شناسهٔ خبر: 45204220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته سیاسی ایمنا؛

تنش مجلس با وزیر امور خارجه بالا گرفت

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

مجلس یازدهمی‌ها در یک روز دو کارت زرد به ظریف دادند

وزیر امور خارجه از جمله وزرایی است که مجلس یازدهم با توجه به سیاست‌های اصولگرایانه‌ای که دارد با او و سیاست‌های دیپلماسی او مخالفت شدید دارد. بنابراین شاید دریافت کارت زرد از طرف نمایندگان به او دور از ذهن نبود. به نظر می‌آید مجلس یازدهمی‌ها از سخنان ظریف در هر شرایطی قانع نمی‌شوند و در برابر سخنان او همواره مواضع تند و تیزی اتخاذ می‌کنند.

برهمین اساس در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سوالی درباره علت مصاحبه وزیر امورخارجه با مجله اشپیگل مطرح کرد.

بعد از پاسخ‌های وزیر امور خارجه، کریمی قدوسی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده لذا سوال به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد و نمایندگان با رای خود اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع نشدند.

در ادامه هم سوال فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت درباره این‌که چرا دیپلماسی اقتصادی جدی گرفته نمی‌شود؟ در صحن علنی مطرح شد که در جریان این سوال هم پس از توضیحات نماینده سوال کننده و اظهارات وزیر امور خارجه، بشیری گفت که از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع نشده است در نتیجه این سوال هم به رای نمایندگان گذاشته شد و مجلس از این سوال هم ابراز قانع شدن نکرد و ظریف در یک جلسه دو کارت زرد از نمایندگان دریافت کرد.

مخالفت اکثر اعضای مجمع تشخیص با تصویب FATF

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص بحث‌های مطرح شده پیرامون بررسی دوباره FATF در مجمع اظهار داشت: اکنون این موضوع در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت مطرح است و وقتی کمیسیون‌ها تمام شد به صحن علنی خواهد آمد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص امکان تایید یا رد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نیز تصریح کرد: نظر من مخالف هست و صریحاً با ادله اعلام کرده‌ام که معایبش از محاسنش بیشتر است و نظر اکثریت هم به نظرم همین هست، ولی الان دقیقاً نمی‌شود پیش بینی کرد و قاطعانه گفت که رد خواهد شد، ولی من امیدوارم که این طور باشد و دوباره سرمان کلاه نرود.

نامه نمایندگان کُردنشین مجلس به رهبر انقلاب در اعتراض به صداوسیما

سارا فلاحی در واکنش به توهین به قوم کرد در یکی از برنامه‌های تلویزیون گفت: گفتمان انقلاب اسلامی گفتمانی موسع و مترقی است که نه تنها توان ایجاد وحدت میان همه اقوام ایرانی را دارد بلکه توان گرد هم آوردن ملت‌های مظلوم جهان را دارد.

وی افزود: مطابق قانون اساسی قانونگذار ماهیت و جوهر جهت گیری نظام را بر مبنای رعایت حقوق همه اقوام تنظیم کرده، همچنین نظرات امامین جامعه بر حفظ وحدت و یکپارچگی ملی است و دشمن نمی‌تواند این ساختار را با چالش مواجه سازد. در داخل هم باید همه عوامل و سیاستگذاران نهادها مخصوصاً نهادهای دارای نقش تریبون و ویترین نظام از جمله صدا و سیما دقت زیادی در برنامه سازی و اجرا در مورد اقوام داشته باشند چون عدم دقت هم وحدت زدا بوده و هم باعث سواستفاده دشمن می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: در مورد بازنشر یک صحبت تقطیع شده از یک برنامه تلویزیونی که شائبه توهین به لباس قوم کرد را ایجاد می‌کرد ذکر این موضوع ضروری است که ویدئوی کامل، سوابق مجری و هویت کردی مادر ایشان نشان می‌دهد که او فرد موجهی است و هدفش توهین نبوده و صرفاً در به کار گیری کلمات دقت نکرده؛ با این حال احساسات قوم کرد جریحه دار شده بود. با توجه به اینکه به کرات و از گذشته هم چنین اتفاقاتی در مورد اقوام گوناگون از جمله قوم شجاع کرد اتفاق افتاده بود نمایندگان کرد این اتفاقات را بر خلاف منویات حضرت آقا تشخیص دادند و برای ایشان به عنوان یک ملجأ و پناهگاه نامه نوشتند که حضرت آقا در این راستا ورود مبارکی داشته باشند چون نگاه آقا راهبردی است و همیشه بحران‌های اصلی کشور را مدیریت می‌کنند. نمایندگان کرد در شرایط کنونی ملجأ و محل دادخواهی جز آقا تشخیص ندادند چون می‌دانند یک تذکر آقا از هزار تا فعل و انفعال دیگر بسیار موثرتر است.

فلاحی در عین حال گفت: در این بین دشمن و ضد انقلاب و گروهک‌های ضد انقلاب می‌خواهند داستان را به شکل دیگری جلوه دهند چون کار معاندین نظام دروغ پردازی است اما بدانند همه اقوام سرباز نظام و رهبری هستند و کردها یک قوم اصیل ایرانی هستند که بر سر حفظ ایران زمین و تمامیت ارضی کشور جان خود را قربانی می‌کنند و در این راه تحت رهبری حکیمانه حضرت آقا حرکت می‌کنند. اتفاقاً نامه نمایندگان کرد به حضرت آقا نشانه اعتماد این نمایندگان به نگاه حکیمانه حضرت آقاست و مطمئن هستیم در این مسیر حضرت آقا ورود حکیمانه ای خواهد داشت همچنان که تا کنون با نگاه راهبردی و نصایح پدرانه خود وحدت ملی و اسلامی را حفظ کرده‌اند و اجازه سوء استفاده به دشمن را نداده‌اند.

