شناسهٔ خبر: 45214609 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دشواری تردد در جاده‌های برفی آذربایجان‌شرقی

تبریز - ایرنا - هوای آذربایجان‌شرقی از روز گذشته برفی و رفت و آمد در جاده‌های استان با دشواری مواجه شده و بارش برف در عین زیبایی، مشکلاتی همچون کولاک و بسته‌شدن راه‌های روستایی را به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،  آذربایجان شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است که با بارش کمترین برف حداقل راه ۱۰۰ روستای آن به دلیل نامناسب بودن راه دسترسی بسته می شود، هر چند که نیروهای راهداری در قالب طرح راهداری زمستانی راه های مسدود را در حداقل زمان ممکن باز می کنند.  

بنا بر اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی، امسال ۳۷۶ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین شامل بلدوزر، لودر، گریدر، کامیون،  برف خور، نمک پاش و تراکتور و یک هزار و ۱۶۹ نفر از نیروهای راهداری در عملیات راهداری زمستانی استان فعال هستند.

طول راه های زیر پوشش برف روبی آذربایجان شرقی بیش از ۱۴ هزار کیلومتر است و مردم می توانند از طریق تلفن گویای ۱۴۱ که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوست، از وضعیت راه ها و شرایط آب و هوایی اطلاع کسب کنند.

ناگفته نماند که بارش برف زحمات شبانه روزی نیروهای اورژانس و هلال احمر را نیز در کمک رسانی به شهروندان گرفتار در برف یا بیماران و مادران باردار مضاعف می کند، به گونه ای که عملیات هر یک از این دو نهاد خدمات رسان در شرایط برف و بوران به بیماران روستاهای سختعبور گاه تا ۱۰ ساعت به طول می انجامد.  

کولاک راه ارتباطی ۴۰ روستای آذربایجان‌شرقی را بست

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در پی بارش برف و بروز کولاک، راه ارتباطی ۴۰ روستای استان بسته شد.

غلامرضا رسول زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: این روستاها در شهرستان های اهر، هوراند، چاراویماق،  هشترود و بستان آباد واقع شده و تلاش نیروهای راهداری برای بازگشایی راه ارتباطی این روستاها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون راه های اصلی و فرعی و آزادراه تبریز - زنجان باز بوده و تردد در آن ها در جریان است، اظهار داشت: به دنبال بروز کولاک در جاده های استان، نیروهای راهداری شب گذشته سه هزار و ۵۵۰ کیلومتر باند از جاده ها را برف روبی کردند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: همچنین نیروهای راهداری برای جلوگیری از لغزندگی راه های ارتباطی استان ۷۳۰ تن مخلوط نمک و ماسه بر روی جاده ها پاشیدند.

رسول زاده، ادامه داد: به دنبال بارش برف و بروز کولاک شب گذشته در جاده های استان نیروهای راهداری به ۱۴۲ خودرو گرفتار در کولاک امدادرسانی کرده و آن ها را به مسیر خود هدایت کردند.

وی یادآوری کرد: ۲ هزار و ۷۵۴ روستا در سطح استان وجود دارد که از این تعداد حدود یک هزار روستا فاقد راه دسترسی مناسب است و در ساعات اولیه بارش برف راه بیشتر آن ها مسدود می شود.

تغییر مسیر خودروها در آزادراه تبریز - زنجان

در همین حال رییس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد: در زمان حاضر بارش برف در شهرستان های هوراند، اهر، بستان آباد و هشترود همچنان ادامه دارد و در مناطق غرب استان هم بارش ها به صورت باران های پراکنده است.

سرهنگ رضا کریمی نژاد افزود: به علت کولاک در محدوده ۳۰ کیلومتری آزاد راه زنجان ـ تبریز، تریلرهای عبوری به جاده قدیم میانه تبریز هدایت می‌شوند، اما کامیون‌ها می‌توانند ادامه مسیر دهند.

وی با بیان اینکه این محدودیت از بستان آباد شروع و به روستای بابا کندی در محدوده هشترود ختم می‌شود، گفت: ادامه مسیر خودروهای سواری در این محدوده به زنجیر چرخ امکان پذیر است و این محدودیت با عادی شدن شرایط جوی، لغو خواهد شد.

همچنین وزش باد شدید و کولاک که از عصر دیروز در منطقه هشترود آغاز شده است راه ارتباطی ۱۵ روستا در منطقه سهند آباد و آتش‌بیگ را مسدود کرد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هشترود  نیز گفت: در صورت فروکش کردن کولاک در منطقه راه‌های روستایی مسدود شده تا عصر امروز بازگشایی خواهد شد.

ابوالحسنی ادامه داد: از عصر دیروز همه راهداران با استفاده از ماشین آلات سنگین برای بازگشایی راه‌های روستایی مسدود شده بسیج شده اند.

کارشناسان اداره کل هواشناسی استان اعلام کرده اند ورود سامانه بارشی از شمال‌غرب و شمال به کشور، موجب کاهش دما و بارش برف و باران در مناطق مختلف آذربایجان شرقی خواهد شد.

نظر شما