شناسهٔ خبر: 45215008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدرس سواد رسانه گچساران مطرح کرد؛

فوتبال، رسانه‌ای که می‌تواند در خدمت فرهنگ و تمدن اسلامی باشد+تصاویر

بهمن اسدی گفت: باید بپذیریم که فوتبال دیگر فقط یک ورزش نیست بلکه یک رسانه قوی است که می‌تواند در کنار دیگر نهادها هم فرهنگ‌سازی کند، هم انسان‌سازی و باید از این ظرفیت خوب در خدمت به فرهنگ و تمدن اسلامی بهره برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهمن اسدی، مدرس سواد رسانه ای گچساران در گفتگو با صبح زاگرس به نقش فوتبال در خدمت به فرهنگ و تمدن اسلامی پرداخت و گفت: ورزش از دیرباز نزد ملت‌های مختلف محبوب و دوست داشتنی بوده است و طرفداران زیادی در تمام نقاط دنیا دارد، ورزش در ابتدا یک نوع سرگرمی بود که در مسیر سلامت و تفریح انسان ها قدم برداشته بود اما هر چه جلو تر آمدیم موضوعات دیگری به آن وارد شدند.

شاید اگر بگوییم ورزش امروز به یک صنعت تبدیل شده است حرف بی ربطی نباشد چراکه سرمایه‌داران زیادی هستند که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند و البته سودهای کلانی هم بدست آورده اند.

ورزش فوتبال یکی از پر طرفدارترین ورزش های دنیا است و اتفاقات و حواشی آن همیشه بر افکار عمومی جهان تاثیر گذار بوده است، نگاه مخاطبان رسانه ها همیشه به سمت چهره های معروف این ورزش بوده است از بازی جذاب آنها در مستطیل سبز تا زندگی شخصی و اظهار نظر آنها درباره موضوعات مختلف.

این رشته ورزشی آنقدر مورد نگاه تیزبین مخاطبان قرار دارد که حتی گاهی مشاهده می کنیم حرکت غیر قابل پیش بینی یک بازیکن ساده نیز به اندازه همان بازیکنان معروف فوتبال سر و صدا به پا می کند.

در تاریخ این رشته ورزشی از ابتدا تاکنون شاهد انجام حرکات ،اظهار نظر و رفتارهایی در داخل و خارج از مستطیل سبز بوده ایم که تاثیر فراوانی بر ذهن، روح و رفتار تماشاچیان و مخاطبان رسانه هایی که به پوشش رسانه ای این رشته ورزشی می پردازند  داشته است.

مدل لباس پوشیدن، مدل موی سر و ریش ،مدل ماشین و به طور کلی آنچه در زندگی شخصی بازیکنان فوتبال  وجود دارد، مورد علاقه مخاطبان و دوستداران این رشته ورزشی بوده است و شاید تأثیرات ظاهری بازیکنان فوتبال بر مخاطبان بیشتر بوده اما از تاثیرات رفتارهای آنها بر  تفکر و ذهن  مخاطبان  نباید غافل شد.

بنابراین حتی اظهار نظر بازیکنان این رشته ورزشی مختلف بوده است از سیاست، فرهنگ و اجتماعی گرفته تا اقتصاد، دموکراسی و غیره؛ دین و اعتقادات دینی  نیز مانند دیگر حوزه ها مختلف در این رشته  ورزشی وجود داشته است چه در مستطیل سبز چه خارج از آن.

آنچه در این مقوله مد نظر است حرکات و رفتارهای مرتبط با اعتقادات دینی است که درون این مستطیل سبز انجام می گیرد ،فوتبالیست های مسلمان زیادی هستند که رفتارها و اظهار نظرهای آنها در ارتباط با باورهای دینی درون یا بیرون مستطیل سبز هم بر افکار عمومی تاثیر گذار بوده و هم گاها حواشی و واکنش هایی را برای انها به وجود آورده است.

به عنوان مثال مصاحبه مشهور "اریک آبیدال" در این باره از خاطره‌ها محو نمی‌شود: «اعتقاد ویژه به خداوند باعث بهبود من شد. می‌دانستم او در این مبارزه سخت مرا یاری می‌کند.»  اگر می‌پرسید او از چه مبارزه‌ای حرف می‌زند، باید بدانید این بازیکن فرانسوی 15 مارس 2011 متوجه وجود توموری در کبدش شد و مبارزه با سرطان را شروع کرد و تاریخ مسلمان شدن او هم به همان دوران برمی‌گردد وسرانجام هنگامی که 18 دسامبر 2012 به‌طور کامل سرطان را شکست داد، جشنی بزرگ به افتخارش برپا شد.

"ابو دیابی" در بین همه بازیکنان مسلمان دنیا یک نمونه خاص است چرا که علاوه بر دانش قرآنی، صدای دلنشینی هم دارد و بارها در رختکن آرسنال با صوت زیبا قرآن را قرائت کرده است وتصویرغالبی که ما از مسعود اوزیل در آرسنال به یاد می‌آوریم، خلوت چند دقیقه‌ای‌اش با خداوند قبل از شروع هر بازی است. این مهاجر ترک تبار با قرآن کریم آشنایی عمیقی دارد، بیشتر اوقات قبل از شروع هر بازی به سبک همه مسلمانان دو دستش را سمت آسمان می‌گیرد و از خداوند طلب حمایت می‌کند.

محمد صلاح نیز از بازیکنان مسلمان امروز دنیای فوتبال است که چندسالی می شود او را با فوق‌ستاره هایی چون لیونل مسی و کریستین رونالدو مقایسه می‌کنند، به عنوان  مثال عملکرد او چند سال قبل در رقابت‌های لیگ برتر انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا آن چنان خیره کننده بود که حتی تعدادی از تماشاگران لیورپول در شعارهایی عنوان کردند"اگر چند گل دیگر بزند، من هم مسلمان می شوم!."حتی محبوبیت این فوتبالیست مسلمان در زادگاهش هم آن قدر زیاد است که در یکی از انتخابات مصر ،بیش از یک میلیون بار نام "محمد صلاح" روی کاغذ رای گیری درج شد.

در فوتبال کشور ما نیز حرکات و رفتارهای فوتبالیست هایی که در مستطیل سبز  به موضوعات دینی و اعتقادی پرداخته اند مورد نگاه مخاطبان بوده است و در تازه ترین این رفتارها  می توان به حرکت وحید امیری یاد کرد، آنجا که پس از به ثمر رساندن گل دوم پرسپولیس  در دربی  نود و چهارم پیراهن خود را که ملقب به نام مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) بود جلوی دوربین به نمایش گذاشت و بعد از آن نیز سجده شکر به جا آورد.

بله باید بپذیریم که فوتبال دیگر فقط یک ورزش نیست بلکه یک رسانه قوی است که می تواند در کنار دیگر نهادها  هم فرهنگ سازی کند هم انسان سازی و باید از این ظرفیت خوب در خدمت به فرهنگ و تمدن اسلامی استفاده کرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما