شناسهٔ خبر: 45203806 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد:

هنرستان‌ها باید به سمت تولیدی شدن گام بردارند

زهره گودرزی

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد گفت: هنرستان‌ها باید به سمت تولیدی شدن گام بردارند.

صاحب‌خبر -

محمد مهرافزون در جلسه‌ای با مدیران هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش که امروز ۳۰ دی‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به‌عنوان مرکز اصلی نظام تعلیم و تربیت برای تولید کار و کارآفرینی مورد توجه متولیان آموزشی هستند و شرایط را به‌خوبی برای گرایش به سمت رشته‌های مهارتی محیا می‌کنند و ما هم باید در این زمینه بیشتر گام برداریم و با عزم ملی و محلی دانش آموزان از همان دوره متوسطه اول به سمت‌وسوی هنرستان‌ها بر اساس علایق هدایت شوند.

وی تصریح کرد: هنرستان‌ها باید به سمت تولیدی شدن گام بردارند و اجرای تبصره ۷۵ می‌تواند تا حد قابل‌توجهی مشکل هنرستان را رفع کند و مدیران محترم به‌طور جد تبصره ۷۵ را در هنرستان‌ها اجرایی و عملیاتی نمایند و هنرستان‌های ما باید برای رفع مشکلات مادی خود خلق منابع مالی و درآمدزایی را سرلوحه کار خویش قرار دهند و امروزه رویکرد هنرستان‌ها باید اقتصادی باشد.

مهرافزون خاطرنشان کرد: مدیران برای رفع مشکلات مالی خود باید از ظرفیت خیرین و مشارکت‌های مردمی به‌خوبی استفاده کنند و هنرستان‌های ما در این ایام کرونایی می‌توانستند با تولید ماسک و لباس پرستاری بخشی از مشکلات خود را حل کنند.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد بیان کرد: در جهان کنونی در توسعه اقتصادی کشورهایی موفق هستند که دانش آموزان خود را به سمت‌وسوی رشته‌های مهارتی سوق دهند و در این راستا ما به‌عنوان متولیان آموزش‌وپرورش به‌ویژه مدیران هنرستان وظیفه داریم حداقل ۵۰ درصد دانش آموزان را به هنرستان‌ها هدایت کنیم.

وی ادامه داد: مهارت محوری هنرستان‌ها در گرو همکاری و همیاری مدیران و مشاوران متوسطه اول است که اولیا و دانش آموزان را بر اساس علاقه‌مندی به سمت رشته‌های هنرستان متقاعد کنند و حضور مدیران هنرستان برای جذب دانش آموزان در دبیرستان‌های متوسطه اول ضروری است.

مدیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: هنرستان‌ها بر اساس ساحت تعلیم و تربیت اقتصادی و سند تحول بنیادین به لحاظ کمی و کیفی باید تقویت شوند تا کارآفرینان خوبی تحویل جامعه دهند و بر اساس همین سند در دانش‌آموز باید یک مهارت بیاموزد تا یک کارآفرین شود.

مهرافزون بیان کرد: کلاس درس پایه‌های اول و دوم مدارس ابتدایی و دروس کارگاهی هنرستان‌ها از اول بهمن با ظرفیت حداکثر ده دانش‌آموز در هر کلاس حضوری برگزار می‌شود و دبیرستان‌های متوسطه اول و دوم و پایه‌های سوم تا ششم ابتدایی نیز غیرحضوری هستند.

وی تصریح کرد: مدیران مدارس برای بازگشایی مجدد پروتکل‌های بهداشتی، زیباسازی و شاداب سازی مدارس را در دستور اولویت کاری خود قرار دهند و شرایط لازم را برای دانش آموزان بعد از مدت‌ها دوری از مدرسه و حضور بر سر کلاس‌های درس فراهم کنند.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری نهایی در مورد نحوه حضور دانش آموزان بر اساس شیوه‌نامه بر عهده شورای مدرسه است و انتظار می‌رود مدیران مدرسه شورای خود را در اسرع وقت با حضور همه اعضا تشکیل دهند و در چهارچوب آیین‌نامه‌ها و مقررات اداری، آموزشی و پرورشی بهترین تصمیم را برای حضور دانش آموزان پایه‌های اول و دوم و مدارس کمتر از دانش‌آموز ۵۰ نفر و کارگاه‌های هنرستان‌ها بگیرند.

مهرافزون تأکید کرد: همه ما وظیفه ذاتی و قانونی داریم برای ادامه تحصیل دانش آموزان تحت پوشش تلاش کنیم حتی یک دانش‌آموز از مدرسه و کلاس درس باز نماند و مدیران مدارس با توجه به میزان استقبال دانش آموزان بر اساس شیوه‌نامه حضور آن‌ها را در مدارس ساماندهی و سازمان‌دهی نمایند تا اولیا نگرانی و دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی اضافه کرد: مدیران هنرستان‌ها باید نظارت مستمر بر کارگاه‌ها و دروس مهارتی هنرجویان داشته باشند تا آموزش به آن‌ها به نحو احسن و با کیفیت انجام گیرد تا در پایان فراغت از تحصیل دوره متوسطه منجر به افراد هنرجوی مهارت محوری شوند.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد ادامه داد: چالش‌ها و مشکلاتی که پیش روی مهارت محوری و آموزی و عدم جذب حداکثری هنرجویان و کارآفرینان هنرستان دارد؛ عدم امکانات و تجهیزات لازم، به‌روز نبودن تجهیزات کارگاهی و کتب درسی، کمبود منابع مالی و اعتبارات لازم، عدم جذب دانش آموزان مستعد و علاقه‌مند و دیدگاه منفی اولیا به هنرستان‌ها است.

مهرافزون بیان کرد: هنرستان‌های بروجرد با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات در عرصه‌های آموزشی، پرورشی، پژوهشی و فرهنگی فعالیت‌ها و موفقیت‌های خوبی را داشته‌اند که بر خود وظیفه می‌دانم از زحمات و خدمات مدیران و کادر اجرایی، هنرآموزان تشکر و قدردانی کنیم و امید آن دارم با تلاش و همت هنرستان‌ها گام‌های بلندی در جهت پیشرفت و پیشبرد و توسعه هنرستان‌ها برداشته شود.

انتهای پیام

نظر شما