اطلاع‌رسانی ۴۰۳۰ وزارت بهداشت که در سراسر کشور فعال است، مختص مادران باردار می‌باشد و ایشان در هر ساعت شبانه‌روز می‌توانند سوالات خود را با این سامانه در میان بگذارند.

رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم مرکز بهداشت قم ادامه داد: در مواردی که مادران باردار باید به‌صورت حضوری به مراکز سلامت مراجعه کنند، نوبت‌دهی به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد تا مادران با ازدحام جمعیت و معطلی مواجه نشوند.

او افزود: ماما‌ها به‌صورت شیفتی در این سامانه پاسخگوی سوال مادران باردار هستند و اگر مشکل مادران باردار قابل حل باشد راهنمایی می‌کنند و در غیراین‌صورت به مراکز درمانی ارجاع می‌دهند.

 فرشید مقدم عنوان کرد: هفت ماما از استان قم در سامانه ۴۰۳۰ حضور دارند و پاسخگوی مادران باردار هستند،خدمات بهداشتی به مادران باردار در پایگاه‌های سلامت تا ۲ ماه پس از زایمان نیز ارائه می‌شود.

 رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا نمونه‌گیری کووید ۱۹ و ویزیت توسط پزشک عمومی برای تمام مادران باردار به‌صورت رایگان در پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود.

او اضافه کرد: تمام مادران باردار هفته‌ای یک‌بار توسط کارشناسان پایگاه سلامت علیه ویروس کرونا غربالگری می‌شوند.

فرشید مقدم افزود: درصورتی‌که مادر بارداری علایم کرونا داشته باشد، تا ۱۴ روز به‌صورت روزانه تحت کنترل مراقبان بهداشت است و اگر علایم تشدید شود، اقدامات لازم برای ارجاع به بیمارستان انجام می‌شود،در سطح شهر قم، ۲۸ مرکز خدمات جامع سلامت و ۸۹ پایگاه سلامت فعال است که به مردم خدمات اولیه سلامت ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/ح

نظر شما