شناسهٔ خبر: 45210058 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در میزگرد فلسطین مطرح شد

دهقان: زمینه ایجاد دموکراسی و رفراندوم مردمی باید در فلسطین فراهم شود / زادمهر: غرب با فشار اقتصادی سعی دارد ایران را از حمایت قدس بازدارد

مسئله‌ فلسطین مهمترین راهبرد جمهوری اسلامی در حوزه بین‌الملل است که سیاستگذاری‌های کلان در منطقه نیز بر مبنای این دیدگاه گذاشته می‌شود. برای بررسی این موضوع از دریچه دانشجویی با علی دهقان و محمد زادمهر به گفتگو نشستیم.

صاحب‌خبر -

دهقان:باید زمینه ایجاد دموکراسی و رفراندوم مردمی در فلسطین فراهم شود/ زادمهر: غرب با فشار اقتصادی سعی دارد ایران را از حمایت قدس بازدارد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بیش از هفتاد سال از یوم النکبت و روزی که فلسطین به جور در بند رژیم اشغالگر اسرائیل درآمد می‌گذرد. گرچه در این سالها بسیاری از مردم این دیار هنوز در شهرهای خود ساکن هستند؛ اما سرگذشت غزه با دیگر شهرها فرق دارد. غزه شهری همیشه در حصر و جنگ و تحریم است که مقاومت مردم آن در این هفتاد و اندی سال زبانزد خاص و عام شده. به همین جهت روز بیست و نهم دی ماه در جمهوری اسلامی ایران روز ملی غزه نام گرفته است. 

 

برای بررسی هرچه بهتر موضوع فلسطین و آزاد سازی قدس به سراغ دوتن از دبیران اسبق اتحادیه‌های دانشجویی، زادمهر، دبیر سابق جامعه اسلامی و دهقان، دبیر سابق تحکیم وحدت رفتیم. 

 
خبرگزاری دانشجو: باتوجه به معامله قرن و عادی سازی رابطه اسرائیل با کشور‌های منطقه، آیا مسئله فلسطین دچار پیچیدگی بیشتری شده است؟ این موضوع به آینده آزادسازی قدس ضربه می‌زند یا نه؟

محمد زادمهر: هر چه قدر زمان می‌گذرد مسائل و مشکلات و حیله‌هایی که دشمن در رابطه با مسئله فلسطین پیش می‌برد، پیچیده‌تر می‌شود و تلاش می‌کنند تا از جنبه مختلف ضربه بزنند که آسیب‌های آن به مردم مظلوم فلسطین برسد. مسئله معامله قرن و عادی سازی‌های روابط با اسرائیل، ضمن اینکه مسئله را پیچیده‌تر کرده، ملت‌های مقاومت را نیز بیدارتر کرده است.
 
همچنین بیدارسازی مردم کشور‌هایی که به عادی سازی تن دادند؛ مثل امارات، می‌تواند جزو دستاورد‌هایی باشد که این اقدامات برای محور مقاومت داشته. هر چند بعضی از ملت‌ها از جمله مردم عربستان سعودی حتی جرات ابراز نظر در این باره را ندارند. دولت عربستان سعودی هم، همچنان عادی سازی را نپذیرفته؛ اما در پشت پرده روابط و زد و بند‌های زیادی با اسرائیل و آمریکا دارد.
 

 معامله قرن آینده‌ای جز نابودی اسرائیل ندارد


بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی حفظ جبهه مقاومت به مراتب سخت‌تر شده، اما سپاه قدس حاج قاسم‌های بسیاری دارد که در عرصه مقاومت و مبارزه با اسرائیل و برای آزادسازی قدس تلاش خواهند کرد. همان‌طور که رهبری فرمودند "اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید" ما به این اعتقاد داریم و این عادی سازی روابط و معامله قرن نتیجه‌ای جز نابودی خودشان نخواهد داد.

علی دهقان: محرز است که ترامپ به دنبال افزایش سرعت استیلای اسرائیل بر کل منطقه فلسطین بود. به همین دلیل طرح معامله قرن و پیش از آن هم طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را انجام داده بود که همه این‌ها سرو صدای زیادی را ایجاد کرد. در واقع هدف رئیس جمهور آمریکا این بود که کاتالیزوری باشد برای اثبات خود و دولت‌های آمریکا به یهودی‌های متنفذی که به دنبال به دست آوردن واقعی و تمام کمال سرزمین فلسطین هستند.

