شناسهٔ خبر: 45207419 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

آرمان رمضانی هستم، یک مدافع!

جدال پرسپولیس و فولاد، یکی از حساس‌ترین و پرالتهاب‌ترین دیدار‌های این فصل لیگ برتر بود. مسابقه‌ای که اتفاق‌ها و حواشی بسیار زیادی داشت.

صاحب‌خبر -

روزنامه توسعه ایرانی: جدال پرسپولیس و فولاد، یکی از حساس‌ترین و پرالتهاب‌ترین دیدارهای این فصل لیگ برتر بود. مسابقه‌ای که اتفاق‌ها و حواشی بسیار زیادی داشت. از تغییر پست آرمان رمضانی تا یک پنالتی به سود فولاد و البته ادامه روند ناامیدکننده جواد نکونام برابر پرسپولیس. ستاره مهم این مسابقه هم، همان مهره گل‌نزن دربی پایتخت بود. این مسابقه حساس و پرهیجان، هفت نکته کلیدی داشت که در این گزارش به آنها خواهیم پرداخت.

مشکل تاریخی نکو با پرسپولیس

جواد نکونام در هر دو تقابل اخیرش با استقلال برنده بوده اما مشکل تاریخی او با پرسپولیس هنوز به قوت خودش باقی مانده است. نکو هم استقلال فرهاد و هم استقلال فکری را شکست داده اما روبه‌روی پرسپولیس در جایگاه سرمربی، هرگز «یک امتیاز» هم به دست نیاورده است. اولین تقابل جواد با قرمزها روی نیمکت نساجی رقم خورد. جایی که تیم او با گل‌های علی علیپور و گل به خودی حامد شیری، از رقیب عقب افتاد و پنالتی دقیقه 95 گولسیانی نیز شرایط را به سود این تیم تغییر نداد. دومین برخورد این مربی با پرسپولیس، وقتی شکل گرفت که او سرمربی فولاد خوزستان شده بود. در جدال رفت لیگ برتر نوزدهم، پرسپولیس کالدرون با پنالتی زودهنگام مهدی ترابی حریف را شکست داد و همه امتیازهای این مسابقه حساس را به دست آورد.

این نتیجه در نیم‌فصل دوم لیگ برتر هم تکرار شد. این بار سیامک نعمتی تنها گل مسابقه را به ثمر رساند تا نکو باز هم روبه‌روی پرسپولیسی‌ها بازنده باشد. این همان گلی بود که پرسپولیس را در یک قدمی قهرمانی لیگ برتر قرار داد. جواد این هفته برای چهارمین بار به عنوان سرمربی روبه‌روی پرسپولیس قرار گرفت و باز هم نتیجه را واگذار کرد. چهار بازی و «صفر» امتیاز، نشان می‌دهد مشکل تاریخی نکو با قرار گرفتن روبه‌روی سرخپوشان، همچنان با قدرت برقرار است.

جواد نکونام در هر دو تقابل اخیرش با استقلال برنده بوده اما مشکل تاریخی او با پرسپولیس هنوز به قوت خودش باقی مانده است. نکو هم استقلال فرهاد و هم استقلال فکری را شکست داده اما روبه‌روی پرسپولیس در جایگاه سرمربی، هرگز «یک امتیاز» هم به دست نیاورده است

