شناسهٔ خبر: 45207296 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درآمدزایی مطلوب با توسعه باغات گردو/ راهی نزدیک برای فرار از بیکاری

درحالی که بسیاری از جوانان در استان از نبود شغل و درآمد گلایه دارند اما با کمی تحقیق و آگاهی همچنین سرمایه اندک می‌توان شغل مناسبی ایجاد کرد، باغداری در لرستان به دلیل وجود شرایط مناسب می‌تواند اشتغالزایی و درآمد خوبی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، لرستان به دلیل آب کافی و خاک حاصل‌خیز مستعد باغداری است همین امر سبب شده بخش قابل توجهی از اراضی به کشت باغات اختصاص پیدا کند، در این میان تمایل به سمت کشت گردو به دلیل سود بالایی که دارد قابل توجه است. 

درحالی که بسیاری از جوانان در استان از نبود شغل و درآمد گلایه دارند اما با کمی تحقیق و آگاهی همچنین سرمایه اندک می‌توان شغل مناسبی ایجاد کرد، باغداری در لرستان به دلیل وجود شرایط مناسب می‌تواند اشتغال زایی و درآمد زایی خوبی داشته باشد.

متاسفانه بیشتر جوانان به دنبال شغل‌های اداری و به اصطلاح پشت میز نشینی هستند و همین امر سبب شده حتی جوانانی که در روستاها دارای اراضی کشاورزی و یا باغداری هستند برای یافتن شغل به شهرها مراجعه کنند،  در صورتی که خیلی راحت می‌توان با کشت درختان مختلف از جمله گردو نه تنها از بیکاری رهایی پیدا کرد بلکه درآمد خوبی هم به دست آورد.

گردو یکی از محصولات باغی است که به سرمایه و زحمت زیادی نیاز ندارد، فقط کافی است جوانان جویای کار نه تنها در روستا بلکه در شهرها نیز اندکی تامل کنند. گردو یکی از محصولاتی است که پرتی چندانی ندارد از طرفی نیازمند به صنایع تبدیلی خاصی هم نیست.

جوانان جویای کار بهتر است سری به باغداران گردو در مناطق مختلف زده تا از کم و کیف کشت گردو اطلاعاتی کسب کنند، البته به نظر می‌رسد نقش سازمان جهاد کشاورزی در ترغیب جوانان به سمت باغداری نیز حائز اهمیت است.

با یکی از باغداران که به کشت گرد روی آورده و همچنین مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاوری گفت‌وگویی را در خصوص مزایا و سرمایه لازم برای کشت گردو انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

کشت گردو سرمایه زیادی نمی‌خواهد

صادق علیزاده از باغداران نمونه استانی و کشوری است که بیش از سه دهه است در این عرصه فعالیت دارد، او می‌گوید: سرمایه‌گذاری در حوزه کشت درختان گردو می‌تواند درآمد زایی و اشتغال خوبی به دنبال داشته باشد، یعنی یک نفر تنها با ۵ میلیون تومان  در یک هکتار حدود ۷۰ تا ۸۰ درخت گردو بکارد.

علیزاده که در منطقه کهمان  سلسله حدود ۱۶ هکتار باغ گردو دارد، می‌افزاید: قیمت یک جفت نهال گردو ۵۰ هزار تومان است یعنی خیلی راحت می توان یک باغ گردو ایجاد و پس از چند سال نتیجه و ثمر این کار را مشاده کرد.

وی می‌گوید: میزان برداشت گردو متناسب با شرایط آب و خاک است، من الان در یک هکتار بین هشت تا ۱۰ تن برداشت می‌کنم  البته اگر سرمازدگی در میان نباشد، بدون شک درآمد حاصل از فروش این میزان گردو بالا است.

این باغدار نمونه بیان می‌کند: کشت گردو واقعا درآمدزا است و  واقعا راضی هستم، امسال بیش از یک میلیاردتومان درآمد داشتیم، ظرف ۴۰ روز ۳۰ نفر کار برداشت گردو را انجام دادند.