ترامپ تلاش زیادی برای سرعت بخشیدن به تحولات منطقه داشت و قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد. سپس برای عادی سازی روابط اقدام کرد. این فرآیند شتاب‌زده به رسمیت شناختن اسرائیل در منطقه، طبیعتا مثل خیلی از تحولات دیگر پیامد‌های مثبت و منفی زیادی دارد. از نظر من خیلی از بلیت‌ها و ظرفیت‌های گام به گام آمریکا در منطقه سوزانده شد. البته از این جهت که بهت و حیرت، مردم منطقه را فرا گرفت و عرصه را به منطقه غرب آسیا تنگ شد، پیامد مثبتی برای آمریکا محسوب می‌شود؛ لذا ناظر به اتفاقاتی که نیاز به بازه زمانی طولاتی‌تری داشت، اما به صورت فشرده در سال‌های اخیر رخ داده، فرآیند آزاد سازی قدس با پیچیدگی‎‌های زیادی روبرو شده.
 
اما از طرفی هم می‌توان گفت که این پیچیدگی‌ها کار را برای نظام‌های ایستاده در برابر سلطه صهیونیسم و آمریکا راحت تر کرد. از این بابت که همه این اتفاقات سبب شد تا برای کشوری مثل ایران که مسئله اصلی خود را در عرصه بین الملل فلسطین می‌داند و همینطور برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس مسئله آزادسازی قدس و اشغال فلسطین، پررنگ و یادآوری شود. همه این اتفاقات موجب شد تا بدنه مردمی بیشتر درگیر موضوع قدس باشد.
 

مسئله فلسطین برای مردم منطقه دوباره زنده شده است

 
درگیری بدنه مردمی با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داد، باعث می‌شود روح جدیدی در جان مردم مسلمان منطقه، جهان اسلام و حتی افراد ظلم ستیز، دمیده شود. در واقع اتفاقاتی که توسط ترامپ در چهارسال اخیر صورت گرفت، موجب شد تا اهمیت مسئله قدس مجددا برای امت اسلامی در اولویت قرار بگیرد و بدانند که باید مشت محکمی به دهان اسرائیل بکوبند.

همچنین مناقشات اخیر اسرائیل در منطقه، می‌تواند موج خوبی را در بین سیاستمداران و تصمیماتی که آن‌ها در آینده می‌خواهند، بگیرند ایجاد کند و در بلند مدت معادلات را تغییر دهد؛ البته همه این پیچیدگی‌ها به کشور‌هایی که پای کار فلسطین بوده اند، بستگی دارد که در تعامل خودشان با کشور‌های اروپایی و آمریکایی اولویت بندی خود را تغییر دهند. از نظر من کشور‌هایی مثل ایران، عراق و سوریه با توجه به مسائلی که در این چندسال در منطقه رخ داده بخصوص شهادت حاج قاسم، عرصه را برای اسرائیل در منطقه تنگ‌تر می‌کنند.

خبرگزاری دانشجو: با وجود شرایط فعلی هم از تحریم‌های سنگین منطقه، عادی سازی روابط و شرایط فعلی کشور‌های همسایه همت ایران در جهت آزاد سازی قدس چگونه می‌تواند باشد؟
 
دهقان: آمریکا بلیت خود را در منطقه سوزانده است / زادمهر: غرب با نشانه‌گیری اقتصادی سعی دارد ایران را از حمایت فلسطین بازدارد
زادمهر: قاعدتا یکی از تلاش‌هایی که آمریکا و اسرائیل انجام می‌دهند، این است که با درگیرکردن جمهوری اسلامی به عنوان محور کشور‌های مقاومت که جبهه واحدی را در راستای مبارزه علیه اسرائیل و آمریکا ایجاد کرده، آن را از مسئله مهمی مثل آزادی قدس دور کنند. یکی از مهمترین مسائلی که جمهوری اسلامی و کشور‌های منطقه را درگیر آن کرده، اقتصاد است. نابودسازی اقتصاد جمهوری اسلامی، ایجاد معضلات اجتماعی و بروز درگیری‌های از پیش برنامه‌ریزی شده بین مردم و دولت؛ اهرم فشاری است که به وسیله آن می‌خواهند بنیادی‌ترین کشور مقاومت را به وسیله آن با موانع زیادی مواجه کنند؛ البته با رهنمود‌ها و رهبری خرمندانه حضرت آیت الله خامنه‌ای بسیاری از این‌ها از بین خواهد رفت.
 

