شناسهٔ خبر: 45210037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در گفتگو با قدسنا/

اهرم فشار اقتصادی و پیامدهای روانی آن راهبرد قدیمی «سیا» برای کنترل جوامع غیرهمفکر است/ ترکیه و وهابی های سعودی دو عنصر مسئله ساز و بی ثبات کننده خاورمیانه هستند

علی رغم اینکه واشنگتن ادعا دارد بزرگترین حامی جریان مبارزه با تروریسم است اما به صورت مستقیم در جنگ داخلی سوریه و عراق دخالت داشته و حتی از گروه های تروریستی و افراطی حمایت تسلیحاتی و مالی می‌کند که با القاعده و مهاجمان حمله 11 سپتامبر در ارتباط هستند!

صاحب‌خبر -


خبرگزاری قدس- "جنیس کورتکمپ" روزنامه نگار و فعال حقوق بشر از آمریکا در گفتگو با قدسنا درباره مسئله سوریه و دخالت قدرت های غربی از جمله ایالات متحده آمریکا و هم پیمان آن رژیم اسرائیل در درگیری های یک دهه اخیر منطقه غرب آسیا تاکید کرد که جنایت های مصیبت بار علیه بشریت بویژه در سوریه و عراق هیچگاه و هیچگاه بدون عزم و اراده آمریکا و زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی محقق نمی شد.

 

متن مصاحبه بدین شرح است:

 

شما به طور مداوم ویدیوهایی را ضبط کردید و در آن ها درباره مسائل مختلفی که در سوریه رخ می دهد از جمله ویرانی ها و کشتارها و دخالت های خارجی در درگیری های یک دهه اخیر سوریه مسائلی را مطرح کردید. دلیل این فعالیت های شما چیست؟

 

من در سال ۲۰۱۲ تحقیق و تفحص را در کشور سوریه آغاز کردم.در آن زمان من اطلاعات بسیار ناچیزی از آنچه در این کشور رخ می دهد در اختیار داشتم در سال ۲۰۱۶ به طور عمیق تری به جستجو و تحقیق درسوریه پرداختم و موفق شدم ۷ سفر شگفت انگیز و مهم را به نقاط مختلف این کشور و البته همراه با دوستانم ازجمله مترجم ها و راهنماهای سفر انجام دهم. در خلال این سفرها عمده تمرکز خود را بر هم صحبتی با طیف ها و اقلیت های مختلف مردم سوریه گذاشتم و سعی کردم تا آن ها را به خوبی بشناسم و اطلاعات کافی بدست بیاورم این تجربه به طرز شگفت آوری برای من تکان دهنده بود و بخش عمده ای از ذهنم را دگرگون ساخت. اخلاقیات و طرز رفتار گرم و صمیمی مردم سوریه اینکه خانه و داستان های قومی خود را با من در میان می گذاشتند و رفتار محترمانه ای را در برخورد با من(علی رغم اینکه آمریکایی ام)  در پیش گرفتند باعث شد تا پس از کشور محل تولدم (آمریکا) سوریه را به عنوان کشور دوم خود در نظر بگیرم.


از اعماق قلبم امیدوارم که روزی مردم سوریه را در حالی ببینم که در صلح و آرامش و در مسیر شکوفایی زندگی می کنند تمامی سعی خود را بکار می گیرم تا به مردم آمریکا و جهان نشان دهم که سوریه تا چه حد زیباست و مردم این کشور چقدر محترم هستند اما قطعا این را هم افشا می کنم که ملت سوریه چگونه بی رحمانه و جنایتکارانه مورد حمله قرار گرفتند.

 

امریکا با ادعای مبارزه با تروریسم و استقرار صلح و امنیت در منطقه و جهان، افغانستان و عراق را اشغال کرد. آیا حقیقتا منطقه با حضور آمریکا شاهد امنیت شده است؟

 

بله درست است فکر می کنم دقیقا با دخالت کاخ سفید در خاورمیانه (غرب آسیا) ثبات بنابر آنچه سران سرویس های اطلاعاتی سی آی ای می خواستند بوجود آمد. پنتاگون و سی آی ای راهبردهای یکسانی را در قبال هر کشوری که مایل به کنترل آن باشند دنبال می کنند.


آن ها هر موقعیتی را به طور دقیق تحلیل و تفسیر می کنند تا مشکلات موجود در بافت های جمعیتی، فرهنگی و اجتماعی کشورها را کشف کرده و با انگشت گذاشتن بر آن اوضاع را بحرانی تر کرده و در نهایت با دخالت در آنها با بهانه های اصلاحی و بین المللی وضعیت را به کنترل خود در می آورند. سازمان های اطلاعاتی آمریکا با این شگرد ها طبقات مختلف جوامع را به نحو برنامه ریزی شده ای به جان هم می اندازند.


