شناسهٔ خبر: 45207020 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کدام عادت‌ها به مغز آسیب می‌رساند؟

عادت‌هایی مانند نداشتن خواب کافی، مصرف غذاهای ناسالم، کم تحرکی، سیگار کشیدن، پرخوری، ماندن در تاریکی، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و تنها بودن باعث آسیب رساندن به مغز انسان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مغز مهمترین اندام بدن انسان محسوب می‌شود و همه فعالیت‌ها مانند نفس کشیدن، راه رفتن، غذا خوردن، خوابیدن و بسیاری دیگر از کارها را کنترل می‌کند. در صورتی که این عضو مهم بدن آسیب ببیند، زندگی انسان با تغییرات بزرگی مواجه خواهد شد. بعضی عادت‌ها ممکن است به مغز آسیب وارد کند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

نداشتن خواب کافی

کمبود خواب ممکن است یکی از دلایل بروز زوال عقلی و آلزایمر در نظر گرفته شود. بهتر است افراد ساعات خواب منظم داشته باشند. در صورتی که با مشکل بی‌خوابی یا کم‌خوابی رو به رو هستید، از مصرف کافئین دوری کنید، قبل از خواب از وسایل الکترونیکی مانند موبایل یا لپ تاپ استفاده نکنید و یک برنامه منظم برای خواب خود مشخص کنید.

مصرف غذاهای ناسالم

قسمت‌هایی از مغز که به یادگیری، حافظه و سلامت روان مربوط می‌شود، در افرادی که مقدار زیادی همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس و نوشابه مصرف می‌کنند، کوچک‌تر است. از سوی دیگر مصرف توت، غلات، آجیل و سبزیجات به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند و روند زوال عقل را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است افراد میزان مصرف مواد غذایی سالم را افزایش دهند.

کم تحرکی

کم تحرکی خطر ابتلاء به زوال عقلی را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که احتمال ابتلاء به دیابت، بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا که با بیماری آلزایمر مرتبط است، در افرادی که فعالیت بدنی ندارند، زیاد است. حتی نیم ساعت پیاده‌روی می‌تواند به بهبود سلامت مغز کمک شایانی کند. نکته مهم این است که این فعالیت‌ها را حداقل سه روز در هفته انجام دهید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث می‌شود مغز افراد کوچک شود و در نهایت خطر ابتلاء به زوال عقلی و آلزایمر افزایش پیدا کند. علاوه بر این سیگار کشیدن خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. بنابراین افراد باید به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های ذکر شده، سیگار را ترک کنند.

پرخوری کردن

پرخوری کردن و حتی مصرف بیش از حد از مواد غذایی سالم، باعث می‌شود مغز نتواند اطلاعات را به درستی پردازش کند. پرخوری کردن به مدت طولانی علاوه بر اینکه باعث اضافه وزن می‌شود، خطر ابتلاء به بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا را که با مشکلات مغزی و آلزایمر مرتبط است، افزایش می‌دهد.

ماندن در تاریکی

در صورتی که به اندازه کافی در معرض نور طبیعی قرار نگیرید، افسرده می‌شوید، افسردگی نیز باعث کندی مغز می‌شود. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که دریافت نور خورشید به میزان کافی باعث می‌شود مغز به خوبی عمل کند و اطلاعات را راحت‌تر پردازش کند.

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند

ممکن است شنوایی افرادی که با هندزفری و با صدای بلند به موسیقی گوش می‌دهند، در مدت ۳۰ دقیقه آسیب ببیند. کاهش شنوایی در افراد مسن با مشکلات مغزی مانند آلزایمر و از بین رفتن بافت مغز ارتباط دارد. شاید دلیل این اتفاق تلاش بیش از حد مغز برای شنیدن صداها باشد. بنابراین توصیه شده است که صدای هندزفری را کم کرده و بیش از حد از آن استفاده نکنید.

تنها بودن

انسان‌ها به طور طبیعی و ذاتی موجودات اجتماعی هستند، به طوری که نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که چند دوست صمیمی دارند، خوشحال‌تر از دیگران هستند و کمتر از آلزایمر و زوال عقلی رنج می‌برند. بنابراین در صورتی که احساس تنهایی می‌کنید، با دوستان خود ارتباط برقرار کنید.

نظر شما