شناسهٔ خبر: 45210868 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رفع ۱۵نقطه حادثه‌خیز در استان زنجان با کمبود اعتبار روبه‌رو است

گروه استان‌ها ــ مدیرکل راهداری استان زنجان با بیان اینکه "امسال ۲هزار و ۱۰۰ کیلومتر از محور‌های مواصلاتی استان خط‌کشی شده است" گفت: در رفع ۱۵نقطه حادثه‌خیز مهم استان زنجان به‌دلیل کمبود اعتبارات دچار مشکل هستیم.

صاحب‌خبر -

عبدالحسین علی‌اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان اظهار داشت: خط‌کشی راه‌ها از علائم ایمنی محسوب می‌شود که به منظور افزایش ایمنی محورها، هدایت صحیح وسایل نقلیه و آگاهی دادن به کاربران جاده بخصوص در شب، تفکیک باندهای رفت‌ و‌‌ برگشت و در نهایت کاهش میزان سوانح رانندگی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش تعداد سوانح جاده‌ای و تلفات جانی و مالی یکی از مهمترین دغدغه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، افزود: دستیابی به این هدف علاوه‌ بر افزایش ضریب ایمنی تردد از طریق نصب و نگهداری علائم و تابلوهای مختلف جاده‌ای با فرهنگ‌سازی و تشویق کاربران جاده به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی امکان‌پذیر است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و‌ نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه در سال جاری به منظور افزایش ایمنی مسیر‌ها و تسهیل در تردد مسافران خط‌کشی تا جایی که وجود اعتبار اجازه می‌داد انجام گرفت، گفت: 2 هزار و 100 کیلومتر از محور‌های مواصلاتی استان امسال خط‌کشی شدند.

وی تصریح کرد: در سال جاری نبود اعتبار مانع اجرای برخی فرآیند‌ها و پروژه‌ها می‌شود با این وجود بدهی 8 میلیارد تومانی به پیمانکاران نیز مانع بروز‌رسانی خط‌کشی‌ در تمام مسیر‌های مواصلاتی استان شد.

علی‌اکبری با بیان اینکه در جهت کاهش هزینه یک دستگاه خط‌کشی امسال توسط این اداره تامین شد، عنوان کرد: بر اساس اولویت‌بندی موجود نخست آزاد‌راه‌ها، راه‌های  اصلی و در نهایت در حالی که اعتبار موجود باشد مسیر‌های روستایی خط‌کشی می‌شوند.

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه در 30 راهدارخانه، راهداران به همراه پلیس راهور و هلال احمر مستقرند تا در زمان لازم امداد‌رسانی را انجام دهد، خاطرنشان کرد: در جهت انجام عملیات راهداری زمستانه 280 دستگاه راهداری با 500 نفر نیرو در حال آماده باش هستند و بلافاصله بعد از بارش با اولویت بازگشایی آزاد‌راه، راه اصلی، فرعی و روستایی وارد عمل می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه گاهی برای بازگشایی مسیر‌ها از نمک استفاده می‌شود، گفت: نمک خود عامل تخریب روکش جاده‌ها است ولی درگردنه‌ها چاره‌ای جز نمک‌پاشی نداریم.

وی تاکید کرد: بلافاصله بعد از بارش اقدامات راهداری زمستانه انجام می‌گیرد اما گاهی بازگشایی گردنه‌ها نیاز به زمان طولانی دارد که همین امر سبب می‌شود تا همکاران به برخی نقاط دیرتر برسند.

علی‌اکبری با اشاره به اینکه 107 نقطه پر تصادف در سطح محور‌های مواصلاتی استان در سال 96 شناسایی شد گفت: 55 نقطه دارای تصادف کم بود که با هزینه‌کرد پایین رفع شد ولی حدود 15 نقطه حادثه‌خیز نیازمند هزینه کلانی است که با توجه به افزایش هزینه‌ها و محدودیت منابعی که وجود دارد این اقدام به کندی در حال پیش‌روی است و ما نیز رضایتی از روند اجرای کار نداریم.

وی با بیان اینکه پرونده رفع نقاط پر حادثه محور‌های مواصلاتی استان در سال 1400 بسته می‌شود، عنوان کرد: امیدواریم کمبود منابع مانع تکمیل این کار نشود و ما بتوانیم نقاط پرحادثه محورهای مواصلاتی را تا سال آینده افتتاح کنیم.

انتهای پیام/س

نظر شما