 

زحمت کم ،درآمدزایی خوب

علیزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: رفتن به سمت باغداری به ویژه کشت گردو علاوه بر اینکه درآمد زایی خوبی دارد، زحمت و دردسر زیادی هم ندارد، اولا نهال گردو تا دوسال سه روز یکبار نیاز به آبیاری دارد و این نیاز با بالا رفتن سن کمتر می‌شود، تا دو سال هم که به کود نیاز ندارد پس از آن هم تنها به کود سفید برای رشد و دادن ثمر نیاز دارد.

وی به کیفیت گردوی تولید شده در باغ خود نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: کیفیت گردوی من به حدی است که از جاهای مختلف برای تهیه آن مراجعه می‌کنند، حتی بخشی از آن صادر هم می‌شود جهاد کشاورزی بذر اصلاح شده  به صورت رایگان در اختیار ما قرار داد.

 

سطح زیر کشت و میزان برداشت گردو

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به سطح زیرکشت باغات گردو در استان می‌گوید: حدود 13 هزار هکتار سطح زیرکشت گردو در استان است که بیشترین پراکنش آن مربوط به  خرم‌آباد، سلسله و بروجرد است، سالانه حدود 20 هزار تن و 814 هزار کیلو گردو در استان برداشت می‌شود، 2581 عملکرد گردو درهر هکتار است .

بردیا مرادی در خصوص کیفیت گردوی تولید شده استان عنوان می‌کند: به دلیل آب کافی و خاک مناسب گردوی لرستان به ویژه گردوی سلسله و بخش‌هایی از بروجرد یکی از بهترین گردوهای تولید شده کشور است، منطور از کیفیت سفیدی گردو است.

وی با بیان اینکه بیشترین گردوی تولید شده در استان در داخل مصرف می‌شود، می‌افزاید: صادرات گردو در استان پیچیدگی‌هایی دارد زیرا درختان گردو بذری هستند بنابراین محصول تولید شده متفاوت است، این درحالی است که در بازار فروش موضوع یکنواختی برای بسته‌بندی بسیار مهم است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تاکید می‌کند: البته به دنبال این هستیم که با آوردن ارقام جدید و پیوند آنها گردوی تولید شده استان یکدست می‌شود، با تحقق این موضوع ما می‌توانیم به صادرات ورود کنیم که بدون شک ارزش افزوده قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.

مرادی با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بهره‌بردار در باغات گردوی استان مشغول به کار هستند، می‌گوید: برداشت گردو همچنان به شکل سنتی است البته به تازگی شیکر یا همان تکاننده‌ وارد استان شده که در برداشت به باغداران کمک می‌کند.

 

کشت گردو درآمد زا است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشت گردو درآمدزا است، توضیح می‌دهد: بله، قطعا اگر کسی به این عرصه ورود کند درآمد خوبی به دست خواهد آورد به ویژه اگرارقام جدید که سن باردهی‌شان سریعتر است، معمولا در گردو بذری سن باردهی 13 سال است اما درارقام پیوندی 7 سال است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان می‌گوید: برای کشت گردو درهر هکتار حدود ده میلیون تومان نیاز است که رقم زیادی نیست در مقابل درآمدی که پس از ثمر دادن درختان گردو به دست می‌آورند.

مرادی در پایان صحبت‌های خود عمده‌ترین مشکل پیش روی کشت گردو را درختان بذری عنوان می‌کند و می‌گوید: این موضوع سبب شده گردوی تولید شده در داخل باغ یکسان نباشد، در گذشته تکنولوژی پیوند نداشتیم اما اکنون با روش‌هایی می‌شود ارقام مناسب، بازارپسند و شناخته شده بازارهای بین‌المللی تولید کرد.

انتهای پیام/خ

نظر شما