نهادهای امنیتی آمریکا گروه های معارض  یا شخصیت های مخالف حکومت ها را در سراسر جهان بویژه خاورمیانه حمایت (مالی و معنوی) می کنند و بعد آن ها را به عنوان رهبران (قشرهای ضعیف و آسیب پذیر) جوامع معرفی می کنند.


دولت آمریکا و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با تجهیز کردن گروه های اپوزوسیون (مخالف) خشونت را به کالبد جوامع باز می گردانند تا از طریق ایجاد بی ثباتی و درگیری های داخلی و ترس اوضاع فاجعه باری را به منظور دخالت های بیشتر خود میان مردم بوجود آورند.دولت آمریکا با اختیارات گسترده ای که در مباحث امنیتی و نظامی و سیاسی دارد طی سال های گذشته این حق را برای خود قائل شده که برای پیشبرد اهداف بی پروایانه خود به کشورهایی نظیر عراق (و افغانستان) حمله کند. در خلال این حملات اقدامات بی رحمانه ای از سوی ایالات متحده علیه غیرنظامیان انجام شد که بعدا با توجیه های غیرمنطقی سیاستمداران آمریکایی نیز همراه شد.


ابزار فشار اقتصادی دیگر ابزاری است که آمریکا در خلال سال های گذشته علیه کشورهایی همچون ایران و عراق و سوریه بکار گرفته است تا از طریق پیامدهای روانی این اهرم فشار بر ملت ها آن ها را تضعیف کرده و روح ناامیدی را در آن ها تزریق کند و در نهایت اعضای آن جوامع را علیه رهبران شان برای پیاده سازی طرح «رژیم چنج» یا تغییر حکومت بشوراند. هر نوبت که این سیاست علیه کشوری متخاصم آمریکا پی گرفته شد نتایج زیان بار جانی و مالی از جمله اشغال همیشگی (اشاره به رژیم صهیونیستی) و از هم گسیختگی جوامع و میلیون ها نفر افراد بی خانمان به گونه ای که هیچ امیدی برای آینده ندارند برای ملت های هدف به بار آمد.

 

دولت سوریه از سال 2011 درگیر جنگ با گروره های تروریستی شده است. این دولت هیچگاه از امریکا درخواست کمک نکرده است اما امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم عملا حاکمیت سوریه را نقض کرده است. ایا این اقدام نقض مقررات بین المللی نیست؟


از سال 2000 ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلستان تصمیم گرفتند تا سوریه را با ایجاد درگیری های داخلی ضعیف کنند؛ پیش از این سوریه از ابتدای سال 1990 برای اسرائیل و نئو محافظه کاران آمریکایی هدف نخست معادلات منطقه ای بوده است. رهبران اسرائیلی هیچگاه از نمایش علنی تمایلات بی حد و حصر خود برای سیطره بر تمام اراضی فلسطین ابایی نداشته اند این تمایلات آنان حتی برای تصاحب جولان سوریه و لبنان هم بارها نشان داده شده است اما برای اجرایی شدن چنین اهدافی لازم بود تا سوریه یکپارچه و متحد در کنار عراق و ایران ضعیف تر شوند یا به ایالت ها و بخشهای کوچک تری تجزیه و یا حتی به طور کل نابود شوند.


این نخستین بار دولت جورج دبلیو بوش بود که به ایجاد بی ثباتی در سوریه دامن زد.


تحریک اوضاع برای ایجاد بدبختی و فقر میان مردم به گونه ای که این فرآیند به ایجاد خشونت در دوران رییس جمهوری بعدی آمریکا یعنی باراک اوباما منجر شود (تا او هم به نحو دیگری همراه با متحدان آمریکا در منطقه و اروپا با ارسال سلاح و نیرو از لیبی به تنش ها دامن زند) عواملی بوده اند که باعث شده تا سوریه به این شکل ویران شود. در این میان عربستان سعودی و ترکیه و حتی قطر هم نقش هایی را به نفع آمریکا برای بدست آوردن حمایت کاخ سفید ایفا کرده اند.


