شناسهٔ خبر: 45207096 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: قبل از توسعه‌یافتگی در حال پیرشدن جمعیت هستیم

گروه استان‌ها- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از توسعه‌یافتگی در حال پیر شدن جمعیت هستیم.

صاحب‌خبر -

امیرحسین بانکی‌پورفرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به تعبیری که معاون بهداشت در مورد  بحران پیری جمعیت داشت اظهار داشت: بحران پیری جمعیت خطرناکتر از ویروس کرونا و حتی خطرناکترین حادثه در دوران انقلاب اسلامی و معاصر خواهد بود.

وی افزود: خیلی از حوادث و پس‌لرزه‌های آنها در تاریخ ایران حدود 15 سال بیشتر رخ نداده اما پیری جمعیت یک سیاه‌چاله‌ای است که 150 سال زمان می‌برد که از آن نجات پیدا کنید و همین تعبیر برای اثبات خطرناک‌ترین و بحرانی‌ترین اتفاق یعنی پیری جمعیت کافی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حال حاضر در آستانه این کاهش جمعیت و پیری هستیم گفت: اکنون جامعه احساس به کاهش جمعیت و نیروی انسانی ندارد اما در آستانه این سیاه‌چال هستیم و 7 تا 8 سال بیشتر برای پیشگیری از این واقعه فرصت نداریم.

وی تصریح کرد: بیشترین زاد و ولد در دهه شصت بود و اکنون زمان زادو ولد دهه شصتی‌ها است اما متاسفانه با این وجود نه تنها تعداد جمعیت جبران نشده بلکه از 5 سال گذشته تعداد زاد و ولدها هر ساله کاهش پیدا می‌کند به طوری که سال گذشته 12.5 درصد کاهش داشته و در سرازیری هستیم.

بانکی‌پورفرد با بیان این که براساس برآوردهای کارشناسان جمعیت در چند سال آینده رشد جمعیت به صفر می‌رسد گفت: احتمالا سال دیگر این اتفاق خواهد افتاد زیرا سال گذشته رشد جمعیت زیر یک درصد بوده و امسال تخمین زده می‌شود که نیم درصد است و سال دیگر صفر درصد است.

پیری قبل از توسعه ‌یافتگی

وی با تاکید بر این که باید در این زمان و دوران زاد و ولد دهه شصتی‌ها سریع اقدام کنیم ‌گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در کنار بحث معیشت و سلامت جامعه به جمعیت به عنوان یک امر فوری تاکید داشتند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان سه تفاوت در پیری جمعیت بین اروپا و ایران، قیاس بین این دو را نادرست عنوان کرد و افزود: اروپا در 300 سال پیر شد و به تدریج جامعه خود را مدیریت کردند اما در ایران در 30 سال این اتفاق در حال رخ دادن است، از سویی دیگر اروپایی‌ها اول توسعه یافتند بعد پیر شدند و ما قبل از توسعه‌یافتگی در حال پیر شدن جمعیت هستیم.

وی ادامه داد: تفاوت سوم مربوط به بافت فرهنگی ما و آنها است که اروپا جامعه‌ای لیبرال و مملو از اقشار مختلف قومیتی از سایر کشورها است و جامعه ما یک اصالتی دارد که پذیرش مدیریت توسط افرادی از سایر کشورها را ندارد.

بانکی‌پورفرد خاطرنشان کرد: در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بیش ‌از 60 ماده با برنامه دقیق 7 ساله در نظر گرفته شده و با یک شیب ملایم از افت بیشتر جلوگیری کنیم. در حال حاضر پیش‌لرزه‌های این بحران دیده می‌شود که فریاد بازنشستگان بلند است زیرا تعداد بازنشستگان رو به افزایش و صندوق‌های بازنشستگی نیز رو به ورشکستگی است.

وی یادآور شد: روزی می‌رسد که باید مدارس را به سرای سالمندان تبدیل کنیم و از طرفی هم کرونا این بحران را تشدید کرده که زاد و ولد کمتر شده و مرگ و میر هم افزایش یافته است در این طرح ابعاد بهداشت و درمان، غربالگری، بیمه، مشوق‌ها و غیره با گروهی از متخصصین و صاحب‌نظران مورد بررسی قرار دادیم.

انتهای پیام/169/ح

نظر شما