زاهدی‌فر و بحران پنالتی‌ها

محمدحسین زاهدی‌فرد هر چند وقت یک بار، با یک پنالتی فوق‌جنجالی از راه می‌رسد و فضای لیگ برتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. او که صحنه اشتباه بزرگش در جدال فصل قبل استقلال و سپاهان هنوز از ذهن‌ها پاک نشده، این بار یک جنجال بزرگ دیگر به وجود آورد. درست به همان اندازه که «اعلام نکردن» پنالتی به سود استقلال در آن بازی خبرساز شد، «اعلام کردن» پنالتی به ضرر پرسپولیس در جدال با فولاد، جنجال آفرید. محمدحسین کنعانی‌زادگان تقریبا به تمام مقدسات سوگند می‌خورد که توپ به دستش برخورد نکرده اما تصمیم داور تحت هیچ شرایطی عوض نشد و لوسیانو پریرا ضربه پنالتی‌اش را به گل تبدیل کرد. شاید اگر وی.ای.آر در فوتبال ایران وجود داشت، نه به این سوگندها نیازی بود و نه جنجال بزرگی بین دو تیم شکل می‌گرفت. معلوم نیست دیگر باید چند نشانه ببینیم و چند دلیل قاطع داشته باشیم که باور کنیم وی.ای.آر در فوتبال ایران، از نان شب هم واجب‌تر است.

عجیب‌ترین توجیه تاریخ!

پس از شکست روبه‌روی پرسپولیس، فولادی‌ها فوق‌العاده عصبانی به نظر می‌رسیدند. مهدی هاشمی‌نسب در یک مصاحبه جنجالی اعلام کرد که لقب «تیم خاص» برازنده پرسپولیس است و محسن فروزان به سراغ یکی از عجیب‌ترین توجیه‌های شکست در تمام تاریخ لیگ برتر رفت. او که قبلا سابقه از دست دادن یک ضربه پنالتی روبه‌روی پرسپولیس را داشته، در پایان مسابقه دست روی این نکته گذاشت که شباهت لباس یحیی به لباس تیم فولاد، چند بار مهره‌های این تیم را به دردسر انداخته و موجب شده که آنها، یحیی را با مهره‌های خودی اشتباه بگیرند! اینکه بازیکنان به عملکرد داور معترض باشند، یا مهره‌های حریف را نقد کنند یا به تاکتیک‌های رقیب ایراد بگیرند، کاملا طبیعی به نظر می‌رسد اما اینکه از نگاه یک بازیکن، «لباس» مربی حریف عامل اصلی پیروزی این تیم باشد، از آن حرف‌هاست که به نظر می‌رسد فقط در فوتبال ایران با آنها روبه‌رو می‌شویم. این حرف محسن فروزان، می‌تواند برای سال‌ها سوژه طنزهای فوتبالی شود!‌

کافی است پرسپولیسی‌ها در یک بازی حساس و گره خورده به گل‌زنی مهدی عبدی نیاز داشته باشند، آن‌وقت او بدون درنگ از راه می‌رسد و توپ را توی دروازه قرار می‌دهد. مهدی حالا در دومین بازی متوالی هم توانسته برای تیمش گل‌زنی کند

یحیی و پاداش آرامش

شاید اگر گابریل کالدرون یا یک مربی دیگر در دربی روی نیمکت پرسپولیس حضور داشت، پس از موقعیت‌های خراب‌شده احمد نوراللهی در آن مسابقه، حسابی از خجالت این بازیکن درمی‌آمد و او را سرزنش می‌کرد اما یحیی، روش دیگری را در پیش گرفت و نقشه دیگری برای احمد داشت. او حتی با وجود موقعیت‌های خراب شده این بازیکن، احمد را یکی از بهترین‌های تیمش دانست و ستاره شماره هشت تیمش را مورد تمجید قرار داد. این طرز تفکر یحیی به خوبی جواد داد. چراکه احمد نور، در اولین مسابقه پس از شهرآورد با یک گل و یک پاس گل، بهترین بازیکن زمین مسابقه شد. مهره‌ای که گل نزن بزرگ شهرآورد به شمار می‌رفت، گل برتری تیمش در جدال حساس با فولاد را به ثمر رساند. این گل پرسپولیس را پس از مدت‌ها صاحب یک پیروزی در لیگ برتر کرد و آرامش را به این باشگاه برگرداند. جالب اینکه احمد این بار در شرایطی موفق به گل زنی شد که به مراتب سخت‌تر از موقعیت‌های از دست رفته‌اش در دربی به شمار می‌رفت. پرسپولیس با این گل موقتا به رده ششم جدول صعود کرد. آنها در صورت پیروزی در دیدارهای معوقه، بین تیم‌های بالانشین جدول لیگ قرار خواهند گرفت.