عبور از تحریم‌ها به داخل کشور مربوط است نه خارج از آن


ضمن اینکه ما در عرصه مقاومت موفقیت‌های خیلی خوبی داشتیم و در عرصه بازدارندگی توانسته ایم اقدامات خوبی اعم از مبارزه با داعش و حل مشکلات لبنان و عراق را انجام دهیم. باید بتوانیم اقتصاد کشور را سروسامانی ببخشیم؛ چرا که این موضوع، ابزاری برای رسیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی است. عبور از تحریم‌ها بیشتر از آنکه به خارج از مرز‌های ما مرتبط باشد به داخل مرز‌ها مرتبط است و نیازمند یک مدیریت جهادی قوی، سروسامان بخشیدن اقتصاد و ایجاد اقتصاد مقاومتی است.

دهقان: ذهنیت مردم جهان اسلام در حال حاضر نسبت به مسئله فلسطین بسیار دقیق تر شده. کشور‌هایی مثل مالزی خیلی صریحتر پای کار فلسطین و مبارزه با تحریم‌ها می‌آیند و حتی نشست‌هایی در این باره برگزار می‌کنند.

از سال‌های پیش تا به امروز ایران مدعی حمایت از فلسطین بوده و حتی کالا و اقلام بهداشتی و دارو برای مردم فلسطین در جنگ‌های مختلف ارسال کرده‌ایم. گرچه این موضوع روتین شده، اما پرچمی که در این راه بلند شده، مسیر را برای حضور و همبستگی دیگر کشور‌ها بازکرده و از این جهت حائز اهمیت است. با همگرا شدن کشور‌های اسلامی بستری برای اجرا و تاکید بر شاه بیت دموکراسی اسلامی یا حتی غربی فراهم شده.
 
دهقان: آمریکا بلیت خود را در منطقه سوزانده است / زادمهر: غرب با نشانه‌گیری اقتصادی سعی دارد ایران را از حمایت فلسطین بازدارد
 

مردم فلسطین باید خودشان برای آینده تصمیم بگیرند

 
مبنای این دموکراسی اهمیت دادن بر رای و نظر مردم در تصمیم گیری برای کشور خودشان است. در مسئله فلسطین همه انرژی‌هایی که توسط کشور‌های مختلف اسلامی گذاشته می‌شود، برای فراهم کردن موقعیتی است که طی آن مردم فلسطین اعم از مسلمان و یهود و مسیحی، بتوانند نسبت به آینده سیاسی کشور خود نظر بدهند. باید تلاش ما این باشد که بتوانیم الگویی که در مردم سالاری دینی داشتیم را بهترعرضه کنیم و به حقوق مردم عزیز فلسطین با عقاید و ادیان مختلف بیشتر تاکید کنیم. لازمه این کار استفاده از ابزار‌های حقوقی، قانونی و حتی اقتصادی است که می‌تواند در کشور‌ها برای برهم زدن نقشه معامله قرن که هدف اصلی آن اجاره دادن بخش‌هایی از سرزمین فلسطین به مردم آنجا و بیرون کردن آن‌ها از وطن خودشان بود، همگرایی ایجاد کند. وقتی این همگرایی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و حقوقی شکل بگیرد عرصه را برای مقابله با برنامه‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه باز می‌کند که بستری برای پس‌گرفتن قدس و بازگرداندن به صاحبان اصلی آن است.

خبرگزاری دانشجو: آیا محور مقاومت در مسئله فلسطین تا کنون نقش اساسی داشته است؟ عملکرد این محور را درباره مسئله فلسطین چطور می‌بینید؟

زادمهر: محور مقاومت تا امروز تلاش‌های بسیاری داشته تا به فلسطین در شرایط مختلف اعم از محاصره‌هایی که داشته است، کمک کند. آرمان ما این است که اسرائیل ۲۵ سال آینده را در منطقه نخواهد دید و برای عملی کردن این آرمان نیازمند ایستادگی تمام قد محور مقاومت در منطقه هستیم و هیچ مسالمتی با اسرائیل نداریم و محور مقاومت در تمام این ابعاد ایستاده تا اسرائیل را نابود کند.


نظر شما