شناسهٔ خبر: 45206948 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

قطع سرشاخه‌های آبی؛ دشت‌های خزر در هراس خشکسالی

ساری- سرشاخه‌های منابع آبی مازندران یکی پس از دیگری قطع می‌شود و مافیای سدسازی و آب، کرانه خزر و دشت‌هایش آن را نشانه گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان ها: تا چندی پیش طرح نافرجام و شکست خورده انتقال آب دریای خزر روی میز قرار داشت و همچنان زیرمیز و پشت پرده برای اجرایی شدن آن نقشه می کشند و از چند سال پیش نیز غارت منابع آب مازندران با ایجاد سد روی سرشاخه ها نقشه مافیای آب شده است.

تجن از سرشاخه های اصلی سد شهید رجایی در مازندران به شمار می رود و احداث سد در بالادست آن و در حوالی روستایی به نام فینسک در سمنان، خواب دشت ها و مزارع مازندران را به کابوس مبدل کرده است.

تقلای مسئولان سمنان از یکسو و خواب و سکوت مسئولان مازندران از سوی دیگر دست به دست هم داده تا فینسک به آرزوی سلطه برای سرشاخه های آبی تجن روز به روز نزدیک تر شود.

جلوگیری از ساخت سد فینسک مطالبه گری شود
 منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سرشاخه های منابع آبی استان را استان های دیگر از جمله تهران و سمنان در حال قطع و تصرف شدن است، با گلایه از مسئولان دستگاه های اجرایی مازندران اظهار داشت: طی بررسی های شش ماه اخیر جاپای دستگاه های اجرایی و حمایت مسئولان را برای جلوگیری از ساخت سد فینسک ندیدیم و آن ها پای کار نبودند.

وی با اظهار اینکه تجن یکی از سرشاخه های اصلی سد رجایی و فینسک نیز از جمله سرشاخه ها است و گفت: سد فیسک بر روی رودخانه اسپی رود در حال احداث است و باید از محیط زیست و آب منطقه ای مطالبه گری شود.

زارعی بابیان اینکه در مجلس باید مسائل را با استدلال قانونی مطرح کرد و گفت: در بحث آب بیشترین ارتباطات را با دانشگاه ها داشتیم و بررسی ها نشان می دهد فینسک محل مناسبی برای احداث شد نیست.

وی با بیان اینکه گرانترین آب کشور احداث سد فینسک است، گفت: نباید هزینه کلان و غیرضرور برای تامین پنج تا هفت میلیون مترمکعب آب در فینسک صرف شود.

این نماینده مجلس با عنوان اینکه برای انتقال آب باید به ارتفاع ۸۵۰ پمپاژ صورت گیرد، تصریح کرد: عوض اینکه آب پشت سد فینسک را برداشت کنند باید برای انتقال آب های شیرینی که به دریا روانه می شود، برنامه ریزی کرد.

یک میلیارد مترمکعب آب شیرین به دریا می ریزد
وی با عنوان اینکه یک میلیارد مترمکعب آب شیرین وارد دریا می شود، گفت: ما مخالف مردم سمنان نیستیم ولی نباید از پشت سد آب برداشت شود.

زارعی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که سمنان مشکل آب شرب ندارد، میانگین سرانه مصرف آب را در این استان از میانگین متوسط کشور بالاتر بیان کرد و گفت: کار بسیار سختی در پیش داریم و به دلیل اینکه سد فینیسک دارای اعتبار و ردیف است باید جلوی آن گرفته شود.

نمایندگان مخالف ساخت سد فینسک هستند
علی بابایی کارنامی دیگر نماینده مردم مازندران در مجلس نیز با اظهار مخالفت نسبت به ساخت سد فینسک گفت: مجمع نمایندگان مازندران این مسئله را به طور جدی پیگیری می کند و جلوی آن را خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه با دستگاه های نظارتی و ملی در این زمینه رایزنی هایی صورت گرفته است، گفت: در داخل استان نیز باید مسئولان استان پای کار بیایند و باید با نظرات کارشناسی این موضوع را به جایی برسانیم.

