شناسهٔ خبر: 45211099 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمادگی جبهه پولیساریو برای مذاکره /" از مبارزه مسلحانه دست نمی کشیم"

سپیده حسینی

جبهه پولیساریو آمادگی خود را برای ازسرگیری مذاکرات با سازمان ملل درباره وضعیت صحرای غربی اعلام کرد اما این جبهه قصد ندارد مبارزه مسلحانه را متوقف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، سیدی ولد اوکال، دبیرکل وزارت امنیت جبهه پولیساریو در کنفرانس امنیتی که به صورت مجازی با شرکت عمر سید محمد، نماینده دائم این جبهه در سازمان ملل برگزار شد، اظهار کرد: در دوره گذشته به جامعه جهانی اطمینان کامل دادیم و مبارزه را به شکل قطعی متوقف کردیم و ۳۰ سال منتظر ماندیم؛ ۳۰ سالی که سراسر وقت‌کشی، وعده‌های دروغین و انتظار خسته‌کننده بود.

ولد اوکال در این کنفرانس مجازی با تاکید بر آمادگی جبهه پولیساریو برای مذاکره و یا هر گونه میانجیگری گفت: از نظر ما چه مذاکراتی بر قرار باشد و چه نباشد، این مبارزه ادامه خواهد داشت و این برگرفته از تجربه گذشته ساکنان صحرای غربی است.

از ۱۳ نوامبر که مراکش در نیروهای خود را به جنوبی‌ترین منطقه فرستاد تا گروهی از فعالان صحرای غربی که در حال بستن مسیر منتهی به موریتانی بودند، بیرون کنند، جبهه پولیساریو همواره تاکید دارد که در حال دفاع مشروع از خود است.

این جبهه ساخت این مسیر را ناقض توافق آتش‌بس امضا شده در سال ۱۹۹۱ دانست که پس از درگیری که بیش از ۱۵ سال ادامه داشت، با نظارت سازمان ملل به امضا رسیده بود.

از آن زمان جبهه پولیساریو تبادل آتش در طول دیوار حائل دو اردوگاه را گزارش می‌کند و این در حالی است که تایید این مساله از منابع مستقل ممکن نیست.

مراکش کنترل ۸۰ درصد از این مناطق بیابانی را که مساحتشان به ۲۶۶ هزار کیلومتر مربع می‌رسد، در دست داشته و پیشنهاد کرده این منطقه اداره خودگردانی تحت حاکمیت مراکش داشته باشد.

جبهه پولیساریو نیز خواستار اجرای همه‌پرسی تعیین سرنوشت مطابق با متن توافقنامه آتش‌بس است.

مذاکرات مراکش و جبهه پولیساریو با نظارت سازمان ملل و حضور الجزایر و موریتانی به عنوان طرف‌های ناظر از مارس ۲۰۱۹ به حالت تعلیق درآمده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما