شناسهٔ خبر: 45208870 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل عنوان کرد؛

ضرورت ایجاد مرکز رصد فرهنگی با مدیریت نخبگان جامعه

اردبیل - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بر ایجاد مرکز رصد فرهنگی با مدیریت نخبگان تاکید کرد و گفت: راهبری و هدایت فعالیت های فاخر فرهنگی با حضور فرهیختگان جامعه نتیجه بخش است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در حاشیه امضا تفاهم نامه همکاری بین اداره کل تبلیغات اسلامی و پارک علم و فناوری استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار مهر، فرهنگ را مسئله‌ای جهانی و فارغ از جهت گیری های مدرن، پست مدرن و فرامدرن با نگاه متعالی دینی عنوان کرد و گفت: فرهنگ دارای سطوح و لایه‌های متعدد است که در اجرا بایستی به ابعاد مختلف آن توجه کرد و با نگاه همه جانبه، لایه مند و کلام نگر و نیز سپردن امور به متخصصین پیش رفت.

وی با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت اندیشمندان حوزه‌های مربوطه در فرهنگ، خاطر نشان کرد: هر بخشی از امور بایستی توسط اندیشمندان خود مورد پردازش قرار گیرد و اگر بخواهد در حیطه مبانی و نظری به ارائه نظر پرداخته و یا در فرایند تولید محصول و رسیدن به رفتار اجتماعی به بیان راهکار بپردازد بایستی از صاحب نظران آن حوزه بهره گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسامی استان اردبیل نگاه انسان شناسی در رسیدن به آرمان‌های الهی را مورد توجه فرهنگ دینی عنوان کرد و گفت: در جوامع دیگر بر خلاف جوامع اسلامی، عموماً نگاه اومانیستی و تمایل به جنگ و نزاع به‌عنوان فرهنگ مدرن محسوب می‌شود که این امر نوعی توحش و عقب ماندگی است و با نگاه انسان شناسی تفاوت ماهوی و جدی داشته و با آیات الهی که همانا تکریم انسان‌ها و برتری بر دیگر آفریده‌ها است، مغایرت دارد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده توصیف صحیح صحنه فرهنگی را اولویت اصلی در اجرا موفق طرح‌ها عنوان کرد و گفت: ما در صحنه فرهنگی نیاز جدی به رصد نقطه گریزها داریم که در این میان توطئه‌های دشمن در ارائه ضد فرهنگ‌ها را شناسایی و برای خنثی سازی اقدام شایسته انجام دهیم.

نخبگان برای شناخت مسائل جامعه همت کنند

مدیرکل تبلیغات اسامی استان اردبیل، مطالعه و توجه نخبگان را نیاز اصلی در شناخت صحنه‌های عمل بیان کرد و افزود: نخبگان فرهنگی باید ببینند مسئله کجاست و بعد از شناخت مسئله باورمندی پیدا کرده و یقین داشته باشند که کار فکری و فرهنگی اثر خود را در جامعه خواهد گذاشت.

وی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری امروز، جنگ، جنگ اراده‌ها است و دشمن با ابزار سلب اراده از مردم وارد میدان شده دشمن اینگونه القا می‌کند که شما در عرصه فرهنگی نمی‌توانید کاری از پیش ببرید من همه سطوح و لایه‌های فرهنگی را پر کرده و برای امروز، فردا و حتی گذشته مردم برنامه تعریف کرده ام تا گذشته را مردم به گونه‌ای تعریف کنند و ببینند که من معنا می‌کنم.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، تلاش دشمن برای سلب هویت ملی در کشورهای دیگر را در قالب تهی کردن فکر و اندیشه از مردم عنوان کرد و گفت: در کشور هندوستان، مردم به جای توجه به تاریخچه فرهنگ خود، فرهنگ کشور بریتانیا را مطالعه می‌کنند و هویت واقعی خود را از دست داده و به خلاء و پوچی می‌گرایند.

موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی منوط به خروج از انفعال است

مدیرکل تبلیغات اسامی استان اردبیل، موفقیت در فعالیت فرهنگ را منوط به خروج از انفعال عنوان کرد و گفت: انفعال به این معنی است که ما منتظریم تا دشمن حمله فرهنگی انجام دهد سپس ما دست به کار شویم که در این صورت ثمره و فواید قابل قبولی به دست نمی‌آوریم ولی در حقیقت جبهه فعال، جبهه حمله است و آتش به اختیار که مطرح شده است را می‌توان در همین مورد انجام داد.

وی تشکیل مرکز رصد جدی فرهنگی با مدیریت نخبگان را اولویت اصلی در تولیدات فاخر فرهنگی عنوان کرد و گفت: فرهیختگان و نخبگان فرهنگی جامعه باید به معنای کامل کلمه وارد میدان عمل شوند و کار فاخر فرهنگی را راهبری و هدایت کنند.

موازی کاری دستگاه‌های فرهنگی آفت فعالیت‌های اثرگذار است

حجت‌الاسلام جعفرزاده با انتقاد از عدم هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی، موازی کاری را آفت فعالیت‌ها و باعث اتلاف هزینه عنوان کرد و گفت: دستگاه‌ها و مراکز فرهنگی در طراحی، درست طراحی شده اند اما در عمل و پایش دچار خطا هستند تمام ادارات اعم از سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، نهادهای نماز جمعه، ائمه جمعه و جماعات، سپاه، ارگان‌های انقلابی و ملی از طراحی درستی برخوردارند اما در عمل، دچار موازی کاری بوده از فعالیت‌های یکدیگر بی اطلاع اند و در نهایت با منیّت و خود برتربینی، کارهای مشترک و جهادی را به حداقل رسانده اند که بزرگترین آسیب در اجرای فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود.