وی با عنوان اینکه متاسفانه فشارهای سیاسی خاصی روی برخی افراد وجود دارد، گفت: برخی جریان های قدرتمند نیز در این زمینه دخالت می کنند و از دستگاه های اجرایی تقاضا داریم در این زمینه مشارکت کنند.

بابایی کارنامی با بیان اینکه کارشناسان بخش های مختلف به طور جد وارد میدان شدند از دستگاه های اجرایی نیز خواست تا در این زمینه ورود پیدا کنند.

درحالی سدسازی فرادست منابع آبی و سرشاخه های مازندران در دست احداث و انجام است که مدیریت منابع آبی در کرانه خزر بیش از پیش دارای اهمیت است اما کمبود بارندگی در کشور از یک سو، سناریوی انتقال آب های بین حوزه ای و غارت منابع دیگر استان ها را تقویت کرده است.

علی جعفری استاد دانشگاه کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب اظهار داشت: بسیاری از استان ها در تلاش هستند تا کسری منابع آبی خود را از طریق انتقال آب های بین حوزه ای و سرشاخه ای تامین کنند.

وی با بیان اینکه اکثر استان های کشور دارای محدودیت منابع آبی هستند، بالابودن سرانه مصرف آب  در برخی استان ها نظیر سمنان را از جمله دغدغه ها بیان کرد و گفت: متوسط سرانه مصرف آب در سمنان ۲۲ لیتر در شبانه روز و بالاتر از میانگین کشوری است.

این استاد دانشگاه با اظهار اینکه افزایش شمار جمعیت در مازندران این استان را در آینده به استان کم آب و دارای کسری منابع آبی در افق ۳۰ ساله تبدیل می کند، افزود: در حال حاضر نیز بسیاری از مناطق استان از جمله دشت های شرقی با کمبود و تنش آبی روبرو هستند.

وی ادامه داد: احداث سد فینسک در سرشاخه های آبی مازندران، حیات وحش و محیط زیست مازندران را به چالش می کشاند و انتقال آب استان می تواند وضعیت را شکننده تر از وضعیت موجود کند.

احداث سد فینسک در سرشاخه های آبی مازندران حیات وحش و محیط زیست مازندران را به چالش می کشاند و انتقال آب استان می تواند وضعیت را شکننده تر از وضعیت موجود کند

غارت منابع آبی از یک سو و برداشت های بی رویه و غیرمجاز سبب شده تا تراز آبی در بسیاری از نواحی و مناطق استان مازندران افت چشمگیری داشته باشد.

تراز آبخوان های مازندران کاهش یافته است
محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افت سه متری تراز آب خوان ها در شرق استان، احیای دشت های شرق و بهشهر را از برنامه ها بیان کرد و گفت: در حال حاضر حجم منابع آبی در این دشت به بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اظهار اینکه میزان بارندگی در استان طی دوره بلندمدت کاهش دارد، خشکسالی و تغییر اقلیم را از جمله پیامدها بیان کرد و گفت: باید نسبت به اجرای طرح تعادل بخشی منابع آبی اقدام کنیم.

وی گفت: طرح تعادل بخشی منابع آبی طی سه سال گذشته در شرق استان اجرا شد و بخشی از کسری های منابع آبی تامین شده است.

یخکشی مقابله با حفر چاه های غیرمجاز را از جمله برنامه ها برای تامین منابع آبی و طرح تعادل بخشی دانست و گفت: طی سال جاری ۱۲۰ حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در دشت های شرق استان مسدود شد.

 حجم منابع آبی مازندران بیش از شش میلیارد مترمکعب است که از این میزان بیش از یک میلیارد مترمکعب بدون استفاده روانه دریا می شود و بخش قابل توجهی از آن نیز تبخیر می شود و کابوس انتقال آب ها و قطع سرشاخه های آبی، مازندران را به سمت خشکسالی سوق می دهد.

نظر شما