اردوغان همواره به دنبال مناطق وسیع شمالی سوریه یعنی آلپو بوده است. قطر بدنبال ایجاد معاملات گازی و بدست آوردن صدها میلیون دلار سود و منفعت برای خود بوده و حاکمان عربستان سعودی یا همان عروسک های خیمه شب بازی غرب هم هر آنچه صاحبان شان بخواهند انجام می دهند آن ها (سعودی) همیشه از لبنان و سوریه برای انجام انواع و اقسام جنایات و اقدامات غیرانسانی استفاده کرده بودند درهمین حین وهابی های افراطی هم (که از سوی عربستان تغذیه می شوند) در ادامه سیاست های بی ثبات کننده شان بدنبال آن بوده اند که جامعه سکولار لبنان و سوریه و عراق و همچنین در کنار آن ها پایگاه شیعیان منطقه ساکن در ایران را از بین ببرند. تمامی این هجمه ها از سوی عوامل مذکور در خلال سال های گذشته به صورت غیرقانونی علیه سوریه سازمان دهی شده است.نان و سوریه و عراق و همچنین در کنار آن ها پایگاه شیعیان منطقه ساکن در ایران را از بین ببرند. تمامی این هجمه ها از سوی عوامل مذکور در خلال سال های گذشته به صورت غیرقانونی علیه سوریه سازمان دهی شده است.


این صحنه ها و جنایت های مصیبت بار علیه بشریت (از جمله مسلمانان) هیچگاه و هیچگاه بدون عزم و اراده آمریکا محقق نمی شد.

 

شما سال ها در سوریه فعالیت های روزنامه نگاری و حقوق بشری داشته اید و اوضاع پناهجویان در کشورهای مجاور سوریه از جمله ترکیه را بررسی کرده اید اکنون وضعیت آوارگان در این کشور را چگونه می بینید دولت آقای اردوغان چگونه با آن ها رفتار می کند؟

 

من به طور دقیق نمی دانم که وضعیت پناهجوها در ترکیه چگونه است اما میدانم که رییس جمهور ترکیه پس از اینکه درخواستش توسط اروپا برای دریافت پول بیشتر و... رد شد او هم تلاش کرد تا به وضعیت بحرانی آوارگان سوری در اردوگاه ها دامن بزند و آن ها را به سوی مرزهای اروپایی در شرایطی نامساعد گسیل کند.


متاسفانه ایجاد پدیده سیل گسترده پناهجویان در مرزهای اروپا هم نتیجه مخرب و وحشتناک دخالت امریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است.

 

امریکا مدعی جنگ با تروریست ها در سوریه است اما شواهدی مطرح است از کمک نظامی امریکا به تروریست ها در سوریه و بعضا شاهد حمله نظامی امریکا به ارتش سوریه هستیم. ایا این فریبکاری نیست؟


بله براساس قوانین ایالات متحده آمریکا حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست هایی همچون القاعده به عنوان یک جرم و خیانت تلقی شده است اما رسانه های آمریکا تاکنون موفق نشده اند تا این موضوع را در صحنه های داغ درگیری مانند سوریه و عراق که ارتش آمریکا به صورت مستقیم در آن ها حضور دارد به تحقیق و تفحص آزادانه بپردازند و رعایت قانون ممنوعیت کمک به تروریست ها از سوی ارتش کشورمان را بسنجند.


اما این ادعا اثبات شده است که ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در سوریه به نیروهای ارتش این کشور در منطقه ای واقع دراستان دیرالزور حمله کرده است حمله ای که در کنار ده ها حمله دیگر ائتلاف باعث شده تا مدت ها ارتش سوریه در مواضع خود باقی بماند و پیشروی نداشته باشد در میانه این حملات ۱۰۰ ها سرباز سوری هم کشته شده اند. علاوه بر این و نکته جالب هم این بوده که نیروهای تروریست داعش به بسیاری از مواضع حمله کرده اند و بدون هیچگونه مقاومتی از سوی ائتلاف موضع مورد نظرشان را تصاحب کرده اند.

 

مرکز تحقیقات تسلیحات ضبط شده زرادخانه های داعش در موصل و عین العرب‌(کوبانی) با انتشار گزارش هایی تاکید کرده است که حجم سلاح های آمریکا و عربستان سعودی تنها برای موارد خاص و محدود به برخ گروه های افراطی سوریه و عراق فروخته نشده است بلکه ایالات متحده همچنان به حمایت تسلیحاتی از القاعده و دیگر تروریست ها در ادلب ادامه می دهد در واقع دولت آمریکا در حال حاضر از گروه هایی حمایت می کند که با مهاجمان حمله ۱۱ سپتامبر در ارتباط هستند!

 

ایالات متحده آمریکا به پشتوانه قدرت هیمنه ارتش خود و پایگاه های نظامی خود در سرتاسر جهان اینگونه رفتار می کند که حتی بالاتر از قانون و نخستین بازیگردان جهان است.
 

گفتگو از مهدی حمیدی

انتهای پیام/

نظر شما