خط و نشان وزیر دفاع برای آمریکایی‌ها

وزیر دفاع در حاشیه جلسه کمیسیون امنیت ملی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربیات بسیار گران سنگ و در عین حال تلخی را در حوزه دفاع و امنیت پشت سر گذاشته است؛ ما هشت سال دفاع مقدس را برای دفع شر جنگ تحمیلی صدام پشت سر گذاشتیم و بعد از آن مرتباً با تهدیدات مختلف تروریست‌ها و در راس آن‌ها دولت جنایتکار ترامپ مواجه بودیم.

حاتمی ادامه داد: امروز قدر توانمندی دفاعی برای همه ما روشن است لذا قدرت دفاعی ما متعلق به مردم، امنیت ملت ایران و منطقه است که همیشه از آن حفاظت و حراست کرده‌ایم، پس طبیعتاً نباید کسی در این موضوع صحبت بی موردی که منجر به تضعیف این بحث شود، داشته باشد.

او افزود: ما قدرت دفاعی خود را برای حفظ صلح و امنیت با تمام توان حفظ خواهیم کرد و آن را ارتقا خواهیم داد.

وزیر دفاع درباره پیشرفت فیزیکی روستاهای منطقه پارچین و تلاقی با مناطق نظامی گفت: در حال ساماندهی آنجا هستیم، امروز تصمیم گرفته شد که یک کارگروه فعال‌تر این کار را انجام دهد.

حاتمی با اشاره به سوال یک نماینده درباره فروش یک قطعه زمین در اصفهان گفت: در نیروهای مسلح ساز و کار خوبی برای تعیین تکلیف اراضی مازاد وجود دارد و این کارها براساس آن‌ها انجام می‌شود.

او در پایان گفت: درباره پیام رزمایش‌های اخیر نیروهای مسلح گفت: آمریکایی‌ها یک سری تحرکاتی را در منطقه انجام دادند و این ابهام وجود داشت که ممکن است نسبت به شرایط دفاعی کشور دچار اشتباه محاسبه شوند که باید آمادگی دفاع نیروهای مسلح از عزت و امنیت کشور نشان داده می‌شد که در واقع بخش‌های مختلف نیروهای مسلح آمادگی خود را اعلام کردند و به مردم این پیام را دادند که همگی با آمادگی کامل و با تجهیزات پیشرفته و به روز آماده هستیم که از امنیت آن‌ها دفاع کنیم؛ متقابلاً به دشمنان هم این پیام مخابره شد که محاسبه اشتباه نکنند که کوچک‌ترین اشتباه آن‌ها با پاسخ قطعی و سنگین جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

واکنش حزب مجمع ایثارگران به طرح اصلاح قانون انتخابات

حزب مجمع ایثارگران به طرح اصلاح قانون انتخابات واکنش نشان داد. در بیانه حزب مجمع ایثارگران در واکنش به طرح اصلاح قانون انتخابات آمده است: در جمهوری اسلامی ایران استقلال و آزادی در کنار وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت به پشتوانه‌ی آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و هویت ملی کمترین خدشه‌ای وارد کند و از آن سو احدی در جایگاهی نیست که بتواند به بهانه‌ی حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی‌های مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند. مردم شریف ایران آگاهانه مسائل را بهتر از هر جامعه، جمع، حزب و گروه‌های دیگر رصد و تجزیه و تحلیل می‌کنند.

این بیانیه می‌افزاید: تمامی قوا و نهادهای حاکمیتی کشور می‌دانند که پیوند مردم و حاکمیت و دولت به معنای جامع آن، میثاقی است که مردم در ٤٠ سال انقلاب با قانون اساسی با همه فراز و نشیب‌ها و ایراداتی که داشته و دارد، بسته‌اند و بر اساس اصل نهم قانون اساسی این قانون، استثنابردار نیست؛ مگر اینکه تمام مردم بخواهند در رفراندمی آزاد و قانونی، آن‌را به نحو دیگری اصلاح نمایند.

در ادامه این بیانیه با انتقاد از رویکرد مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات عنوان شده است: حزب مجمع ایثارگران که خلاصه‌ی دلسوزانی است که عمری را از پیش از انقلاب در راه آرمان، هدف و عقیده نهاده و برای حفظ هویت ملی جانشان را در کف دست گرفته‌اند، بارها با اظهار نظرهای متعدد نسبت به این خطر مهم تذکر و مطالب را بیان داشته؛ اما با حرکت پرشتاب نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی با صدای بلند به ملت بزرگ ایران اسلامی اعلام می‌نماید که این طرح هم از نظر مبانی حقوقی و هم شکل و محتوا خلاف اصول قانونگذاری و قانون اساسی است.

این تشکل سیاسی با برشمردن موارد انتقادات خود به طرح اصلاح قانون انتخابات بیانیه خود را به پایان رساند.

نظر شما