وی توجه به ظرفیت‌های فرهنگی ادارات را بزرگترین سرمایه در اجرای فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی کشور و به تبع آن استان اردبیل، سطوح و لایه‌های فرهنگی را مورد توجه قرار داده و در عرصه عمل برای هر سطحی برنامه ویژه همان سطح را طراحی می‌کند که در این امر با مساعدت نخبگان جامعه و نیز نخبگانی از بدنه سازمان تبلیغات اسلامی و تمامی ادارات فرهنگی استان اردبیل میسر خواهد بود.

استقرار روحانیون در مناطق در معرض آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، طرح ملی طواف با موضوع توجه به آسیب‌های اجتماعی را مهم‌ترین نیاز فرهنگی جامعه کنونی برشمرد و افزود: ما در استان اردبیل از چندین ماه قبل، برنامه‌های خود را بر اساس زیست بوم منطقه با محور قراردادن مساجد و امامان محله آغاز کرده ایم و طبق شناسایی مناطق آسیب پذیر جامعه، روحانیون فعال را در آن مناطق مستقر کرده و با ارائه خدمات مشاوره دینی و فرهنگی، نتایج خوبی از این طرح در راستای کاهش طلاق و بزه در آن مناطق حاصل شده است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، توجه جدی به تقریب مذاهب در استان اردبیل را از دیگر برنامه‌های طرح طواف در استان اردبیل عنوان کرد و گفت: طبق نشست‌ها و همایش‌های برگزار شده، ضرورت پرداختن به تقریب ادیان و مذاهب مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم بر اجرا برنامه‌های گسترده اتخاذ شده است.

امضا تفاهم نامه همکاری تبلیغات اسلامی با پارک علم و فناوری استان اردبیل

وی به انعقاد توافقنامه با پارک علم و فناوری استان اردبیل اشاره کرد و گفت: توجه به رویکرد فناورانه در امور فرهنگی و دینی را از اصول این تفاهم نامه بوده و استفاده بهینه از توانمندی‌های علمی، فنی، پژوهشی و فناوری و ظرفیت‌های حوزه فرهنگ دینی توسط اداره کل تبلیغات اسلامی و پارک علم و فناوری استان اردبیل، محور اساسی توافقنامه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به محورهای این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: مشارکت در تدوین برنامه‌های فرهنگی با حرکت فناورانه، ارائه خدمات فکری و مهارتی عناصر حوزه فرهنگ دینی نخبه و جوان، اجرای پروژه‌های کارآفرینی و دانش بنیان فرهنگ دینی، همکاری در زمینه خدمات آموزشی، علمی، تحقیقاتی، فرهنگ دینی و فناورانه از موضوعات این تفاهم نامه دوجانبه است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده ادامه داد: توسعه و ترویج فرهنگ راهبردی و اقتصادی در زمینه ارائه محصولات فرهنگی به عنوان فرهنگ اقتصادی و اقتصاد فرهنگی و در نهایت مشارکت در برگزاری همایش‌های تخصصی، جشنواره‌ها و رویدادهای تخصصی، مورد توافق طرفین به‌عنوان ۶ محور مهم توافقنامه اداره کل تبلیغات اسلامی با پارک علم و فناوری استان اردبیل است.

«استارت آپ ویکند» فرهنگی هشتم الی دهم بهمن برگزار می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل از اجرای طرح طواف با مشارکت پارک علم و فناوری در اردبیل خبر داد و گفت: اولین همکاری تبلیغات اسلامی استان با پارک علم و فناوری، مشارکت در اجرای طرح طواف از تاریخ ۸ تا ۱۰ بهمن ماه در اردبیل است که در این همکاری، طرح‌هایی که از سوی فعالان فرهنگی به دست ما خواهد رسید برای داوری، بررسی و سنجش راهبردی به پارک علم و فناوری ارائه و پس از انتخاب برترین‌ها به مرکز ارسال خواهد شد تا طبق نظر سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان طرح برتر با همت جمعی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا کنیم.

حجت‌الاسلام جعفرزاده در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص طرح‌ها و برنامه‌های اتخاذ شده در خصوص عملیاتی کردن طرح‌های فرهنگی گفت: یقیناً در اجرای فعالیت‌های فرهنگی، کمبود بودجه تنها مشکل موجود نیست بلکه مشکل اساسی نحوه تدوین برنامه‌ها، ارائه ایده‌ها و طرح‌ها است در حقیقت ما با ارائه طرح قوی و منسجم با همکاری دستگاه‌های فرهنگی در صدد عملیاتی کردن طرح‌های ارائه شده هستیم.

وی در پایان از شناسایی نقاط آسیب خیز اجتماعی در استان خبر داد و گفت: شناسایی دقیق مناطق آسیب پذیر در یک سند بالادستی از سوی مرکز انجام گرفته و علاوه بر آن در استان اردبیل به صورت بومی و محلی با کمک شبکه بزرگ تبلیغی از جمله علما، نخبگان، فعالان فرهنگی و گروه‌های جهادی این مناطق تحت پوشش مساجد قرار گرفته و در قالب پایگاه‌های اجتماعی محل رجوع مردم و اهالی مناطق قرار گرفته است.

نظر شما