شناسهٔ خبر: 45207364 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون محیط زیست استان:

کرمانشاه طی 15 سال اخیر، 679 روز غبارآلود بود

فاطمه کمانی

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه در 15 سال اخیر 679 روز غبارآلود بوده است.

صاحب‌خبر -

آذر ولی‌زاده به مناسبت روز هوای پاک در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ تاکنون شهر کرمانشاه ۶۷۹ روز غبارآلود را پشت سر گذاشته، افزود: سال گذشته و امسال کمترین روزهای غیراستاندارد را از نظر آلودگی هوا داشتیم، بگونه‌ای که امسال شش روز هوای آلوده داشتیم و سال گذشته تمام روزها پاک بود.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته روند کاهشی روزهای غبارآلود را داشتیم و امسال دوباره تعداد این روزها افزایش یافته، خاطرنشان کرد: نگرانی ما در زمینه آلایندگی هوا مربوط به منابع متحرک مانند خودروها و برخی منابع ثابت است که می‌تواند طی سال‌های آینده مشکلات بیشتری را ایجاد کند.

ولی‌زاده تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده‌ای که اکنون در کرمانشاه وجود دارد را ۴۱ مورد اعلام کرد و ادامه داد: البته این تعداد بر اساس پایشی است که هر سه ماه یکبار انجام می‌دهیم و ممکن است به این تعداد اضافه یا از آن کم شود.

وی اظهار کرد: برای بررسی آلایندگی صنایع موارد متعددی مانند  خروجی دودکش‌ها، پساب خروجی و همچنین مدیریت پسماندها بررسی می‌شود.

معاون نظات و پایش محیط زیست استان کرمانشاه درباره آلایندگی خودروها نیز گفت: متاسفانه ماده هشت قانون هوای پاک که در زمینه سن فرسودگی خودروها بود ابطال شد و اکنون سازمان محیط زیست به دنبال احیای مجدد آن است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از سنجش مستمر وضعیت آلودگی هوا توسط ۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوا خبر داد و گفت: از این تعداد چهار ایستگاه در کرمانشاه و پنج ایستگاه در شهرستان‌های کنگاور، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب، قصرشیرین و پاوه است.

به گفته ولی‌زاده تمامی این ایستگاه‌ها اکنون فعال هستند و با بهسازی که روی آنها صورت گرفته به صورت آنلاین اطلاعات ذرات معلق و آلودگی موجود در هوا را در اختیار محیط زیست قرار می‌دهند.

معرفی پنج شهردار متخلف در زمینه مدیریت پسماند به دستگاه قضایی

وی در ادامه از وضعیت مدیریت پسماندها در کرمانشاه هم یاد کرد و با بیان اینکه مدیریت پسماندهای خانگی در شهر کرمانشاه به خوبی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: البته اخطارهایی را در این زمینه به برخی از شهرداران مناطق داده‌ایم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست کرمانشاه درباره وضعیت مدیریت پسماندهای خانگی در سایر شهرهای استان نیز یادآور شد: در تمام ۱۴ شهرستان استان یک مرکز دفن پسماند داریم.

ولی‌زاده از مشکلاتی که در مدیریت پسماند مناطق شرقی استان از جمله شهرستان‌های هرسین، سنقر و همچنین شهرهایی مانند قصرشیرین، جوانرود، سرمست، ریجاب و گهواره وجود دارد یاد کرد و ادامه داد: مقرر شده محل دفن پسماندهای این شهرها نیز بهینه‌سازی شود.

وی تاکید کرد: البته در همین رابطه شهرداران پنج شهر استان به دلیل مشکلاتی که در زمینه مدیریت پسماند وجود دارد را به دستگاه قضا معرفی کردیم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه درباره مدیریت پسماندهای خانگی در روستاها نیز گفت: کرمانشاه در این زمینه جزو استان‌های پیشرو است.

علوم پزشکی از سال آینده پسماندهای بیمارستانی را در سایت جدید دفن کند

ولی‎زاده درباره مدیریت پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه نیز اظهار کرد: هم اکنون محل دفن این پسماندها در کرمانشاه مشخص است، اما مشکلاتی دارد که برای حل آن دو راهکار کوتاه مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده است.

به گفته این مسئول، در قالب راهکار کوتاه مدت قرار است محل کنونی بهینه سازی شود و برای راهکار بلندمدت نیز محل جدیدی برای دفن پسماندهای کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی از سال آینده  دفن پسماندهای بیمارستانی را در محل جدید انجام دهد، در غیراین صورت مجبوریم از راهکارهای قانونی استفاده کنیم.

انتهای پیام

نظر شما