جواهری به اسم کریم

در حساس‌ترین لحظات جدال با فولاد، اهمیت کریم باقری برای پرسپولیسی‌ها دوباره مشخص شد. او باز هم نشان داد که هرگز یک مربی «تزئینی» نبوده و همیشه می‌تواند اوضاع را به سود تیمش تغییر بدهد. درست وقتی کنعانی‌زادگان کاملا از جریان مسابقه جدا شده بود تا به داوری اعتراض کند، کریم باقری هر طور که می‌توانست و تقریبا با کمک زور(!) این بازیکن را به آرامش دعوت کرد. شاید اگر محمدحسین فقط چند لحظه دیگر به اعتراض ادامه می‌داد، کارت قرمز داور مقابل چشمانش قرار می‌گرفت اما کریم باقری، او را وادار کرد که به زمین مسابقه برگردد و دست از اعتراض بردارد. این صحنه، تاثیر چشمگیری در برد پرسپولیس روبه‌روی فولاد داشت. چراکه اگر قرمزها روی این صحنه 10 نفره می‌شدند، جبران کردن اوضاع و بازگشت به شرایط مطلوب، دیگر ممکن به نظر نمی‌رسید.

پست جدید آرمان

از زمانی که شجاع خلیل‌زاده پرسپولیس را ترک کرده، نگرانی از مصدومیت مدافعان میانی مثل سایه این تیم را تعقیب می‌کند. این ترس حالا بالاخره به حقیقت تبدیل شد و قرمزها در 10 دقیقه پایانی جدال با فولاد، عملا بدون مدافع میانی تخصصی بازی کردند. سعید حسینی در این دقایق، یکی از مدافعان مدنظر یحیی بود و آرمان رمضانی نیز در کنار او قرار گرفت. از آرمان هنوز هم برای پرسپولیس یک مهاجم درنیامده اما شاید او با توجه به قد و قامت‌ بلندش، بتواند در قلب دفاع به تیم کمک کند. اگر کنعانی و سیدجلال نتوانند در دیدار بعدی با آلومینیوم به میدان بروند، کار گل محمدی برای پر کردن جای خالی آنها بسیار سخت خواهد بود. جالب اینکه این مربی به هیچ قیمتی هم به محمد انصاری اعتقاد ندارد و تحت هیچ شرایطی به این مدافع تخصصی بازی نمی‌دهد. یعنی او حاضر است خودش لخت شود و به همراه افشین پیروانی در قلب دفاع تیم بازی کند اما حاضر نیست محمد انصاری را در ترکیب قرمزها قرار بدهد.

به این مهاجم اعتماد کنید

کافی است پرسپولیسی‌ها در یک بازی حساس و گره خورده به گل‌زنی مهدی عبدی نیاز داشته باشند، آن‌وقت او بدون درنگ از راه می‌رسد و توپ را توی دروازه قرار می‌دهد. مهدی حالا در دومین بازی متوالی هم توانسته برای تیمش گل‌زنی کند. ضربه او در دیدار با فولاد، کاملا دقیق و حساب شده بود. حالا دیگر دلیلی برای بی‌اعتمادی به این بازیکن وجود ندارد. او باید تا پایان فصل مرد شماره یک خط حمله پرسپولیس باشد. شاید قرمزها برای خرید مهره‌های دیگر در این بخش از زمین برنامه‌هایی داشته باشند اما عبدی شایسته یک فرصت ویژه‌تر در پرسپولیس خواهد بود. او همین مدت آنقدر گل حساس برای تیمش زده که دیگر باید با آرامش و اعتماد به نفس، از جایگاه ثابتش در این تیم لذت ببرد.

نظر شما